help please help

i have got a dfrobotshop rover a few days a go first it uploaded sketches normaly bud since yesterday nothing happend it only runs the last sketch. i get this note "avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x30" I have tried every board i have tried to instal new driver but that isn't possible on a mac. so what should i do does anybody have some tips or solutions? you will realy save my day.

greez,

ps, sorry for my bad english i'm from the dutch

Hallo Joris, kijk even verder want er is ook een Nederlandstalig gedeelte hier op het forum.

I think your problem (or similar ones) is/are discussed here before.
Just take time and browse this part of the forum.

Maybe your board doesn't reset, which is required to load a sketch.
If that is the cause of your problem, you could try resetting your board by hand at the start of your upload.

And as stated in the first line, there is a Dutch part too where you can ask your questions in Dutch if English isn't your thing.

dankjewel,

how can i reset it by hand i have two other arduino's if i need to use them.
greez,

hee allemaal,

ik heb voor sinterklaas een arduino rover gekregen van dfrobotshop. maar hij wil nu niet meer uploaden ik heb het hele internet af gezocht op dit probleem maar hij zegt dat hij het board niet kan vinden maar hij zegt ook dat de sketch is geupload op m'n bord.

greez,

Heb je de drivers goed geïnstalleerd?
Zo niet kan ik je best helpen, noteer even je besturingssysteem (windows 7, windows 8, OSX)

MVG,

Guy

dat is het probleem ik heb een mac os x 10.5 en hij zou de drivers automatisch moeten installeren maar zo iemand zei dat je hem ook kan resetten maar dat doet ie niet. heb ook nog iets gelezen over resetten over een andere arduino. dus als dat nodig is heb ik die ook nog wel een of twee.

greez,

Discussing the same discussion in multiple topics on one site is 'not done'.
As you now asked your question in the Dutch forum too, i suggest we go on over there.

jorisla1

rustig blijven...

resetten kan je door op de reset knop te drukken. Daar heb je geen andere arduino voor nodig.
Een nieuwe bootloader kan met een andere arduino maar ik heb dat nog maar 1 keer nodig gehad en dat was voor een heel speciaal geval. Het zou me verwonderen dat jij dat nodig hebt.
Een nieuwe sketch (dat is een programma) kan je met de Arduino IDE gewoon opladen.

Je geeft heel weinig informatie van wat het probleem is. Je zegt bijvoorbeeld "hij wil niet meer uploaden". Betekend dat jij al hebt kunnen uploaden en nu niet meer? Als het vroeger wel lukte en nu niet meer wat was de laatste sketch die je hebt opgeladen?

Je zegt ook "... maar zo iemand zei ...". Ik kan me bij "zo iemand" echt niets bij voorstellen.

Je zegt "hem ook kan resetten maar dat doet ie niet" niet resetten? Gewoon spanning aan en uit en hij is gereset he.

Met vriendelijke groet.
Jantje

Hoi Joris, welkom in de wereld van computers en robots.

Je hebt je vraag gisteren al in het Engelstalige deel gesteld, waar ik je wees op het bestaan van dit Nederlandstalige forum.
Daar vertelde ik je dat het weleens zou kunnen zijn dat je Arduino niet reset, terwijl dat nodig is om een sketch te uploaden, een dat je eens kon proberen m handmatig te resetten.
Jij vroeg daarop hoe je dat kon doen.
Resetten is een van de basis dingen.
Het is verstandig om hier op de Arduino site wat te lezen, maar dat is voor het meeste wel Engelstalig.
Natuurlijk kun je ook hier in het Nl forum al het een en ander opsteken.

De Arduino Uno (die heb je als het goed is in je Rover zitten) heeft 1 schakelaartje, en dat is de reset knop.
Hij zit naast de grote chip en de 6 polige (2 x 3) stekker.

Een andere voorwaarde om te kunnen uploaden is dat je pc de seriële poort ziet die via de USB aansluiting ook op je Arduino zit.
Aangezien ik het (zacht gezegd) niet zo op Apple heb, kan ik je niet vertellen of en hoe je dat kunt controleren (maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet kan).
Kijk in de IDE (het Arduino programma) welke comport er beschikbaar is om te programmeren.
Als je er eentje ziet die je eerder nog niet had op je computer, wijs die dan eens aan om te gebruiken.

De IDE geeft een signaaltje waarop je Arduino zou moeten gaan resetten.
Als een van de eerste dingen bij een reset, gaat de Arduino een signaaltje geven op de comport.
Daarna wacht ie op de juiste reactie van de IDE.
Als er niets gebeurt dan gaat ie na een korte tijd door met opstarten en gaat de aanwezige sketch uitvoeren.
Maar er is nog wel een verschil tussen niets gebeuren en het juiste signaaltje ontvangen, namelijk andere ongewenste signaaltjes ontvangen.
Die gooit ie dan weg, maar gaat dan nog wel even langer door met wachten op het juiste signaaltje en dan kan het normale opstarten lang duren.
Dat laatste is waarschijnlijk niet het probleem dat je nu ervaart en mag je voor jouw probleem dus ook even vergeten.
Maar ik vind het belangrijk dat iemand weet wat zijn Arduino wil/verwacht want dan kan diegene ook zelf zien welke reacties of handelingen er allemaal wel zijn en welke niet, en van daar uit verder werken.

dat resetten heb ik nu een paar keer gedaan en hij doet het nog steeds niet. hij geeft telkens aan dat de sketch is geupload maar dan load die gewoon de sketch die er al op stond voordat ie die foutmelding gaf. de foutmelding is de heletijd het zelfde behalve wanneer ik een ander board selecteer dan veranderd de foutmelding. dus ik dacht dan zal het daar wel aan liggen en heb ik alle boards geprobeerd. maar dat werkt niet.

greez,

dit is de foutmelding en alleen het resp=0x30 veranderd als ik een ander board instel"avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x30"

greez,

Heb je de juiste com poort ingesteld?

ja heb twee poorten en allebei geven ze deze foutmelding