OPGELOST --> Weer een Arduino UNO defect

Het is nu de 2e keer dat er een Arduino UNO defect is geraakt. D.w.z. de groene power LED licht wel op en de gele LED flitst 3x (bootloader ok) na inpluggen USB kabel.
Op de +5V power pin van de Arduino is een circuit aangesloten dat 30 mA trekt.

Bij het uploaden van de juist gecompileerde sketch gaat het fout. Er kan niet meer met de comport van de Arduino gecommuniceerd worden. Vele malen daarvoor nog wel.
De foutmelding van de IDE is: Problemen bij het uploaden naar het board. Later: Er is een fout opgetreden bij het uploaden van de schets
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x4a etc.
De Com port staat uiteraard goed. Baudrate etc.

De RX en TX LEDs op het Arduino board blijven uit. Het lijkt erop dat ook van dit Arduino board de COM poort weer defect is geraakt. Weer, omdat bij het vorige board het op een gegeven moment ook zo was. Bij dat exemplaar raakte een component rond de comport oververhit en bleven RX en TX LEDs continue branden. Of de oververhitting bij het 2e board zo was is niet geconstateerd.

De Loop Back test uitgevoerd. Verzenden via de serieele monitor (vanuit de IDE) met tekst ging fout. Er kwamen andere (vraag)tekens terug (⸮⸮⸮⸮8).
Ook de "Board Info" (onder de tab Hulpmiddelen in de IDE) uitgevoerd. Die info klopt.

Nu had ik nog een Arduino NANO en heb dit exemplaar op dezelfde USB kabel aangesloten en daar kan gewoon mee worden gecommuniceerd en de sketch worden uitgevoerd.

De voedingsspanning op de USB-kabel bedraagt 4.99...5.01 Volt

Nu komt het wel eens voor dat tijdens het werken aan het project met een Arduino UNO de USB kabel van de Arduino losgenomen c.q. ingeplugd wordt. Ik ga ervanuit dat dit niet nadelig is voor de werking van de Arduino in het algemeen.

Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft (gehad)?
Of weet hoe "dit" voorkomen kan worden?

Ter controle, gaat het om een echte Uno (dus met ATmega16U als USB chip) of een clone (met iets als een CH340)?

Dubbel: Het Nederlandstalig Arduino forum - Bekijk onderwerp - Arduino UNO defect (2e keer).

...dus nadat de NANO de Blinking LED skecth meteen uitvoerde heb ik de USB kabel toch weer in de UNO geplugd. Nog geen teken van leven, behalve dan de groene led.
Na nogmaals in-/uitpluggen van de USB kabel aan beide kanten, het opzettelijk wisselen van compoortnummers, het verzenden van tekst met de serieele monitor, trachten de Blinking Led sketch te uploaden, lichtten onverwacht de RX- en de TX Led van deze UNO weer op en begon de gele led te knipperen. Dus deze UNO werkt weer.

septillion:
Ter controle, gaat het om een echte Uno (dus met ATmega16U als USB chip) of een clone (met iets als een CH340)?

Voor de duidelijkheid heb ik van beide Arduino's nog een foto toegevoegd. Beide UNO's zijn m.i. origineel.
De UNO (foto 1)blijft definitief defect (oververhitte component, TX en RX leds branden continu).
De UNO (foto 2) met opdruk "www.arduino.cc-made in Italy" nu toch niet defect.

In het schema van de UNO zie ik varistors tussen de RX- en de TX aansluitingen in de USB connector tegen statische electriciteit/overspanning dus kan ik toch het in-/uitpluggen van de USB kabel als aan/uit schakelaar gebruiken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Foto1.png

FOTO 2.png

ik denk dat er niks mis is hoor, dus geen paniek:
als je de USB kabel losmaakt of iets dergelijks, dan is de PC kwijt welk com poort gebruikt wordt, dus even opnieuw instellen in de IDE en klaar.
heb je het goede boardje geselecteerd?