echte analoog uit met ad558

hoi programmeurs, zouden jullie mij kunnen helpen?

ik wil met mijn arduino een echte analoge uitgang maken door 8 digitale uitgangen paralel te zetten op de ad558.

het doel is om een analoog signaal om te zetten naar een ander analoog signaal,

de ad558 is 8 bits paralel,
00000000=0volt
00000001=10/265 volt
11111111=10volt

zie datasheet,

is dit mogelijk, of is dit erg ingewikkeld?

AD558.pdf (833 KB)

Dit moet inderdaad mogelijk zijn en ook niet heel ingewikkeld.
Je moet er wel rekening mee houden dat je meer dan 8 pinnen nodig hebt, en de vraag is dus of je die over hebt.
Zelfs als dit niet het geval is, kun je er nog mee werken maar het ligt er dan wel aan wat je wel hebt.
Je hebt namelijk de 8 pins voor de latches waarmee je programmeert wat de output moet worden.
Maar die worden pas die gewenste waarde als je daar de OK voor geeft.
Dat doe je met de !CS en !CE pinnen (< de ! word in de datasheet weergegeven als een streep over de tekst en betekent dat daar geldt actief laag, oftewel de waarde is geldig als die pennen aan nul volt worden gebracht).
Je moet dus 10 pinnen besturen, maar 8 van die 10 mag je ook voor andere zaken gebruiken zolang de andere twee pins ze voor deze chip maar blokkeren.
Heb je geen 10 pinnen meer over, dan kun je het ook met minder doen.
Dan heb je een shift register nodig, zoals de 74HC595.
Daarin stop je seriƫle data, die er vervolgens (ook weer via de !OE enzovoorts) als parallelle data uitkomt, en zo kun je pinnen sparen maar het ligt er maar net aan hoe je uitkomt.

Nou ja.
Heel ingewikkeld is het niet, maar er komt wat rekenwerk bij kijken.
En je moet dus zien wat je nog meer wil doen en hoe dat te combineren.
Overigens is 10 volts in 256 stappen dus zowat 40 millivolts per stap.
Dat zijn toch redelijk grote stapjes, maar als het voor jouw toepassing volstaat...