programmeren naar attiny

hoi allen

ik heb een vraag ik heb een arduino uno en wil een attiny ic programmeren maar dat lukt langs geen kanten ik ben nu maar pas bezig met de arduino en ik het boekje 50 mini microcontroller projecten
maar wat er in sta werkt niet bij mij
is er iemand die mij eens kan helpen ?
zou tof zijn he :slight_smile:

graag tot weder hoor

Hoi mariobral, welkom.

Ik kan niet zoveel met je vraag, want ik heb geen idee waar je het over hebt.
Het boekje (klinkt als een Elektor uitgave) ken ik niet.
Is dat een eerste editie ?
Dan moet je eens bij de uitgever kijken of er fouten in de uitgave bekend zijn (ik weet dat Elektor die publiceert over haar eigen werk).

Beschrijf anders wat je allemaal gedaan hebt, zo exact mogelijk.
Iemand die hier zelf al eens mee bezig is geweest kan je dan waarschijnlijk ook helpen, zelfs als ie het boekje niet kent.

Misschien heb je hier wat aan??
http://www.dockhornsoftware.nl/Arduino/ATtiny.php

allen dank voor de reactie zal het laten weten of het gaat toch hartelijk dank
gr MB

leerzame video

en programmers op ebay voor 2,25 dollar te vinden

nog simpeler voorbeeld

Ik gebruik zo goed als altijd een van die goedkope programmers van ebay. Werken als een tierelier...... en kosten geen drol. Heb er zelfs een liggen in de auto :grin: Kwam ooit bij een klant aan de andere kant van het land..... ff chippie flashen...$%^&(&^%$ programmer vergeten.... dat gebeurt me geen 2e keer :grin:

Tip aan Nico:

Kerstpakketten tijd.
Stuur ze een programmertje op als kerstpakket.
Kun je jouw programmertje voortaan gerust vergeten.

Goed idee :grin: :grin: :grin:

@Nico
er zijn diverse op ebay te vinden.
welke gebruik jij???

hio vrienden helaas gaat het nog niet met de attiny en de arduino uno toch wil ik iedereen tog danken voor de tip's
ben nog maar net mee begonnen en het slaat tegen heb zeker 4 printjes ge maakt voor de arduino maar vergeef 's :frowning:
het is niet zo simpel maar geef het niet op :wink: toch ga ik het even wat op zij legen

gr Mario

Gewoon zo'n goed programmertje nemen.... kost een paar us$ en dan ben je van alle ge-emmer af. En toch nog wat vragen over hoe je de tiny heb geconfigureerd:

  • eigen kristal ja/nee?
  • en heb je dat ook goed zitten met de fuses.

M.a.w. als jij er vanuit gaat dat er een extern kristal wordt gebruikt ipv de interne RC dan wilt dat ook mis gaan. En omgekeerd als je uitgaat van de interne RC en daarna programmeer je de chip dat je een extern kristal er aan hangt.... dan gaat dat 1x goed en daarna kun je ofwel alsnog een kristal er aan hangen of een High Voltage programmer gebruiken om hardmatig die chip te resetten.

Maar een ding garandeer ik je :slight_smile: Die dingen zijn te programmeren zonder problemen :slight_smile:

en bij programmertje word deze bedoeld???

Te duur :slight_smile: 1pc USB ISP Programmer for ATMEL AVR ATMEGA ATTINY 51 Development Board for sale online | eBay

ja die had ik ook gezien,maar begrijp 1 ding er niet van,
en waar zet je de ATtiny85 chip in??? (op een breadboardje)?)
Is er ergens een TUT van die programmer hoe en wat???
bedankt

hoi nicoverduin

zal een kort uit legen hoe ik te werk ga met de arduino uno
zo staat het in de boekje (50 mini microcontroller projecten)

de volgende stappen in de juiste volgorde
1 om te beginnen in het programma van arduino , arduino bord seriele poort in vervolgen gaan we naar
bestand - voorbeelden en open arduinoISP
dit bestand uploaden we op normale manier

2 nu kiezen we onder
extra - programer arduino as ISP
extra - bord - attiny 45 (internal 1MHz clockda downloaden het programma "BLINK"
en laden het naar de arduino waar bij het getal 13 naar 0 zetten

int LED =3; //13 is hier vervangen door 0
void setup() {
//definieer de digital pin als OUTPUT
pinMode(led, OUTPUT);
}
void loop() {
digitalWrite(led, HIGH); //zet de led aan
delay(1000); //wacht een seconde
digitalWrite(led, LOW); //doof de led
delay(1000); //wacht een seconde
}

de attiny zit op een proef bordje en met draatjes verbonden op de arduino

zo zit het in een he hoop dat je er aan uit geraakt
ik hoor het dan wel
gr Mario

dit is het bordje en het programma staat op mijn laptop is van arduino zelf
http://www.arduino.nu/

en de attiny op een proef bordje en verbonden met de arduino en die is verbonden met de laptop

Ik heb zelf in een grijs verleden gestopt met delay op de Attiny. Kreeg er om dubieuze redenen altijd problemen mee. Alternatief:

void Delay(uint16_t tijd){
    unsigned long timer = millis();
    while ((millis() - timer) < tijd) {};
}

Niet ideal maar het werkt...

int LED = 3 is wel D3 en dat is Pin 2 op de tiny 84.

De programmer heeft een connector van 10 pinnen. Zelf gebruik ik de verloop naar 6 pins (zie: http://www.ebay.com/itm/1Pcs-10Pin-To-Standard-6Pin-Hot-Adapter-Board-For-ATMEL-AVRISP-USBASP-STK500-LW-/231188834270?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35d3eda7de).

Die 6 pins aansluitingen zijn:

Die pinnen vind je ook terug op de ATTiny. Als ik een PCB maak zet ik er altijd een pin header op met deze aansluitingen. Gaat altijd goed.

programmertje en adapter besteld
maar waar plaats je eigenlijk het te programmeren attiny85 chipje?? op een breadboard????
en welke software heb je eigenlijk nodig???

heb de win driver hier vandaan
maar er staan paar software's welke te gebruiken???
http://www.fischl.de/usbasp/

Software : progisp 1.7.2 : Download prog isp 1.7.2
Ik kan ze op een breadboard programmeren (daar begint het meestal) en daarna op de PCB direct. Zoals op de foto:

Als je de programmer binnen hebt help ik je er wel door heen. Stelt niets voor alleen de fuses zetten zijn belangrijk. Overigens met deze programmer kan je de meeste gangbare atmel 8 bitters aan.