[Sverige] Köpa kabel till Arduino på löpmeter / rulle?

Hallå gott folk!

Som total Arduino-nybörjare har jag konstaterat att de kablar som följer med i den officiella Uno-baslådan inte räcker långt. Jag är ute efter längre kablar än de "testsladdar" som följer med för breadboard-kortet. Kruxet är att jag inte alls vet vad jag skall ha - säljaren på Kjell & C:o såg ut som ett frågetecken då jag förklarade mitt önskemål.

Jag föreställer mig att kabeln - vad den än kallas - finns att köpa på löpmeter/rulle, och gärna också i svart och rött. Mina frågor, kort och gott, är följande:

  • Vad är det för slags kabel jag letar efter? Har den något fackmannamässigt namn, så jag vet vad jag skall söka efter?
  • Finns kabeln tillgänglig hos några av de stora svenska, fysiska butikskedjorna (Clas Ohlson, Kjell & C:o, Biltema med mera), eller måste jag beställa den från något e-handelsbaserat företag?
    All hjälp uppskattas! :sunglasses:

Är det sådana här du menar? Shop by Category | eBay

Jag har bara sett dem i 10 och 20cm. Däremot går det att köpa lösa kontakter som kan sättas på bandkabel/flatkabel som kan köpas i längre varianter (https://www.elfa.se/sv/kablar-och-ledningar/kablage/bandkabel-och-flatkablage/c/cat-DNAV_PL_090113 ). Dessa heter ribbon cable på engelska.

MEN: bandkabel klarar inte höga kommunikationshastigheter på längre avstånd. Så beroende på vad du ska använda kabeln till kan det vara bättre att köpa nätverkskabel eller telekabel. Exempel på telekabel: Mobilt - Produkter | Kjell.com
Nätverkskabel: Installationskablar - Nätverkskablar | Kjell.com

mfalkvidd:
Är det sådana här du menar? Shop by Category | eBay

Tack för ditt snabba svar! Tyvärr är det inte sådana där kabelbuntar jag pratar om, utan om helt vanliga och enkla "elektronikkablar" av precis samma typ som följer med i Arduino-startkitet, fast på rulle/löpmeter. Säg att jag exempelvis vill dra en 20 meter lång röd kabel från 5V-stiftet på min Arduino till mitt breadboard, och därefter dra en lika lång svart kabel tillbaka till jordstiftet - vad heter denna typ av kabel, och kan jag hitta den hos någon av de stora svenska affärskedjorna som säljer elektronikkomponenter?

Det här svaret kommer ytterst sent, så du har antagligen lyckats lista ut det, men jag kan lika gärna ta och svara – kanske det hjälper någon i framtiden.

Det du letar efter brukar på svenska kallas kopplingstråd. Söker du på den termen kommer du hitta både online och på Kjell & Company. Andra butiker har jag inte hittat det hos… förutom färg och tjocklek finns det en till faktor som du måste tänka på när du köper kopplingstråd: huruvida den är "enkardelig" (eller "entrådig" eller "enkeltråd") eller "flerkardelig" (eller "mångtrådig" eller "flertrådig"). Det tidigare är böjbar tråd som håller formen – passar till kopplingsdäck (breadboards) och liknande. Det senare är tråd som beter sig mer som typiska sladdar – fast eftersom de är sladdriga och flerdelade behöver man tenna ändarna med lite lödtenn för att de ska gå att koppla in i en Arduino eller ett kopplingsdäck. Bäst passar tråd av en tjocklek runt 0,20 mm² (AWG24) – för tunn tråd går inte heller att koppla in i kontakterna ordentligt.

Tråden Kjell & Company har säljs i små kit på 10 färger och är nog alldeles för dyr, egentligen, men fungerar som den ska. Om du vill köpa på rulle så finns det på svenska Electrokit eller tyska Conrad! Det finns också på Elfa, men deras varor är alltid ytterst företagsinriktade och dyra som tusan.

Hoppas att du redan löst det, men om inte så har du det nu! :smiley: