NEWBe wil op termijn linialen uitlezen met bluetooth

Ik weet dat het mogelijk is (ik heb het werkend gezien) maar heb geen enkel idee hoe dit aan te pakken.
Het uitlezen van digitale linialen van een draaibank middels bluetooth op een tablet.
Elke liniaal stuurt nu signalen naar een lcd schermpje wat verbonden is via mini USB.
Er zijn totaal 4 linialen. Ik wil de schermpjes vervangen door een Arduino (type onbekend). Maw, elke liniaal wordt verbonden middels USB aan Arduino die dan de ontvangen signalen via Bluetooth verstuurt naar een Android Tablet.

Ik heb het Nederlandstalige forum doorgelezen en er is heel veel expertise en wellicht is er iemand die mij in het Nederlands :smiley: kan uitleggen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Even voor alle duidelijkheid: Ik heb geen enkele ervaring met Arduino :disappointed_relieved:

Ik ben bereid daarvoor te reizen. Mijn woonplaats is Winterswijk (in de buurt van Doetinchem / Enschede)

Alvast bedankt voor alle info,

Frits

Hoi Frits1956, en welkom.

Voor dit soort zaken zijn een aantal dingen noodzakelijk.
Zo moet je weten wat je hebt, en hoe het werkt, om er dan een Arduino oplossing voor te gaan uitwerken.
Voor die Arduino oplossing, heb je ook ervaring met Arduino nodig.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat je dit niet als eerste Arduino projectje moet nemen.
Natuurlijk kun je wel alvast met Arduino aan de slag.
Je kunt een boardje aanschaffen, en eens gaan kijken of je iets begrijpt van het programmeren.
Dat programmeren is vooral gebaseerd op de Engelse taal, dus daar is bijna niet aan te ontkomen.
De IDE (het programma dat je gebruikt om te programmeren) commuiceert wel in het Nederlands met je, maar een hoop van de programmeer taal is nog steeds in het Engels (dat is nu eenmaal zo).
Ook de voorbeelden die met de IDE worden meegeleverd zijn Engelstalig, en ook de hulpvolle commentaren daarin.
Het is allemaal niet zo heel vervelend maar het zit er wel zo in.

Begin maar eens met het maken van een lijstje van dingen die je weet over je linialen.
Dat zijn zaken als merk, model en eigenschappen van het ding.
Wanneer die USB verbinding niet via een adaptertje gaat (maar ik denk dat dat wel gebeurt), moet je er achter zien te komen hoe de signalen dan verstuurd worden.
Van veel spullen kun je via internet meer te weten komen.

Een Arduino heeft wel een USB aansluiting, maar dat is geen host (het is niet zoals je computer waar je een USB stick in kunt steken).
Daarvoor heb je dus een specifieke variant van de Arduino, of een shield nodig.
Dus het kan wel op die manier.
Moet je nog steeds weten hoe dan de gegevens ingepakt en verstuurd worden.

Hoi Mass,

Dank voor je welkom.

Inmiddels heb ik een sketch, het soort adduino (een uno) en een schema van internet af weten te plukken.
Programmeren heb ik ooit in basic en later in visual basic gedaan. Het principe van funkties en procedures is mij bekend. Echter, dit was in DOS en later windows. Makkelijk, je propte er een disk in en dat ding deed t wel.
Arduino is een ander verhaal. Dat is low level en nog vervelender.... Ik kan wel tegen dat ding praten, aaien en zelfs water geven :stuck_out_tongue: maar dan nog weet ik niet hoe ik m aan de praat krijg. Maw, ik heb de iemand nodig die me in gewoon nederlands kan uitleggen hoe ik een Arduino aan de praat krijg en wat bv een shield is. Ik ben tot op heden nergens een nederlands boekje tegen gekomen hoe te beginnen en welke commando's er zijn en wat ze doen, want dan zou ik al een eind gered zijn.

Ik hoop dat er iemand is die mij dat een keer voor wil doen.

Google eens op "Arduino ROC" en je komt prachtige handleidingen tegen bijna bovenaan

Nico, bedankt!
Door jouw aanwijzing kwam ik http://www.arduino.nu/ tegen. Hierin wordt (zover ik t nu kan zien) stap voor stap in voor mij begrijpelijke taal uitgelegd hoe te beginnen.
De enige vraag die me tot op dit moment rest is:
-Wat is een shield en wat doet dat.

'Shield' is naam van al die bordjes die je op de Arduino kan prikken. Bijvoorbeeld een ethernet shield om het mogelijk te maken om via Ethernet een verbinding te maken. of een WiFi shield, of Experimental shield. zoek maar eens op ebay voor arduino shield. Helaas worden tegenwoordig ook alle andere bordjes die op de een of andere manier gekoppeld kunnen worden ook shields genoemd. Het zij zo. Maar je had ook kunnen googelen op "Arduino Shield" dan waren de voorbeelden om je oren geslagen :grin:

Hoi Nico,

Nogmaals dank.

Ik had idd al gegoogled op shield en Arduino shield en dan word je idd doodgegooid met allerlei voorbeelden, maar het zinnetje "bordjes die je op de Arduino kan prikken" maakte me pas duidelijk dat het om uitbreidingskaarten gaat.

Mij zal je voorlopig niet meer horen/lezen, ik heb inmiddels voldoende leesvoer en info.
Op naar mn 1e Arduino projectje..............

en blinkt er al iets????

:o Shooter, ik ben aankomend! newbe.
Maw; Ik heb de nodige info nu bij elkaar zodat ik een Árduino kan gaan bestellen.
Klein probleempje van tijdelijke aard; Ik zit nog in het buitenland op een camping........ :roll_eyes:
Over een paar weken ben ik terug en ik zal je op de hoogte houden of het me is gelukt iets voor elkaar te krijgen. OK? :smiley:

Zet je richtingaanwijzer eens aan, dan kun je shooter's vraag ook beantwoorden.

Je zult zien, als je aan de gang gaat met je Arduino, je hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem zult hebben om iets te laten blinken hoor.

Wel leuk om iets te hebben om blij naar vooruit te zien als je op de camping zit.

Hoi Mas3,

Misschien begrijp ik je verkeerd of is mijn antwoord op shooter zn vraag niet duidelijk geweest. Wat ik wilde zeggen is dat ik nu nog geen Arduino heb. Die ga ik over een paar weken bestellen.
Wat betreft het blinken; Ik heb zeker het plan hier te laten weten of ik de blink op pin13? heb weten te krijgen. Ook heb ik het plan hier te laten weten of het met bluetooth uitlezen van de draaibank is gelukt.

Wat betreft het leesvoer; Voor zover ik nu begrijp wordt er vaak geprogrammeerd in C++, dat is een object georiënteerde taal. Ik ben van de oude stempel en heb alleen wat ervaring in een procedure gerichte taal. Met andere woorden, ik moet eigenlijk helemaal opnieuw leren programmeren. Gelukkig heb ik inmiddels wel een nederlandse vertaling van een C++ tutorial gevonden.

Idd, een leuk vooruitzicht maar ik heb het vermoeden dat zodra ik in Ned. terug ben, ik van mn vriendin naar de dokter zal moeten vanwege een Arduino virus :smiley:

Zoals beloofd (Zaterdag avond thuis gekomen); mijn eerste geheel zelf geschreven sketch.
Niet dat het veel voorstelt, nog dat het een correct geschreven progje is, maar ik heb mn eerste blinks uit de arduino weten te persen....

void setup()
{
pinMode(10, OUTPUT), pinMode(11, OUTPUT), pinMode(12, OUTPUT), pinMode(13, OUTPUT);
}

void loop()
{
for(int Teller=10; Teller<14; Teller++)
  { digitalWrite(Teller, HIGH);
    delay(1000);
  }
for(int Teller=14; Teller>9; Teller--)
  { digitalWrite(Teller, LOW);
    delay(1000);
  }
}

Gefeliciteerd met je eerste code.

Nu word het leuk.
Deze code laat elke LED een voor een aan gaan, en dan weer een voor een uitgaan.
Dat met telkens een seconde er tussen.

Nu eens kijken of je hiermee kunt variëren.
Kun je nu iets bedenken waardoor de LEDs een voor een aan en weer uit gaan ?
Dus eerst LED 1 aan, dan uit, dan LED2 aan en uit en zo voorts.

Je kunt hier best wel wat varianten op bedenken.
Uiteindelijk bijvoorbeeld dat LED1 telkens aan en uit gaat, LED2 elke 2e keer, LED3 elke 4e keer en LED4 elke 8e keer (is best ambitieus voor je eerste pogingen, maar o zo leuk als dat lukt).

Of dat de LEDs elk in een eigen, schijnbaar niet gerelateerde ritme knipperen.

Dat zijn de leuke zaken die je dus met een handjevol onderdelen en je Arduino kunt doen.

Overigens, als je LEDs gebruikt, heb je dan ook weerstanden gebruikt ?
Anders zal de fun niet erg lang duren ben ik bang.

Ja frits is op de goede weg niet alleen rechtsaf maar alle kanten op :slight_smile:

volgende stap is handtekening van mas3 lezen.

MAS3:
Gefeliciteerd met je eerste code.

Nu word het leuk.
Deze code laat elke LED een voor een aan gaan, en dan weer een voor een uitgaan.
Dat met telkens een seconde er tussen.

Nu eens kijken of je hiermee kunt variëren.
Kun je nu iets bedenken waardoor de LEDs een voor een aan en weer uit gaan ?
Dus eerst LED 1 aan, dan uit, dan LED2 aan en uit en zo voorts.

Hoi Mass, zoiets lijkt me eenvoudig door binnen de for next betreffende pin eerst high te maken, dan een delay en daarna een low. Daarna de teller op te hogen.

MAS3:
Je kunt hier best wel wat varianten op bedenken.
Uiteindelijk bijvoorbeeld dat LED1 telkens aan en uit gaat, LED2 elke 2e keer, LED3 elke 4e keer en LED4 elke 8e keer (is best ambitieus voor je eerste pogingen, maar o zo leuk als dat lukt).

Ook dit algorithme lijkt me niet voor onoverkomelijke problemen te zorgen.

MAS3:
Of dat de LEDs elk in een eigen, schijnbaar niet gerelateerde ritme knipperen.

Ik denk hierbij een random gecombineerd met modulo (als dit ook beschikbaar is binnen arduino)

MAS3:
Overigens, als je LEDs gebruikt, heb je dan ook weerstanden gebruikt ?
Anders zal de fun niet erg lang duren ben ik bang.

Ehhhhhh weerstanden?
Hier mis ik duidelijk iets........
Please tell me

[/quote]

Frits1956:
Ik denk hierbij een random gecombineerd met modulo (als dit ook beschikbaar is binnen arduino)

Even zoeken op: Arduino-C Referentie Pagina's , bij de Arithmetic Operators staat inderdaad de functie modulo

En uiteraard ook de functies random en random seed zijn gedocumenteerd in de referentie pagina's

cartoonist:
Even zoeken op: Arduino-C Referentie Pagina's , bij de Arithmetic Operators staat inderdaad de functie modulo

En uiteraard ook de functies random en random seed zijn gedocumenteerd in de referentie pagina's

Hoi Cartoonist,

Dank voor je links naar de diverse functies.
Jammer genoeg was dat niet, waar ik naar op zoek ben.

Mas3 was zo vriendelijk mij wat voorbeeldjes gegeven om uit te proberen en daar heb ik op gereageerd zonder deze uit te proberen of uit te zoeken.
Het was niet bedoelt als vraag of deze functies binnen de Arduino taal beschikbaar zijn.

Mas3 heeft echter daarnaast nog een heel belangrijke opmerking geplaatst waar ik eigenlijk een beetje van geschrokken ben.
Weerstanden in een circuit zijn blijkbaar noodzakelijk om schade aan hardware te beperken/voorkomen.
Ik had gehoopt daar uitleg over te krijgen en dan met name waarom dat weerstanden nodig zijn en hoe deze in zo'n circuit opgenomen moeten worden.

Ik hoop dat Mas3 of jij of een andere deskundige me hier wat meer over kan vertellen.

Vast bedankt.

Je moet zorgen dat de stroom die uit een digitale pin wordt getrokken beperkt blijft tot maximaal 40 milliAmpere per Arduino-pin en totaal voor alle pinnen samen mag de maximale stroom niet meer dan 200 millAmpere bedragen.

Als je veilig wilt blijven zorg je dat de continue stroom uit een arduino-pin onder de 20 milliAmpere blijft.

Een Led moet eigenlijk altijd gecombineerd worden met een weerstand om de stroom te beperken.
Een en ander kun je met de wet van ohm berekenen maar je kunt gewoon als vuistregel aanhouden dat een serieweerstand van 220 ohm altijd zorgt dat je aan de veilige kant zit. Als je vind dat je LED dan te weinig licht geeft kun je eventueel nog iets lager gaan, 180 ohm of 150 ohm maar dat hangt ook weer van de kleur van de LED af.

<Hier is nog veel meer te lezen over stromen en Arduino's: http://arduino-info.wikispaces.com/ArduinoPinCurrent voor als je de Engelse taal meester bent.>

*#$@%^!!

Zit ik een bericht te typen, word mijn noeste werk teniet gedaan omdat het forum besluit het scherm te updaten omdat Frits1956 zijn bericht postte.
Hier wat ik nog kon redden dankzij de saved draft:

Zo ver dat je random zou gebruiken hoeft het nou ook weer niet.

Het leuke waar ik het over had, is dus dat je zelf een variant bedenkt, dan bedenkt hoe je dat zou kunnen oplossen, maar zeer zeker ook het dan ook uitvoeren.
Want je kunt wel heel correct denken hoe je iets kunt oplossen, vaak is even maken toch nog wel ff iets anders.
Dus wat je vertelde, dat je denkt wel te weten hoe je dat kunt doen, is niet het werkelijk uitvoeren.
Ik raad je aan dat toch even te doen al is het alleen m

En hier komt de rest:
aar om je vaardigheden te oefenen.

En inderdaad is het gebruik van weerstanden absoluut een must.
Een LED is niet een gloeilampje die door zijn eigenschappen zichzelf reguleert (door opwarming stijgt de weerstand waardoor op een geven moment een evenwicht ontstaat).
De LED is geconstrueerd om optimaal te functioneren bij een bepaalde combinatie van stroom en spanning.
In het gegevensblad (datasheet) van de LED die je gebruikt, word vermeld wat de normale spanning en stroom is, en wat het absolute maximum daarvan is.
Wanneer je voorbij een van die absolute maxima komt, blaas je je LED op.

Maar dat is nog niet alles.
Een LED reguleert zichzelf dus niet.
Daarmee doel ik op de stroom.
Bij een gloeilamp zal er eerst een hogere stroom zijn, maar die zakt in zodra de lamp begint te gloeien (heel snel dus).
Hierna zal die stroom en het gloeien zich stabiliseren.
Een LED doet dat niet.
Die gaat zoveel stroom proberen te verwerken als ie aangeboden krijgt.
Wanneer je de spanning exact op het nivo kan houden als vermeld in de datasheet, dan zal de stroom ook kloppen.
Maar dat gaat je niet lukken en das ook niet wat je doet met een uitgang van een Arduino.
Daarom zal de LED zichzelf kapot maken door een te grote stroom door zichzelf toe te staan.
Maar je zal zo ook op een te grote stroom voor die uitgang van de Arduino uitkomen, en door dit alles neem je dan het reële risico om beiden op te blazen.

Dus moet je daar iets op verzinnen.
En dat is dus de weerstand.
Wanneer je een gewone rode LED gebruikt, en de Arduino met 5 volt werkt (beiden zijn meest voorkomend), dan is een 220 Ohm weerstand gangbaar.
Maar om helemaal zeker te zijn, zal je LED ook prima werken met een 330 Ohm weerstand, en dan alleen wat minder fel oplichten.

Wanneer je de datasheet van de LED hebt, kun je precies uitrekenen wat de weerstand moet zijn.
Als je wil weten hoe dat gaat moet je dat nog maar even laten weten.