2 ethernet shields IP relay ?

zit te zoeken maar heb nog niemand gezien die 2 ethernet shields ( of eigenlijk 1 shield en een los boardje omdat je anders de zelfde pins aan het gebruiken bent lijk me. ) op 1 arduino heeft aangesloten zodat hij de ethernet kabel kan doorlussen.
De arduino komt dan er tussen te hangen zodat je geen extra kabel hoeft te trekken maar hem gewoon achter je pc of gewoon ergens tussen een verbinding kan hangen.

de arduino hangt dus gewoon aan IP en kan je relays en zo schakelen of temp uitlezen en al het ip verkeer word verder gewoon doorgegeven aan de andere ethernetport.
dus eigenlijk een kleine 2port 10/100 switch.

iemand dit al eens gezien of gedaan?

LG046
Ik heb het nog niet gedaan en ik zie ook niet waarom ik het zou doen.
Als de Arduino bij je PC staat kan je die via de PC met seriele poort voeden en eventueel op het net via PC.
Indien je arduino aan moet staan als de PC uit staat kan je je Arduino toch evengoed rechtstreeks op je hub steken?
Als je hub te ver van je pc staat en je wilt je arduino op de USB van je PC en op het net kan je evengoed een extra hub steken. Die dingen kosten nu ook niet zo veel.
Ik heb het rekenwerk niet gedaan maar al de bovenstaande oplossingen lijken mij goedkoper en sneller dan 2 ethernet kaarten met 2 IP stacks op 1 arduino.

Met vriendelijke groet
Jantje

PS of wil je je arduino ergens in de PC van een "vriend" steken om een soort van netwerk sniffer te hebben?

Ik heb het rekenwerk niet gedaan maar al de bovenstaande oplossingen lijken mij goedkoper en sneller dan 2 ethernet kaarten met 2 IP stacks op 1 arduino.

inderdaad een Desktop Fast Ethernet Switch 5-port 10/100mbps moet je kunnen vinden voor minder dan 20 euro.

Ik ben ook wel geïnteresseerd hierin.

Voor hen die zich afvragen wat voor nut het heeft:
De toepassing is misschien beperkt, maar in mijn situatie zou ik het willen gebruiken voor het aan/uitschakelen van een netwerkapparaat op afstand (het apparaat is geplaatst op een schip dat de hele planeet rondvaart). Het netwerkapparaat in kwestie zend radiosignalen uit die niet overal ter wereld zonder vergunning uitgezonden mogen worden. Dit kan dus problemen opleveren bij het betreden van de territoriale wateren.

Echter is er een beperking, de ruimte (een kleine wall-cabinet, op een zeer onpraktische plaats op het schip) waarin het netwerkapparaat geplaatst is, is voorzien van slechts 1 stroompunt en 1 netwerkaansluiting, deze zijn door het apparaat zelf al in gebruik. De situatie laat het aanleggen van extra stroom/netwerk niet toe en er is onvoldoende ruimte voor een hub+voeding + verdeeldoos + extra kabels etc. Het netwerkapparaat wordt gevoed door middel van Power over Ethernet. De simpele oplossing zou zijn om PoE uit en aan te schakelen, of de patch los te trekken. Maar de PoE switch die gebruikt is is nou niet echt gebruiksvriendelijk (Command line only, dus wel vriendelijk voor ITers, maar niet voor zeelieden). Men wil daarom geen toegang geven tot het beheer van de switch. Het losgooien van de patch brengt natuurlijk ook risico's met zich mee (verkeerde kabel? oeps!) en is extra tijdrovend omdat er iemand naar de patchruimte gestuurd moet worden.

Wat ik zou willen doen is de Arduino ook voeden via PoE en deze dan van de bestaande PoE aftakken (capaciteit is voldoende). De andere vertakking van de voeding dan vervolgens door een relayshield heen leiden naar het netwerkapparaat toe. Op die manier kan ik dus zowel mijn Arduino + shields als het netwerkapparaat van voeding voorzien zonder extra voeding aan te leggen. Ik hoef enkel een slim 'verloopkabeltje' te knutselen. Echter, is er dan ook nog de netwerkaansluiting, wanneer ik die voor de Arduino gebruik, heb ik er geen meer voor het netwerkapparaat (en andersom). Wanneer je alles wat niet voor de Arduino zelf bedoeld is via een tweede ethernetshield weer door kunt sturen, ofwel simpelweg een hub-functie kunt maken, dan is dat probleem ook weer uit de wereld.

Wanneer ik iets dergelijks bouw, kan het apparaat op afstand, bijvoorbeeld vanaf de brug of via de v-sat link vanuit het hoofdkantoor van de rederij, uit- en weer aangezet worden. Ook bied het mogelijkheden voor verdere automatisering, door bijvoorbeeld de GPS coördinaten van het schip te gebruiken en geofencing methodes toe te passen.

De toepassing is misschien beperkt, maar in mijn situatie zou ik het willen gebruiken voor het aan/uitschakelen van een netwerkapparaat op afstand (het apparaat is geplaatst op een schip dat de hele planeet rondvaart). Het netwerkapparaat in kwestie zend radiosignalen uit die niet overal ter wereld zonder vergunning uitgezonden mogen worden. Dit kan dus problemen opleveren bij het betreden van de territoriale wateren.

Waarom dan geen GPS shield and een lookup table => in the zone / out the zone. Kan het autonoom werken ipv op afstand.

@Coop:
Volgens mij zoek je de oplossing te "ver weg"/te moeilijk...

Je schrijft ten slotte : "De simpele oplossing zou zijn om PoE uit en aan te schakelen" en je hebt het ook over een "patchruimte".

Waarom wil je dan per se in die beperkte ruimte (aan het eind van de kabel) aan de gang als het daar vanuit de patchruimte met POE wordt geschakeld ?
In die patchruimte is geheid meer ruimte, dus waarom schakel je niet vlak achter die POE switch ?

Misschien heb je wel geluk dat er ook nog een extra POE poortje vrij is voor jouw schakeloplossing, hoef je ook niet met 2 ethernetkaarten/stacks op de arduino aan de gang.

en als je het ook autonoom zou maken zoals robtillaart schrijft, kun je nog een terugmelden sturen, en je behoudt je mogelijkheid om op afstand schakelen...