led i serie, skal der være en resistor i mellem

Dav i gruppen

Jeg har fået en tåbelig ide', jeg vil sætte LED sammen i serie(tror jeg det hedder).
starter med en resistor så en led så en led o.s.v. og naturligvis en til GND.

Der er plads til 4 påhver side af et standard bredboard
Se vedhæftet fil.

Er det noget der kan lade sig gøre.

Det er ikke altid nemt at se kredsløbet på et breadboard/fritzing. Umiddlebart får jeg indtrykket at du har en blandning af parallel og seriel.

Som regel, hvis du parallel kobbler LED, så risikerer du at en LED lyser en del mere end andre, frdi den tilfældigtvis har en smule mindre modstand og derfor får mere strøm. (Det er strømmen der afgør lysstyrken). Med flere i serie så er sandsynligheden og forskellen i parallel kobbling af dine serie moduler meget lille at det giver noget problem.

Som regel, når du serikobbler LED skal mostanden være mindre, da hver LED "taber" halvanden volt, så efter en fire stykker eller så kan du ikke få nogen at lyse med 5V.

Der er nogle fine websider med "LED Resistor Calculator" - find en der tillader dig at specificere med Seriel så får du den del at passe.

Til sidst - prøv! For det her og 5V kan du stort set ikke lave skader på LEDerne, dig eller strømforsyningen ved at eksperimentere med flere opkobblinger.

Jeg har haft 15 led i serie, alle lyste det var da meget sjov. :smiley: :smiley: