Shuntautomatik

Hej

Har tänkt att jag skulle ta och bygga mig en shuntautomaik efter som den gick sönder nu i somras av åskan.

Jag har en ventil motor på 24V växelström som jag hade tänkt att använda, sen tänkte jag bara använda 3st LM35 sensorer.
En som mäter tillopp till värmesystemet
En som mäter inomhus temperaturen
och en tredje som mäter värmen jag har kvar i mina tankar så jag slipper springa ner och kolla ifall det är dax att elda eller inte.
Tanken är att köpa en Arduino mini till detta eller kommer den ha för få utgångar?
Denna informationen vill jag ha upp på en LCD display hade tänkt mig en 4x20.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna tipsa mig om material eller ännu hellre hjälpa mig med ett el schema med dom olika komponeternas betäcknngar.

Mvh Tomas

Hej!

Jag har gjort något liknande. Jag styr framledningstemperaturen till huset med en motorshunt (230V).
Använder 4 givare, ack.tank högt upp, ack.tank lång ner, framledningstemp och retur. Har ingen givare i huset eftersom termostaterna på element och golvvärme reglerar varje rum separat.
.
Du kan använda vanliga reläer typ http://www.ebay.com/itm/5V-Dual-Channel-Relay-Module-with-Optocoupler-for-Arduino-PIC-ARM-DSP-AVR-/171351203963?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27e553e07b eller SSR typ http://www.ebay.com/itm/24V-380V-AC-SSR-40DA-40A-Solid-State-Relay-Module-for-Arduino-brand-new-/111460065116?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19f3899f5c.

Antal ingångar/utgångar borde vara:
LCD 6 st (eller om du köper en I2C modul 2)
Reläer 2st
LM35 3 st
Knappar för meny 3st.
Totalt: 14

Du klarar dig alltså med en Arduino Pro Mini för 16:- eller annan Arduino.
Vill du utöka projektet kan du sända informationen om temperaturen i tankarna till en extra enhet som visar informationen på en LCD-display. Så gör jag för att slippa gå ut i pannrummet :slight_smile:

Dela upp projektet i delar.

  1. Mäta av temperatur med LM35
  2. Styra SSR/Reläer
  3. LCD och meny - Troligen den jobbigaste delen ifall du inte är van att programmera.

Mvh

Olof

Precis som Olov säger: dela upp systemet i delar men du kan också rita upp systemet på ett papper så du ser vad du kommer behöva för funktioner och vad du vill kunna mäta.. jag har byggt ett automationsprogram kring en MEGA och en del kodfragment hittade på detta forum samt några andra stllen på nätet..

En grej jag kan tipsa om som man kanske inte tänker på är att just temperatur avkänning om det exempelvis är vatten du mäter, rör sig ganska långsamt ( "långsamt" kan ju vara relativ också) uppåt och nedåt
och skriver man en funktion som slår på ett relä exakt på tröskelvärdet kan relä'et slå på och av i en idiotisk hastighet vilket kan bränna både reläer och andra komponenter.

Jag har byggt ett automationssystem som mäter en hel del tröskelvärden, har ett gäng in och utgångar för olika sensorer och relästyrningar och del av min kod har ett "tröskelvärdes system" där värdet av det som mäts först måste nå upp till tröskelvärdet sen ytterligare förbi ett "deviationsvärde" innan reläet slås på..

detta gör att reläet inte står och hoppar när det ligger precis på tröskeln.. sen om just denna funktion är praktisk för din tillämpning är ju inte säkert, men det funkar alldeles ypperligt.

Lycka till

http://www.schack-eriksen.dk/varme/

I have programmed the hysteresis so that the temperature when regulating up is the setting +/-0.5 when regulating to avoid switching on/off to ofent.

I had to switch the relay for the cirkulation pump to a Solid State (Fotek SSR-25) since the mecanical relay broke dow due to the not being able to handle the spikes from the circulation pump.

The I have had a some troubles with the ethernet connection, it hangs up the Arduino, so now I have implemented the Arduino watchdog, to reset if it freezes.

carstenschack:
Fjernvarme styring med Arduino

Smart och snygg lösning 8)