Duemilanove of hoe krijg je een FTDI op een UNO ipv de Amtel 2u16

Beste,

Ik zou eigenlijk een paar Duemilanove willen kopen of overnemen.
Heb er een paar besteld uit China maar dat bleken gewone UNO R3's te zijn.

Ik wil de gebruiker aan de PC kant verbinden met een Arduino en dat gaat gemakkelijker met een FTDI USB to UART chip dan dat het gaat met de Amtel 2u16.

Vandaar dat ik keek of er nog ergens Duemilanove te koop waren. Nieuw of gebruikt.
Dat is nogal lastig.

Als iemand ze nog heeft liggen dan neem ik ze graag over.

En anders een echte techniek vraag voor het forum: Is het mogelijk om op een UNO nog een USB to UART aan te sluiten die werkt met de FTDI chip.

Bijvoorbaat dank voor uw reactie
JanHgm

Hoi.

Ik had een heel verhaal getypt, maar toen ik dat ging posten moest ik ineens opnieuw inloggen en was het hele verhaal verdwenen.
Dus dat ga ik niet weer helemaal opnieuw zitten typen.

Ik wijs je daarom meteen naar een module (klik !) die het voor mij al tijden prima doet.
Aan te sluiten op de Rx en Tx pinnen (0 en 1) van je Arduino, en het DTR pinnetje op de RESET pin van je Arduino.
Dit gaat niet botsen met de oplossing die je huidige Arduino aan boord heeft, zolang je maar de juiste comport selecteert in je IDE.

Je kunt op die site ook zoeken naar FTDI maar het hierboven genoemde boardje vind je dan niet.
Succes !

Dag Mas3,

Bedankt voor je feedback maar ik heb ondertussen een board ontdekt dat ik kan gebruiken.
De Sparkfun Redboard model 13975 is een Uno R3 maar dan voorzien van een FTDI chip.

Jan

Hmm, dat ding kende ik nog niet.

Ik zie dat het all SMD is, vind ik toch een minpuntje tegenover de standaard Uno met de AVR chip in een voetje.
Staat tegenover dat de SMD chip goedkoper is en ook nog eens twee extra analoge ingangen heeft, alleen dat zie je geen van beide terug in dit product.
Want echt goedkoop is het niet, maar daar vroeg je ook niet om.
De on board spanningsregelaar heeft hetzelfde nummer als wat er bij de standaard Arduino gebruikt wordt maar is van een andere fabrikant (LD1117 ivp AMS1117), volgens Sparkfun kan het ding een hogere spanning aan dat wat er voor de Uno word aangeraden (15 volt tegenover 12).
Volgens de datasheets van de fabrikanten zijn de regelaars wat dat betreft echter gelijk (15 volt).
Geen verschil daar dus.

Maar goed, als dit is wat je zocht en het binnen je budget valt, prima en veel succes er mee.

Afgezien van de bovengenoemde verschillen is er het verschil dat een Uno een LM358 gebruikt als driver voor de pin 13 LED, deze mist op de Redboard. En een klein verschil in hoe er wordt geschakeld tussen 12V and USB (alweer, LM358).

De Redboard (als onderdeel van de Sparkfun Inventor Kit) was mijn eerste 'Arduino'.