Solarmeter incl temperatuur meter

Tsja.
Oud en grijs maar toch nog wensen die ik zelf niet waar..kan maken....

Ga binnenkort mijn zonnepanelen loggen naar Latest Outputs
Nu zie ik dat er met een arduino ook nog temperatuurmetingen gedaan kunnen worden...

Dus mijn vraag. zijn er buiten sensors met lange snoeren...?
Ik heb nu een ethernet board, en die zit vol met http://solarmeter.codeplex.com/
Misschien een windmetertje?
Zonuren meter?

Maar zou ik zelf, dit alles kunnen uploaden naar een mega?
Past dat?
Iemand een code voor sensoren?
Adres waar eea te vinden is?

Kan dit ook visueel gemaakt worden??
Hoe?
Kosten geen probleem?

Hoi.

Ja natuurlijk zijn er (waterdichte) temperatuursensoren met lange snoeren.
Maar lang is nog steeds relatief en dus ga je daar niet veel aan hebben.
Je kunt er ook voor kiezen om je data decentraal op te halen en dan naar je Arduino te sturen, of een netwerkje van Arduino's opzetten waarbij dus een aantal units data aanlevert en dan deze waardes binnenhalen op de centrale unit.
Maar dat hoeft helemaal niet.
Je kunt heel veel data binnenhalen, veel meer dan het aantal ingangen dat je Arduino heeft.
Maar daarvoor moet je dan wel schakelen tussen de sensoren.
En je moet ervoor zorgen dat je een bruikbare resolutie hebt met je sensor.
Een analoge waarde word op je Arduino ingedeeld tussen 0 en 1023 wanneer deze tussen 0 en 5 volt ligt.
Wanneer je aan die resolutie genoeg hebt, kun je een plan maken.
Je kunt hier in verschillende onderwerpen terug vinden dat je het beste eerst een schets maakt van je opzet.
Zelf geef ik vaak aan dat iemand dan zijn "probleem" in blokjes gaat opdelen, en dan maak je de blokjes steeds kleiner totdat elk blokje gemakkelijk uit te werken is in hardware en/of in dit geval ook software.
In jouw geval zou ik zeggen eerst het project volgen en je data online krijgen.
Daarna kun je aan de overige data gaan werken.
Je zult wel het project - programma moeten ontleden om te zien of je de nieuwe data kunt integreren, of dat je dat met een aparte Arduino moet ophalen en afleveren aan de site.

Zo heb je het over een zonuren meter.
Dan is deze resolutie dus 3600000 millis (millis == een Arduino grootheid).
Je hoeft dus niet continu te kijken of de zon nog schijnt, maar zo af en toe eens (om de paar seconden is al meer dan genoeg).
Volgens mij geldt dat ook voor temperatuur.
Minder voor windsnelhied , want die is tijdgerelateerd en zijn vaak pulsen die geteld worden.
Je kunt dus een "plattegrond" maken van de waardes die je wil binnenhalen, en hoe vaak dat moet gebeuren.
Daarna kun je kijken of je binnen een bepaald tijdsbestek dat binnenhalen van die waardes kunt afhandelen.
(Analoge waardes binnenhalen duurt een bepaalde tijd).
Dit kun je dan een voor een afhandelen.
Stel dat er ergens een delay in het programma zit, dan kun je die tijd ff niets doen (== delay), of op een andere manier besteden ( == waarde binnenhalen, mogelijk aangevuld met een delay om weer gelijk uit te komen met wat de originele delay was)).

De code voor de sensoren is nu niet te zeggen.
Als je een PT100 temperatuursensor neemt (is gewoon een temperatuurafhankelijke weerstand) of een LDR (een lichtgevoelige weerstand die vaak in de standaard startersetjes te vinden is), dan kun je dat bijna direct op een analoge ingang aansluiten en met 1 commando binnenhalen.

tp1 = analogRead(A0);
zon = analogRead (A1);

Maar dat ligt er helemaal aan waar je voor kiest als sensor.

Zoals je ziet, ik ga er van uit dat je dat zelf kunt doen.
Maar je moet dan wel nog het een en ander leren en zelf wat programmeren.
Voor de meeste zaken kun je stukken code lenen van klant en klare sketches en is het zaak deze op de juiste wijze achter elkaar te plakken.
En ik zou zelf gewoon veel proberen omdat je dan ongetwijfeld fouten maakt maar daar leer je dus van.

Visualiseren is weer een volgende stap.
Je kunt een display pakken en daar je waardes op schrijven.
De meest geziene displays hebben 2 regels van 16 tekens maar ze zijn er bijvoorbeeld ook van 4 regels van 20 tekens.
Dit soort displays hoef je niet continu aan te sturen, de inhoud verandert pas als je er een nieuwe waarde heen schrijft.
Met 4 x 20 tekens kun je gemakkelijk 8 velden van 10 tekens definiëren en dan daar dus 8 waardes kwijt (die moeten dan dus wel stuk voor stuk minder dan 10 tekens lang zijn).
Vergt weer wat oefening maar is goed te doen (je moet telkens de cursor op de juiste plaats zetten).

Kosten van Chinese producten zijn belachelijk laag.
Alleen weet je nooit hoe lang het duurt voor je je spulletjes hebt en kan het dus zijn dat je een maand moet wachten (op de goedkope producten die gratis verzonden worden).

Heb je misschien ook een merk type van de sensoren.. [ wind, zon,regen,temperatuur ]
Zoek dan wel meteen buiten spullen.

En er zal toch wel een soort van standaard sketch zijn voor dit "weerstation" ?

Zou eigenlijk "gewoon" willen lezen.
temp algemeen.
Temp op speciale plek
Wind
Zon
regen.
En dit evt. naar een leuke site uploaden, zodat alles inzichtelijk wordt..[ ideeën? ]

Nee daar heb ik geen kant en klare sensoren voor op het oog.
Reden daarvoor is dat ik zelf (nog) niet met dit soort projecten bezig ben geweest, en ik niet vind dat ik het project van iemand anders moet uitwerken.
Als ik iets tegenkom tijdens mijn huidige speurtochten naar de verschillende Arduino speeltjes, dat voor jou passend zou kunnen zijn zal ik je er graag op wijzen.
Voor mij persoonlijk is het nou juist leuk om een sensor te pakken en diens waardes binnen te halen en dusdanig te bewerken dat ze binnen de gewenste grenzen werken, maar ik kan me voorstellen dat je liever met een kant en klare oplossing werkt.

Overigens kun je wat betreft regen twee grootheden meten.
Dat zijn hoeveelheid regen, wat het meest word gebruikt bij weerstations, maar je kunt ook regenintensiteit meten.
Regenintensiteit is dat wat gemeten word door je auto om te bepalen of en hoe snel de ruitenwisser moet werken.
Het lijkt me dat die laatste het meest interessant is voor een zonnepaneel.
Ik weet niet of er voor de intensiteit ook een vaste grootheid is.

Als je op de site van dfrobot gaat kijken, vind je zo een berg sensoren.
Bijvoorbeeld Waterproof DS18B20 Digital Temperature Sensor for Arduino - DFRobot voor een temperatuursensor waar een directe waarde uitkomt.
Dit is een 1 wire (van producent Dallas) sensor wat betekent dat je je daar wat in moet verdiepen, maar daar zijn zat voorbeelden van te vinden.
Zit 90 cm kabel aan waardoor je er een waterdicht lasdoosje bij zult moeten gebruiken.
Je vind daar ook vaak voorbeeld code voor een Arduino bij de producten.

Ik zou niet al te snel een sensor aanschaffen, eerst nog eens zien of je niet een betere tegen komt, maar de prijs van bovengenoemde sensor is niet schokkend.

Voor dit soort dingen ben je eigenlijk wel aangewezen op de Engelse taal.