Arduino Uno Rev3 clone

Als nieuwby heb ik een orginele startkit aangeschaft.

Daar ik heel goed ben, in het in rook omzetten van electronica, wil ik een clone erbij aanschaffen zodat de kosten niet de spuitgaten uit gaat lopen als het misgaat.

Mijn vraag is welke clone moet ik aanschaffen zodat ik dadelijk de orginele simpel kan uitwisselen voor een clone?

Hetzelfde vraag geldt voor een display. Ik heb een 16*2 in het pakket zitten.

Vast bedankt voor jullie antwoorden.

GTn Jeroen

Elke Arduino Clone R3 is goed. 3.xx euro op aliexpress
Idem voor de LCD. Elke LCD 16x2 EN goedkoop is goed. En als je twijfelt kun je altijd nog hier vragen met link waarnaar je zit te kijken.

Hallo Nico,

Bedankt voor je reactie.
Met mijn mechanische achtergrond is een linkje naar aliexpress wel gewenst.
Is daar ook een groter lcd scherm te verkrijgen dat "meteen" werkt?
(ik begrijp iets met libriary)

Mijn kennis is echt nul zowel electronisch als programmeer technisch (vroeger wel iets met Pascal en Basic gedaan).
Ik heb een projectje en ik wil de uitdaging aangaan om dit te realiseren.

Ik weet (nog) niet hoeveel smaken Arduino er zijn en wat de verschillen zijn.

Smitty

Hoi Smitty12, welkom.

De aanschaf van een starterskitje is alvast goed.
Ga niet meteen aan je project werken, maar speel eens een beetje met die kit.
In de Arduino IDE vind je al een schat aan sketches die je eens kunt uitproberen, en vooral ook kunt aanpassen.
Dat je al ervaring hebt met Basic en Pascal is prima, het zal je gaan helpen de code te lezen en je zult iets meer van de structuren kunnen volgen.

Je zult voor de boodschappen echt zelf moeten gaan shoppen.
En gaan bepalen of iets een gode keuze is.
Zoals Nico al zei, kun je ook de link naar een volgens jou goede kandidaat plaatsen, waarna iemand je daar op de voor en nadelen kan wijzen, als die er zijn.
Maar er zullen er niet zoveel zijn die je ergens op wijzen, om later te horen te krijgen "ik moest die kopen van jou".

Zoek bijvoorbeeld naar een arduino uno r3 clone en klik op "free shipping", maar dan wel een board dat de polyfuse bij de usb connector heeft. Die clones gebruiken vaak een CH340G usb-serial chip. De driver daarvan zit helaas nog niet bij de officiele drivers van Arduino, die driver moet je zelf apart installeren.

Je kunt van alles uitproberen met een Arduino Uno. Dan kun je later altijd nog overstappen naar iets dat kleiner is, of meer pinnen heeft, of op 3.3V draait in plaats van 5V, of sneller is of meer geheugen heeft.

Libraries installeren is heel normaal. Koop eens een DS18B20, en installeer de OneWire en DallasTemperature libraries vanuit de ingebouwde Bibliotheekbeheerder. Zodra je een library installeert, dan komen er ook voorbeelden in het menu er bij.

Voor een iets groter display zijn er veel mogelijkheden: kleurenschermen, OLED, heldere LCD schermen, er is teveel om op te noemen. Wat dacht je van een intelligent display zoals de Nextion. Een display dat meteen werkt wordt lastig, je zult er tijd in moeten stoppen om er mee te leren omgaan.

Over het algemeen valt het best mee met de magic smoke. Zodra je echter met motoren en 12V gaat werken, dan kan het snel verkeerd gaan. Bijvoorbeeld een losse draad met 12V die op een Arduino board valt, dan is het Arduino board stuk.

Ik probeer te voorkomen dat ik dadelijk niet weet waar eventueel het probleem zou kunnen zitten in mijn projectje. Het zou dan hardwarematig kunnen zijn of software gerelateerd. ik wil dus proberen zo zeker mogelijk te zijn zodat "WE" :wink: het werkend krijgen.

Ik zou dus willen bestellen:

Arduino uno r3 clone

lcd scherm

ik ziet niet of dit board polyfuse heeft.

Kans van slagen dat dit goed komt. Het LCD scherm wordt buiten gebruikt.

PS1 ik zal nooit zeggen van "ik moest dat kopen van jou". Als ik zelf de keuze moet maken, is er een veel grotere kans dat ik verkeerde koop.

PS2 op mijn laptop probeer ik via de "link" knop de URL en naam in te geven. Ik blijf dan toch de hele code zien..

bordjes zijn prima. Zorg wel dat het LCD waterdicht wordt ingebouwd. Anders wordt het zeuren.

Hoi.

Dat zijn inderdaad prima boardjes.
De zekering waar men het over heeft, is het goudkleurige ding tussen de voedingsstekker en de mini USB aansluiting op het UNO boardje.
Er zijn een aantal zaken waarin dat boardje afwijkt van een 'echte' UNO.
Zoals eerder aangestipt, dit boardje heeft een serieel naar USB omzetter aan boord waarvan de drivers niet mee geïnstalleerd worden met de Arduino IDE.
Maar er staat hierboven al een link naar de juiste drivers (ga ik van uit, heb 'm niet gevolgd).
De controller is wel een 328, maar zit in een andere behuizing.
Daardoor kun je niet even de chip verwisselen, mocht je 'm op een of andere wijze kapot maken.
Maarja, dit ding kost 1/10e van het origineel, en dat is dan ook nog eens inclusief verzending (en waarschijnlijk een maandje wachten tot je 'm in huis hebt).
Omdat de standaard voor die behuizing aan elke zijde een gelijk aantal pinnen ( 8 ) heeft, was het mogelijk om meer aansluitingen te creëren.
Daarom heeft die controller 2 pinnen die exclusief voor analoge ingang gebruikt kunnen worden.
Exclusief betekent dus dat het alleen analoge ingangen zijn, en niet gebruikt kunnen worden voor digitale i/o zoals de andere analoge pinnen.
Maar helaas heeft de fabrikant er niet voor gekozen deze extra ook op het boardje ter beschikking te stellen, dus die pins zijn niet als aansluiting beschikbaar.
De fabrikant heeft wel extra soldeer aansluitingen gemaakt naast (letterlijk zelfs) de standaard headers die een UNO aan boord moet hebben.
Plus nog een aantal soldeerverbindingen die je kunt gebruiken voor veel gebruikte toepassingen, zodat het eenvoudiger is om bepaalde (sensor) modules te gebruiken.
Dan is er nog de mini USB aansluiting, de 'echte' UNO heeft een standaard USB-B aansluiting, die een stuk groter is (meer materiaal, dus duurder).
Dus je hebt wel een ander kabeltje nodig om m aan te sluiten, er staat niet op die site dat het kabeltje er bij zit, en dat ding staat ook niet op de foto's, dus hij zit er niet bij.
En de locatie van de voeding en USB aansluitingen, net zoals de reset knop zijn net ff anders.
Allemaal geen serieuze problemen, zolang je je er van bewust bent.

Het display is inderdaad een stuk groter (fysiek), maar biedt ook ruimte voor 80 tekens in plaats van 32.
En dat kan een heel groot verschil maken.
Ik heb er hier eentje liggen die al een jaar lang in duurtest staat (gewoon omdat het kan).
Alleen is dat ding wat ik hier heb, voorzien van een I2C aansluiting.
Zoals het zusje van $ 4.40 dat je op dezelfde site ziet staan.
(Je kunt er ook de losse module bestellen zie ik, kost dan $ 0.62, maar moet je wel zelf solderen dan).
Dat is een extra printje dat er op zit, en waarmee 'ie volledig kan worden aangesloten via 2 voedings pinnen en 2 data pinnen.
Dat scheelt een hoop bedrading gedoe.
Ook een klein beetje in snelheid (in negatieve zin), maar ik betwijfel of je daar ooit tegen aan zal gaan lopen.
Voordeel van de keuze voor een 2004 ipv een 1602, is dat je voor de aansturing ervan maar een kleine wijziging hoeft te maken in je code.

Overigens is er niets mis met de linkjes die je gemaakt hebt.
Het klopt dat je de links zelf in je het venster ziet dat je gebruikt om te typen.
Als je wil controleren of linkjes goed aankomen, kun je eerst op de "Preview" knop drukken in plaats van de "Post" knop.
Je krijgt dan eerst te zien hoe je post er tot dan toe uit zal gaan zien.
Ik raad je aan dat altijd te doen, dan kun je voorkomen dat je je post achteraf moet gaan aanpassen.

terinfo.

Ik heb het board en display besteld.
Het zal wel een sinterklaascadeau worden :wink:
Bedankt voor jullie.
Ik ben reeds begonnen met droog te programmeren.....