Go Down

Topic: Arduino en C# (Read 1 time) previous topic - next topic

OrlandoSA

Hey, ik heb niets ervaring met Arduino. Wel met programmeren in C#.

Ik vroeg me af of je een Arduino kan besturen met iets geschreven in C#? Want ik heb een poortje dat gesloten is als het onder stroom staat. Haal je de stroom eraf dan gaat de poort open.

Nu ik weet niet hoe ik er hardware matig moet aan beginnen, software matig is het geen probleem. Ik veronderstel dat zoiets met een relais werkt. Dus in principe moet de software 1 of 0 sturen?

Mijn vraag nu is kan ik dit met een Arduino en met C#? Dus de Arduino hangt dan aan het circuit en bij het scannen van een badge gaat de geschreven sofware checken of die een 1 of 0 moet sturen naar die relais.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is wat ik juist vraag  :) .

akatchi

Sep 25, 2017, 06:27 pm Last Edit: Sep 25, 2017, 06:27 pm by akatchi
Ik vroeg me af of je een Arduino kan besturen met iets geschreven in C#?
Dat kan volgens mij wel.., en al zou je het in C++ doen dan zul je zien dat het echt heel veel op elkaar lijkt.

Ik veronderstel dat zoiets met een relais werkt. Dus in principe moet de software 1 of 0 sturen?
Ja met HIGH en LOW op een digital pin van de arduino (net zoals je een lampje zou aanzetten bijvoorbeeld). Kun je misschien iets meer details geven over het poortje?

Mijn vraag nu is kan ik dit met een Arduino en met C#? Dus de Arduino hangt dan aan het circuit en bij het scannen van een badge gaat de geschreven sofware checken of die een 1 of 0 moet sturen naar die relais.
Hoe ga je die badge scannen, bedoel je zo'n RFID kaartje? En ja dat kan dan.

OrlandoSA

Sep 25, 2017, 07:24 pm Last Edit: Sep 25, 2017, 07:29 pm by OrlandoSA
Dat kan volgens mij wel.., en al zou je het in C++ doen dan zul je zien dat het echt heel veel op elkaar lijkt.
Ja met HIGH en LOW op een digital pin van de arduino (net zoals je een lampje zou aanzetten bijvoorbeeld). Kun je misschien iets meer details geven over het poortje?
Hoe ga je die badge scannen, bedoel je zo'n RFID kaartje? En ja dat kan dan.
I see, wel ik zou het wel liever in C# doen natuurlijk. Het poortje moet ik nog eens bekijken dan het enigste wat ik weet is dat als er stroom opstaat je niet naar binnen kan, als je de stroom eraf haalt gaat ze open.

Ik dacht eerder aan NFC (MifareClassic1K protocol).

Jantje

Het lijkt me dat je best eerst eens de arduino voorbeeld programmas bekijkt die in de ide staan.
Ik vermoed dat de communicatie dan wat vlotter zal lopen.
Met vriendelijke groet
Jantje
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

akatchi

I see, wel ik zou het wel liever in C# doen natuurlijk. Het poortje moet ik nog eens bekijken dan het enigste wat ik weet is dat als er stroom opstaat je niet naar binnen kan, als je de stroom eraf haalt gaat ze open.

Ik dacht eerder aan NFC (MifareClassic1K protocol).

NFC Mifare Classic is RFID ja, Radio Frequency Identification. Ga je dit ook met de Arduino doen of heb je daar iets anders voor?

nicoverduin

Je hebt de netduino die werkt met dotNet en c#. Gezien de prijs is dat ding veel te duur en en zie ik nog niet gebeuren dat het echt aanslaat in de markt. Mijn inschatting is dat het een dood spoor is omdt er eigenlijk geen voordeel is te behalen behalve wat programmeurs bevredigen die zich willen beperken tot een enkele taal.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

akatchi

Je hebt de netduino die werkt met dotNet en c#. Gezien de prijs is dat ding veel te duur en en zie ik nog niet gebeuren dat het echt aanslaat in de markt. Mijn inschatting is dat het een dood spoor is omdt er eigenlijk geen voordeel is te behalen behalve wat programmeurs bevredigen die zich willen beperken tot een enkele taal.
Maar sowieso is er toch niet echt veel verschil in C# en C++ als het komt op het gebied van microcontroller programmeren?

nicoverduin

Sep 25, 2017, 10:04 pm Last Edit: Sep 25, 2017, 10:04 pm by nicoverduin
C# is zgn managed code. Feitelijk komt het erop neer dat je minder mag dan bijC/C++. Je bent dan veel beperkter met pointer gebruik en andere meer dynamische mogelijkheden. Beetje een soort keurslijf. al die beperkingen maken het lastiger om specifieke processor code te schrijven. Het lijkt erop maar is net ff anders.
Voor een c# ontwikkelaar is het lastiger om om te gaan met bijv pointer gebruik bij omschakelen naar C/C++ terwijl het voor een c/c++ programmeur het lastiger is ommet de beperkingen om te gaan van c#.
C# wordt daarintegrn weer veel gebruikt door grote ondernemingen omdat de strakkere regels developers dwingt te standaardiseren en een tegenhanger van Java.
Wel zie je nu ook C# in opkomst in app ontwikkelingen zoals Xamarin. Als tegenhanger voor andere Java/Javascript cross platform ontwikkelingen. Microsoft heeft niet voor niets C# geschikt gemaakt voor vrijwe alle gangbare platformen.
Nico Verduin
www.verelec.nl

Jantje

voor menen die het java wereldje kennen.
IMHO zijn er veel vergelijkingen tussen java versus j2ee en C++ versus C#.
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

nicoverduin

Zou best kunnen jan. Ik doe heel weinig met Java. Daar weet jij meer van.:)
Nico Verduin
www.verelec.nl

sterretje

Een van de problemen met C# kan de garbage collector worden. Geen idee hoe dat werkt in embedded C#, maar de garbage collector (op een PC) gaat zijn eigen gang en kan daarom zomaar processor tijd weg eten. Niet echt bevorderlijk voor betrouwbaar real-time gebruik.
If you understand an example, use it.
If you don't understand an example, don't use it.

Electronics engineer by trade, software engineer by profession. Trying to get back into electronics after 15 years absence.

nicoverduin

Sep 26, 2017, 08:42 am Last Edit: Sep 26, 2017, 08:42 am by nicoverduin
Ik weet het eigenlijk of ze dat ook hebben. Heb zo'n ding liggen. 2x mee gespeelt.... en was er eigenlijk klaar mee:)
Nico Verduin
www.verelec.nl

OrlandoSA

NFC Mifare Classic is RFID ja, Radio Frequency Identification. Ga je dit ook met de Arduino doen of heb je daar iets anders voor?
Daar gebruik ik een NFC reader voor. Die Arduino zou zijn om een puls (True of False) te sturen naar dat poortje.

Iemand scant met een NFC tag, programma (in C# geschreven) controleert of die kaart geldig is, het resultaat bepaalt of dei poort open gaat of toe blijft.

Alleen het laatste deel de communicatie tussen mijn programma en het poortje heb ik niet echt een idee hoe dit moet.

akatchi

Alleen het laatste deel de communicatie tussen mijn programma en het poortje heb ik niet echt een idee hoe dit moet.
Bedoel je de communicatie tussen je programma dat het kaartje leest en als het het juiste kaartje is het aan de Arduino doorgeeft?

OrlandoSA

Bedoel je de communicatie tussen je programma dat het kaartje leest en als het het juiste kaartje is het aan de Arduino doorgeeft?

Inderdaad, en de Arduino moet dan aan de hand van die output (1 of 0) een relais onderbreken zodat het poortje open kan.

Go Up