Go Down

Topic: ratten vangen ouderwets gemixed met moderne techniek (Read 840 times) previous topic - next topic

huckelberry

even voorstellen, ik ben andor en ik ben een alternatieve rattenvanger. samen met mijn hondjes mijn fretjes en mijn zelfgemaakte vangkooien, zijn wij op een biologisch verantwoorde wijze in staat om ratten overlast op te lossen. wij verhuren onszelf bij bedrijven en particulieren en we passen daar zowel actieve als passieve ratten jacht methoden toe. ik denk dat we onze methoden enorm kunnen verbeteren door gebruik te maken van moderne techniek. en ik denk dat de arduino hiervoor een mooie basis kan zijn.

allereerst wil ik vermelden dat ik qua computers en electronica een enorme leek ben.
ik denk dus dat ik bij de het uitvoeren erg veel hulp nodig zal hebben en/of nog heel veel moet gaan leren.

mijn belangrijkste reden waarom ik graag met de arduino wil gaan werken. is om mijn passieve vallen te verbeteren en continu op de hoogte  kan blijven of er ergens iets in de val gelopen is. na enige zoektocht heb ik van lora en/of iot gehoord en hoewel ik nog absoluut niet precies begrijp hoe het werkt, denk ik dat ik met deze techniek mijn ideeen van rattenvallen kan uitvoeren die continu in de gaten gehouden kunnen worden vanaf afstand.

de voordelen die ik hoop te kunnen bereiken zijn:
- minder stress/lijdensweg voor de gevangen dieren doordat de vallen direct vangst meldingen doorsturen waarop ik direct kan reageren.
-ik kan met levende vang kooien werken zonder risico dat er een vanst over het hoofd word gezien en de vanst in de kooi verhongerd of uitdroogd. (en het groote voordeel van levend vangen is dat ik geen ongewenste  gedoode bijvangst  in een dodelijke  tegen kan komen, zoals bv kleine marter achtigen)
-kunnen werken met bv pir sensoren op voor de rat volledig vertrouwde plekken zodat er niets nieuws is waar ze arwaan voor hebben (ratten zijn van nature heel erg wantrouwend voor nieuwe dingen in hun omgeving , dus dit kan de vangst kansen enorm verhogen)
- kunnen aansturen van een electromotor oid die een van die is afgegaan automatisch kan kan ressetten/ opnieuw op scherp stellen.

voordelen die ik voor mijn actieve jacht hoop te bereiken zijn:
- mijn dieren kunnen voorzien van een zender. zodat ik kan bepalen waar ergens mijn dieren zich bevinden. en ik ze makkelijk terug zou kunnen vinden mocht er eentje wegelopen zijn of mocht er bv ergens onder de grond een fret in slaap zijn gevallen.

ik werk hiervoor nu met de fretten vaak met een soort halsband die signaal uitzend en een ontvanger. hiermee kan ik de fret ook onder de grond localiseren. maar nadelen van deze zenders zijn: --ze zijn aan de groote kant waardoor het voor de fret veel moeilijker word om zich door de nauwe gangen van een ratten stelsel te bewegen.
-de zender werkt maar op erg korte afstand+- 3 meter / 16feet
-ik kan met dit systeem geen onderscheid zien tussen verschillende fretten (alle zenders zenden hetzelfde signaal uit.)

ik zou graag weten of jullie denken dat mijn ideeen uitvoerbaar zijn.

ik zou graag ik contact komen met een zeeuw, bij voorkeur uit de zak van zuid beveland, die mij zou willen helpen om de basis van de benodigde componenten en technieken te leren begrijpen, en evt zou kunnen/willen helpen met de uitvoering.

ik hoop dat ik mijn doelstellingen duidelijk genoeg heb uitgelegd, en ik hoop dat ik hier middels het forum een berg kan leren.

MAS3

Hoi Andor 'Huckelberry', welkom.

Wellicht heb je de voorstel thread hier al gezien en doorgelezen.
Zo niet, dan adviseer ik je daar de tijd voor te nemen.

Je hebt verschillende wensen, en er best wel passende oplossingen te vinden voor die wensen van je.
Mogelijk niet allemaal strikt met Arduinos, maar Arduino kan je een heel eind op weg helpen.
Zo te zien ga je al redelijk de goede kant op, want je beschrijft redelijk wat je wil.
Het is raadzaam om je wensen onder te verdelen in verschillende projecten.
Je tracker voor de fretten bijvoorbeeld is iets heel anders als een slimme val die jou gaat waarschuwen dat er iets in de val zit (en hoe zwaar het is, en wat je allemaal nog kan bedenken voor al dan niet interessante informatie).
Jouw wensen zul je zeker niet dit jaar nog kunnen vervullen, maar het leerproces kan natuurlijk wel al vandaag nog beginnen.
Bedenk daarbij dat er verschillende disciplines zijn die je moet gaan invullen.
Je wil metingen en andere registraties doen, maar je wil de resultaten daarvan ook kunnen communiceren.
En er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten communicatie mogelijk.

Door die projecten te zien als problemen die opgelost moeten worden, kun je de ontwikkeling starten.
Schrijf de betreffende problemen op voor zover je ze kan bedenken.
Als je die problemen stuk voor stuk gaat bekijken, dan zul je vast bemerken dat elk probleem eigenlijk bestaat uit meerdere deelproblemen.
En als je die dan gaat bekijken vind je er waarschijnlijk nog meer.
Als je dat lang genoeg blijft volhouden, kom je uit op eenvoudig op te lossen problemen en ben je al bijna klaar met het schrijven van je programma's.

Natuurlijk heb je wel een beetje bagage nodig, en daarom is het een goed idee om eens met een Arduino startersetje aan de gang te gaan.
Je kunt zo spelenderwijs gaan leren programmeren aan de hand van de voorbeelden die met de IDE ("het Arduino programma") worden meegeleverd.
Die zijn wel in de Engelse taal dus het word wat lastiger als dat een probleem mocht blijken.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

huckelberry

in engels ben ik wel redelijk goed, dus dat zal niet echt een  probleem zijn denk ik.  is er een starter setje die je mij zou kunnen aanraden? bij voorkeur iets wat ik al een beetje toe zou kunnen proberen te passen voor mijn ratten vang bezigheden.

Jantje

Daar je voor lora wil gaan is het nieuwe arduino board "MKR WAN 1300 with onboard LoRa"
Maar ik zou toch voor  een gewone Arduino uno gaan om een gevoel te krijgen van wat er mogelijk is.
Je grootste probleem zal waarschijnlijk batterijen zonnepanelen worden.
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

huckelberry

Sep 28, 2017, 10:51 am Last Edit: Sep 28, 2017, 10:57 am by huckelberry
waardoor verwacht je dat de stroomvoorziening het grootste probleem gaat worden? ik had juist begrepen dat lora techniek zeer energie zuinig zou zijn. dus een paar batterijen evt oplaadbaar zouden volgens mij al heel lang mee moeten kunnen gaan. een melding als de batterij leeg raakt zou wel een erg nuttige aanvulling zijn volgens mij.

ik ben op ebay trouwens al veel van deze lora dingen tegen gekomen. zouden deze voor mij kunnen werken? en zo ja  wat heb ik naast een stroomvoorziening en een micro switch en behuizing nog meer nodig om dit spul aan een val te koppelen? http://www.ebay.com/itm/433-LoRa-SX1278-Long-Range-RF-Wireless-Transceiver-Module-SX1276-5Km-For-Arduino-/142465838566?epid=2259922846&hash=item212ba02de6:g:JN8AAOSwP6pZn9vc

Jantje

Het is gewoon zo dat iets op een batterij doen werken veel moeilijker is dan gewoon "aan de kabel".
Komt daarbij dat er veel minder mensen met batterijen werken dan "met kabel" en er dus veel minder ervaring aanwezig is.
Komt daar nog bij dat heel veel elektronica problemen eigenlijk gewoon voeding problemen zijn. Zelfs bij de ervaren professionele jongens komt dat vaak voor.
.
Als je het voedings gewijs eenvoudig kan houden is het zeker te doen.
BV de schakelaar aan de val zet de arduino aan als de val dicht gaat.
De arduino zend dan een signaal tot de batterij leeg is of tot de val weer open gaat en de schakelaar weer dicht is.
Nadeel is dan, hoe weet je of je arduino nog werkt?
Als je wil weten of je Arduino werkt is deze oplossing niet goed genoeg en begin je met sleep, hoge weerstanden, componenten uit en aan schakelen, zonnepanelen ...

huckelberry

mijn doel is eigenlijk om enkel een melding binnen te krijgen via email oid. wanneer er een rat in een vangkooi gestapt is.  dit zou kunnen door bv een micro switch aan een eenrichtings deurtje te bevestigen. zodra de rat door het deurtje kruipt word de micro switch even ingerukt en dan hoop ik dat ik de electronica een email oid mijn kant op kan sturen liefst met nummer en of locatie van de val bij de mail. dit hoeft dus maar een kort signaal te zijn en daarna mag het apparaat weer in de enrgie zuinige rust stand. verder zou ik wel graag iets toevoegen dat de batterij spanning meet zodra de batterij spanning te laag is dan wil ik ook een mail krijgen zodat ik binnen een dagdeel de batterij kan vervangen. 

Jantje

Go Up