Welkom op het Nederlandstalige forum

Inmiddels heb ik al een hele verzameling aan Arduino spul.
Een extra nano, een uno een duemilanove en een duemilanove 1280, display keyboard shield, ethernet/sd shield, voedingsspul, breadboards en een ISP programmer.
Nog een paar super compacte pro mini's onderweg.
Ideeën zat om met dat spul te bouwen, nu nog druk bezig de handigheid te krijgen.

Vandaag zo'n beetje de hele dag gespeeld.
Wilde van een apparaat dat op afstand bediend kan worden (gewoon met een kabel), de bedienmodus kunnen aflezen met de al aanwezige achtergrond verlichting van de toetsen.
De kabel heeft wat extra draden, dus dat moest kunnen.
Maar het was nog een hele uitdaging.
Het apparaat heeft 4 lampjes (en 2 draden daarvoor) die de modus kunnen weergeven, er zijn 5 modi en wanneer de afstandbediening (2 modi) word gebruikt, word dat ook nog gesignaleerd.
Dus 7 signalen met 4 lampjes op het apparaat zelf.
Dat doen ze door verschillende lampjes om beurten te laten knipperen.
Uit de aansturing van die lampjes moest ik dan de signalen zien te vissen die alleen met de afstandbediening te maken hebben, en die daar vervolgens weergeven, maar ook zonder zenuwachtig geknipper.
Dus eerst maar eens uitgezocht hoe die aansturing zat.
Dankzij het display kon ik mooi zien wat er allemaal voorbij kwam, en met een beetje indelen van je display kun je ook heel mooi debuggen door verschillende waardes op verschillende plaatsen van dat scherm neer te zetten.
Perfecte oefening in het aansturen van zo'n schermpje (lcd.setCursor enzo).
In eerste instantie wilde ik debounce misbruiken als "deblink", maar dat kreeg ik niet aan de gang.
De reden bleek wat later dat er niet alleen verschillende lampjes knipperen, maar elke stand heeft ook een andere knipperfrequentie.
Dankzij m'n oscilloscoop kon ik nadat ik dat door had, wel snel achterhalen wat de frequentie was, en dus omrekenen hoeveel millis dat dan zijn.
Uiteindelijk heb ik de gulden middenweg gevonden door eerst te kijken naar de betreffende functie, en vervolgens het knipperen met een delay-op-maat af te wachten.
Ondertussen wat geleerd over {accolades} en de mij geheel nieuwe maar super handige switch case functie, die werkt als een grote filter/trechter.
Met andere woorden, weer een leuke leerzame dag gehad, vooral ook omdat het niet helemaal zo liep als ik me voorgesteld had.
Nu nog de sketch een beetje opschonen en dan in een van de pro mini's (die dus nog onderweg zijn) zetten zodat ie in die afstandbediening past, heb ik het eerste projectje af dat niet alleen maar een beetje spelen is.