Go Down

Topic: Arduino Uno auto reset. help! (Read 280 times) previous topic - next topic

Flupke85

Beste allemaal,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is.
Ik ben Eric Muijtjens, 32 jaar en woon in het uiterste puntje van Zuid-Limburg.

Voor mijn escaperoom heb ik een aantal knipperende lampjes nodig (24V, 2W gloeilampen) die ik vanuit een Uno met IRF520 mosfet laat knipperen. Het probleem is dat mijn arduino steeds reset om de 3 of 6 seconden. Na wat meten ben ik er achtergekomen dat de GND van de IRF520 print aan de "min" van de in- en uitgang hangt. Als er 24V binnen komt, hangt de "min" 24V dus ook aan de GND van de UNO. Daar komt nog bij dat de 24V gloeilampjes zich gedragen als een resistieve belasting (met een multimeter ook door te piepen op diode stand), en waarschijnlijk ziet de UNO die 24V die door de lampjes gaat ook weer terug op zijn GND...

Nou ben ik wat aan het knutselen met optocouplers (817c van een relaisbord) maar kom er niet helemaal wijs uit. Ik wil de 5V stuurspanning scheiden van de 24V, maar hoe doe ik dat als ik aan de andere kant van de optocoupler ook weer 5V nodig heb om de gate van de fet te schakelen...
Ik kan het ook met losse fets bouwen (weet het type even niet, maar in elk geval N-channel) en de gate via een weerstand vanaf de 24v voeden, maar dat is ook niet de beste oplossing. Help!!

Alvast bedankt.

Groet Eric

nicoverduin

Alle gnds moeten gewoon aan elkaar. Als hij reset kan het ook aan de sketch liggen.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

Flupke85

Laat ik dan toevoegen dat de indicatie leds van de fet bordjes netjes knipperen op de gewenste frequenties, en zodra ik 24V op de ingangen zet gaat het mis. De indicatie leds gaan van uit, naar half, naar fel, naar half enz (willekeurig). En alle arduino's op dezelfde PC voeding (12V) blijven maar resetten...

MAS3

Als je een correct schema en/of een duidelijke en scherpe foto van je bouwsel laat zien, kan er wat meer over verteld worden.
Je sketch laten zien kan ook geen kwaad.
Anders zitten we allemaal maar een beetje te gokken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Daar komt nog bij dat de 24V gloeilampjes zich gedragen als een resistieve belasting (met een multimeter ook door te piepen op diode stand), en waarschijnlijk ziet de UNO die 24V die door de lampjes gaat ook weer terug op zijn GND
Deze aanname is in ieder geval onjuist of onjuist bewoord.
Niet dat de gloeilampjes een resistieve belasting vormen (waarschijnlijk zelfs ook nog een beperkt inductieve), want zo is een gloeilamp ook geconstrueerd.
Maar dat ie die 24 volt terug ziet op zijn GND, dat mag niet kunnen als je de GND's aan elkaar hebt zitten.
Wat je beschrijft zou een volle kortsluiting zijn.
Dit soort zaken gaat juist fout als je de GND's niet met elkaar hebt verbonden.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

En zorgen dat de stroom ook de goede kant pakt, dus al die gnds op 1 punt aan elkaar knopen, en nooit doorlussen.

en de leds aan de 24Volt dan de FET en die FET moet met de min aan gnd hangen van de 24 Volt, dan ook nog een verbinding met de gnd van je arduino.
bij hogere stromen zorgen dat de verbindingen vast liggen en niet door een breadboardje gaan.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up