Rook bij onderdeel arduino

Beste leden,

Ik ben nieuw hier op het forum,
Ik heb vrijdag mijn eerste arduino ontvangen.

Waar ik zeer tevreden over ben maar gisteren volgde ik een tutorial op youtube.
Waar ik een led lampje ko doen dimmen met het inderdeel waar ik kan ana draaien voor te dimmen is er rook ontstaan.

Ik heb direct de usb losgekoppelt.

Ik heb hier na nog de arduino getest met gewoon led lampjes en dit werkte nog.

Mijn vrag is nu is mijn arduino nog goed en zal ik het onderdeel nog kunnen gebruiken voor de lampjes te dimmen.

Alvast bedankt

Dag snorkel en welkom op het forum.
Om jou te kunnen helpen is het belangrijk om duidelijke taal te spreken. "Onderdeel" en "you tube schakeling" is niet voldoende voor ons om te weten waar het over gaat. Zelf als we weten welke schakeling je wou na maken is het onmogelijk om te weten welke schakeling je gemaakt hebt.
Om je te kunnen helpen kan je dus best een link naar het you tube filmpje geven en het rokende onderdeel beter beschrijven. Ik zou gokken dat je het over een potmeter hebt.
Merk op dat een onderdeel dat gerookt heeft misschien niet stuk is maar zeker wel schade heeft geleden.
Met vriendelijke groet
Jantje

Hoi snorkel.
Het is wel zeer waarschijnlijk dat het hier inderdaad een potmeter betreft.
Dat is een instelbare weerstand.
Als die gaat roken, dan is ie waarschijnlijk verkeerd aangesloten, en vervolgens in een van de uiterste standen gezet.
Om daar zeker van te zijn, moet je ons laten weten hoe je m hebt aangesloten.
Dat kun je doen met een fototje, een tekening of door duidelijk te beschrijven hoe je dat hebt gedaan.
Probeer dat omschrijven dan te doen in je eigen woorden en niet de tekst te kopieren die je in de handleiding die je wilde volgen hebt staan.
Ik ben het met jantje eens dat het ding nu waarschijnlijk wel beschadigd is.
Maar het is een goedkoop onderdeel, dat daarom geen groot probleem zal opleveren om te vervangen.
Alleen zul je dan wel nog even moeten opletten dat je een geschikte waarde neemt, denk daarbij aan 5 of 10 kilo Ohm.

of een basis cursus elektronica volgen? zullen er genoeg zijn op het web. Kan handig zijn........

zoek naar fritzing maak een schema en post het kunnenwij zeggen wat er fout ging.
of een goede foto