Arduino eller rabserry pi?

Hej! detta blir min första tråd här :slight_smile:

Sitter hemma med en massa idéer (såsom att installera en kontroller enhet till min ac med temperatursensor och IR, installera en wifikontrollerad lampa med clappers (att man klappar två gånger för att sätta på den) och att den skall tända ljuset när mitt alarm på telefonen går igång, eller att min kapselmaskin sätter igång en kopp kaffe, eller ett automatiskt bevattningssystem till min kaktus på fönsterkarmen, eller kontrollera volymen på mina högtalare sonos-like med min telefon osv osv osv.)

Vet att det finns lite skillnader på arduinon och rasberry pi men inte tillräckligt för att veta vad jag skall välja.

några frågor jag måste få besvarade är:

  • kan man köra arduinon utan att ha den ansluten till dator?
  • vilka sensorer ska man köpa och kan man köra en sensor till flera irenheter samtidigt?
  • vad är det enklaste sättet att ansluta en android (galaxy s6) till arduinon
  • hur många sensorer och program kan man ansluta till arduinon samtidigt? (antar att man kan ha hur många som helst just nu=)
  • vilken är billigast och populärast? (ja jag vet att jag skriver en tråd i detta forumet så dont be byest plz =)

Hoppas på svar!

//jocke

Hej Jocke, og velkommen (jag skriver på Dansk/svensk blandat - mycket blandat - och snabbt så många stav-fel också)

Skillanden mellem dom två er som en Motorcykel og en Lastbil. Båda har sine førdelar og nackdelar. Båda har hjul och motor och en fører.

Arduinoen er liten. Den har så lite minne at du skal programmere och det hela är ett program, som du bygger på din dator, og så uploader til Arduino. Därefter kan du frånkoppla datoeren. Arduinoen har inte kraft nog at klara billede eller en skärm, den kan (vanligtvis) inte köra USB enheter. Den kan udvigdas med et WiFi eller BlueTooth modul (hvor udvidelsekortene indholder en masse hjælpeporcessoer der klarer det komplekse software/protocol.)

RasPi er mycket større. Den kan köra och programmes med tilsluten skärm, tangentbord, USB tilkobling med WiFi/kamera osv. Den har en Linux operativ system. Du kan köra Arduino programmering på den, och uploade til Arduinoen (lite som en Lastbil kan transportere en motrocykel, men inte omvändt)

Dine hus projekter kunne klares med en Arduino, men det bliver långt med ledninger från den til alt. Du kan styre med Bluetooth och WiFi med passende moduler. Du använda en Arduino101 (med indbygd BlueTooth) for varje en af dine hus projekter, och via BlueTooth sender til en central RasPi med skärm och status.

RasPi kan klara alt, men har samme problem med ledninger från och til sensorer/kontrole af alt.

Både har det like bra med dom sensorerne du behöver. Tryk, ljud, lys, temperatur, proximity, .... Där är nogle småproblmer med 3.3V och 5V niveauer, SPI/I2C/Serial valg, men det er detaljer der bara skal løses.

Jag tycker du skal prova med en Arduino och vatnings kontrollen af din kaktus. Så har du lärt mycket når det funkar. Du kan udvida den med alarm ock kaffe maskinen och dubbelklap-tænd-ljus. Så har du kundskab nok at overveje om du vil k¨be flere, om en cetnral RaspPi er gid osv.