Gyro kompas met nmea0183

Hallo,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een zelfbouw project voor een gyrokompas dat een nmea0183 signaal kan afgeven dat ik vervolgens via mijn multiplexer aan het boordnet kan afgeven. Doel is om de boot nauwkeuriger met de stuurautomaat te laten sturen. Via een omweg stuitte ik op Arduino. Inmiddels gevonden welk board ik kan gebruiken en dat er ook een gyro compass module is.

Mijn vraag is, is het met Arduino mogelijk wat ik zou willen? En....is er iemand die zoiets al eens eerder heeft gedaan?

Grtz., George

Volgens mij zijn er minstens een dozijn discussies in de sensor subsectie geweest over gyro compassen met NMEA data.

specs - http://www.sparkfun.com/datasheets/GPS/NMEA%20Reference%20Manual1.pdf

device - GNSS Receiver - EM-506N5 - GPS-19629 - SparkFun Electronics - geen arduino example maar wellicht toch heel informatief

Dank je voor je reactie. Ik heb in die sectie al rondgekeken en ga daar verder in zoeken.

Mijn idee is dat je met een 2-axis (x en y coördinaten) voldoende hebt om de kompaskoers te bepalen van de boot. Nu las ik iets over de functie van een accelerator, dat die nodig zou zijn om te weten of de boot vaart en dat dan daarmee wederom de juiste kompaskoers (Heading) kan worden bepaald. Op zich vind ik het niet van belang te weten wat de heading is als de snelheid 0 is. Of is iemand een andere mening toegedaan?

Het wordt een ander verhaal als je vaart, stroom tegen hebt en de daardoor de snelheid richting 0 gaat. Overigens moet je je dan afvragen of je niet de motor moet aanzetten dan wel het anker moet uitgooien. Kortom, een scenario dat zich normaler wijze niet voordoet.

Onderdelenlijst:

  • Arduino Uno
  • Gyro kompas X / Y
  • NMEA bridge (RS232 --> TX en gnd, dit kan volgens mij ook)
  • Software om gyro aan te sturen en juiste nmea zinnen terug te krijgen die weer aan het boordnet worden afgegeven.