Var köper ni era komponenter?

Hej

Tänkte precis börja, och skall nu köpa in en Arduino och komponenter.

Men var är det bäst? Är Ebay att föredra, eller blir det för mycket frakt för att det ska vara värt det.

Alla tips mottages tacksamt

Hej!

Vill du köpa i Sverige är Kjell&CO (fysiska butiker) eller Electrokit (online) bra.

VIll du komma undan billigt och är beredd att vänta 4-6 veckor är Aliexpress eller Ebay bra. Försök köpa från butiker som har bra beskrivning på produkten (så du vet vad du beställer) och som har bra betyg.

Frakt är ofta gratis från Kina.

Jag köper nästan allt från Aliexpress. En lista över vad jag köpt finns på https://mikaelfalkvidd.com/elektronikprylar - den kan ge lite tips.

mfalkvidd:
Hej!

Vill du köpa i Sverige är Kjell&CO (fysiska butiker) eller Electrokit (online) bra.

VIll du komma undan billigt och är beredd att vänta 4-6 veckor är Aliexpress eller Ebay bra. Försök köpa från butiker som har bra beskrivning på produkten (så du vet vad du beställer) och som har bra betyg.

Frakt är ofta gratis från Kina.

Jag köper nästan allt från Aliexpress. En lista över vad jag köpt finns på https://mikaelfalkvidd.com/elektronikprylar - den kan ge lite tips.

Super. Tack. Precis det svar jag önskat få.

Det är inlägget var väldigt intressant och hjälpsamt. Tack

mfalkvidd:
Hej!

Vill du köpa i Sverige är Kjell&CO (fysiska butiker) eller Electrokit (online) bra.

VIll du komma undan billigt och är beredd att vänta 4-6 veckor är Aliexpress eller Ebay bra. Försök köpa från butiker som har bra beskrivning på produkten (så du vet vad du beställer) och som har bra betyg.

Frakt är ofta gratis från Kina.

Jag köper nästan allt från Aliexpress. En lista över vad jag köpt finns på https://mikaelfalkvidd.com/elektronikprylar - den kan ge lite tips.

Instämmer nästan helt här. Skillnaden är att jag föredrar eBay framför Ali. Varför? Kanske dels av gammal vana, men också för att jag tycker det är svårare att hitta och navigera på AliExpress. Samt att de saknar PayPal, vilket jag upplever smidigt och tryggt. Tyvärr håller eBay på att bli långsamt sämre pga att säljare förstör möjligheten att jämföra priser genom att lägga in en lilsta som innehåller en billig, helt orelaterad produkt och på så sätt hamna först i "sortera efter pris inkl frakt".

Ibland vill man ha en pryl "helst igår". Då svänger jag in hos Kjell & c:o. Men annars försöker jag se till att jag har ett litet lager av det mesta som kan tänkas behövas.

När det gäller komponenter som elektrolytkondingar och effekttransistorer, föredrar jag Thailand framför Kina. Jag har en icke-vetenskaplig känsla av att de kan vara av bättre kvalitet. Plus att de brukar komma fram ett par veckor snabbare. Priset är marginellt högre dock. Men lysdioder, småsignaltransistorer, brytare etc är det inga problem med, inte heller Arduinokloner eller IC-kretsar.

Vad jag definitivt slutat köpa från eBay är prylar med flashminne i. Där har jag haft problem med majoriteten av prylarna.

Hej.

Intressant detta. Är det möjligen nån som provat att handla från eBay.de eller någon annan eBay inom EU ? Var det enklare eller bättre jämfört med EBay.com ?

jolun101:
Hej.

Intressant detta. Är det möjligen nån som provat att handla från eBay.de eller någon annan eBay inom EU ? Var det enklare eller bättre jämfört med EBay.com ?

Jag tror inte att det är någon större skillnad på att köpa via de olika Ebaysiterna.
Jag brukar gå via UK siten ebay.co.uk för där kan man söka bland annonser från samtliga Ebaysiter, t.ex. ebay.co.uk, ebay.de och ebay.com samtidigt. Ange bara Worldwide som "Item location".
Detta val eller dess motsvarighet har jag aldrig hittat på ebay.com och ofta hittar jag på så vis saker till lägre pris. För att inte tala om att man har större chans att hitta något om man söker efter något ovanligt.
Jag har egentligen aldrig någon aning om vilken site annonserna egentligen kommer ifrån men ibland är de skrivna på Tyska och ibland på Italienska eller Franska. Priserna anges i alla möjliga valutor ex, Dollar från USA/Kanada/Australien, GBP och Euro men visas också alltid i GBP nedanför så att man lättare förstår vad det kostar. Sökmotorn klarar också att sortera sökresultat i prisordning oavsett valuta.

Jag föredrar Ebay framför Aliexpress men använder båda.
Jag tycker att sökningen är bättre på Ebay och integreringen med Paypal gör allt så mycket enklare. Jag har ingen lust att ha mina kredikortsuppgifter lagrade hos Alibaba.
Dessutom upplever jag att säljarna på Ebay är lite mer på tårna för att erbjuda bra service. Jag tycker att de svarar snabbare på mail och skickar varorna snabbare.