china atv speedcontrol

Hej.
Jag skulle behöva hjälp med komponenter och program för speedcontrol till grabbens fyrhjuling.
Tanken är att ha magnetgivare på framhjulet och elektronik som bryter tändningen när inställd hastighet är uppnådd. detta för att ha full effekt men att motorcykeln inte går dödligt fort för en fyraåring.
Min tanke är som sagt magnetgivare på framhjulet för att få pulser till arduino. en potentiometer för att ställa in hastighet och enkel elektronik för att skicka ut pulsad jord till dödarknappen. Samt programvara till det. Vid ca 15 km/h gör hjulet ca 5.1 varv per sekund. Lämpligast är nog att sätta 4 magneter och på så vis få 20.4 pulser per sekund att jobba med. Utgången till dödarknappen kan vara exempelvis 50 Hz för att konstra till tändningen ordentligt men den dör inte. Dödarknappen jordar pulsen från tändspolen.
Skulle nån av er trevliga forumläsare kunna knåpa ihopa ett program som kan stå som grund så kan jag själv justera parametrar sen. Och även en enkel skiss på inkoppling av komponenterna
Jag har både N och P channel mosfet liggandes som kan användas för dödaren. samt 1K potentiometer.
Jag kan lite om arduino men troligtvis inte tillräckligt.
M.v.h Jörgen