Hjälp att komma igång med ett projekt

spånar lite at dra igång ett litet privat projekt.

för någon som är duktig och van vid att programera och dessutom råkar ha nått motorintresse kunde det nog vara kul.

tror jag med rätt tid i det kan lösa det mesta själv men hjälp att komma igång skulle underlätta något enormt.

det är så att jag har en äldre tävlingsbil (en f3000 närmare bestämt från 1991)

denna är fördedd med en v6 turbomaskin, och styrsystem för motorn är ett Link g4 storm vilket jag sat själv (lite tidigare erfarenhet av programering från gymnasiet och så dessa motorbyggen jag styr med)
håller på å knåpar på ett enklare system (mer traditionelt med reläer etc) för elen och mätare/styrning via ratt och instrumentpanel)

i dagsläget stiter det en 5 växlad rakskuren dogbox vxlåda från engelska Hewland, denna är doch "h-mönstrad" likt en traditionell låda..

mitt projekt skulle bestå i att få denna att styras med lite modernare paddleshift teknik och planen är att låta et arduino styra denna bit..

det jag behöver är ett system som hanterar
6 st pneumatiska ventiler,
en relästyrning för luft-kompressor (denna delen skulle kunna styras via en helt fristående tryckregulator om det underlättar) dessa
system ska driva varsin växel (1-2-3-4-5 reps R)

pneumatikcylindrarna kommer ha inbyggda "magneter" för "lägesindikering." samtliga cylindrar i avstängt läge så innebär det friläge på lådan, dra en av dem så är det ettan i, för att få i nästa växel ska första växeln ur, sen när friläges"sensorn" är aktiverad på samtliga växlar är det fritt fram för nästa cylinder att stoppa i tvåan. detta måste såklart programeras med lämpliga fördröjjningstider, (men det finns även en rent mekanisk stoppfunktion i lådan som hindrar att två växlar är i som säkerhetredan från start )

så det som behövs utöver det 'är såklart två brytare (shift up, shift down) sen tännker jag et antal brytare till för säkerhet, (brytare på kopplingen som hindrar att lägga i back eller etan utan at kopplingen är nedtryckt)

ett par trådar med komunikation till motorn stysrystem som bryter tändingen (shift cut) vid växling uppåt, samt en till utgång för växel neddåt som möter upp gasen (även kallat BLIP)

sen då en LCD display som anger i insutumentpanelen vilken växel som för tillfället lägger i, å eventuellt en till knapp som måste vara intryckt (rimligen tillsammans med kopplingen ) för att man ska kunna få i backen (man vill inte råka dubbelklicka nedåt under färd å plötsligt ha backen i, det blir dyrt)

allt som allt så tror jag att jag behöver iallafall 10-12 ingångar å gärna lika månmga utgångar så man har lite att tillgå, vilken modell rekomenderas??

jag bor i norrköpping och har en hel del att göra med tillverknintg av mekanik för cylindrar etc så det är inget som ska göras närmsta veckorna direkt. men om bnågon känner att det kunde vara kul att hjälpa till eler i vart fall ge support via mail så snäla hör av er..

länk till bilen

tänker mej nått sånt här

Roligt projekt. Du har säkert forstånd på at tänke påhur mycket man kan köra på gatan med den slags modifiktationer/bil.

Det här projekt har 2 huved delar: Omvandling af elektroniska signaler til pneumatik/ventil/magnetkobling och programmering af Arduino. (och en massa bil mekanik) Dom två delarna kan löss och arbetas på uafhängigt af varandra. Jag har förtstånd på det sista. Och til den del menar jag att du tager en Arduino et par LED och et par knapper som du kobblar upp. LED viser ventil signalarna och knapparna er alla dom input signalarna. Så kan vi leka lungt med mjukvaran tils den är "felfri". (Man är aldrig 100% säker. Ganska nästan 100%)

Först kontrol är antal signaler och vad är tidskritisk
#Teckningen viser 8 utgångar och 7 ingångar. Arduino har 20 så det är inte et problem
#Alle input är mänsko styrd, dvs ikke snabbere än 20del sekund eller så. Pneumatikken reagrerer väl heller inte mycket snabbere. Så där är inga tidskritisk faktorer.

Omvandlingen på output är "bare" lite transitor/MOSFET forstärkning. Input skal bare skaleres eller bäst använda en optogate. Faktisk är "elektriska miljöet" i en bil ganska elakt mot fin elektronik - högspännings spikes, ustabil spänning osv. Der skal användas lite mere "afkoppling" (= R C kredsar) på spänning, och all input/output bör vara opto isolerat och elektronikken i en metal låda.

Så projektet låter OK med en helt standard Arduino (UNO). Du skriver något om en LCD. Där finns flere varianter som enten kobblas på med 6 pins eller en af dom seriella möjligheterene (Serial, I2C, OneWire...) Om det är med parallel (6 pin) så måste det var en Arduino MEGA.

Programmet kan var ganska enkelt : En tilstånds maskin (state engine) som ändrar tilstånd efter input och tid. Jag kan skitsa det och visa hur man gör det til en sketch.

Ditt nästa steg bör vara at visa att du kan koppla up en Arduino med en transitor och LED och en knapp och göra/hitta en sketch med Tryk Tänd - Tryk Släck och få det att funka.

(NB: Jag bor i Köpenhamn . lite långt til Norrköping :wink: )

hej tack för visar intresse.

ja det är en väldigt kul (men även dyr och tidskrvande) hobby jag har.

jag har testkört bilen en gång ute på landsväg men det är något man inte BÖR göra,
dock åker jag flertalet ggr per år på olika motorbanor i sverige. så ett stabilt system som funkar tillförlitligt är viktigt (inte kul om systemet strejkar och en race-helg är förstörd)

den pneumatiska biten och her elekrtoniken bör se ut har jag ganska bra koll på (har gått utbildning inom PLC och styr/regler, men inte utnyttjat det på några år förutom inom min hobby)

det som jag inte kommer lösa är programeringen , det tar mej väldigt mycket tid at ens gå ignom "övningsuppgiterna" som följer med i start kittet på aurodino uno jag köpt.

men som det ser ut nu så har jag hittat någon som kan hjälpa mej att sätta upp ett program att testköra som du säger på breadboard med lysdioder. och då han bor här i norrköping så kommer vi även kunna testköra bilen i en rullande landsväg tillsammmans och testa systemet under verkliga förhållanden.

LCD displayen ska "bara" visa R(0)-N-1-2-3-4-5 beroende å vilken växel som är i

Bra. Tur at där var en i stan.

Sätt gärna slut resultatet på Exhibition sektionen når det är färdigt (nog).