Växelstyrning med Keypad

Hej,
Jag håller på med att göra en förenklad växelstyrning för min Modelljärnväg med 40 växlar.

Jag vill kunna styra växlarna med hjälp av en Arduino NANO, Keypad 4x4 samt en 16x2 display.
Allt skall kopplas samman med I2C bus enheter för att förenkla tråddragningen.

Ett antal (5st) PFC8575 skall med hjälp av ULN2803 lägga om växlarna med en kort spänningspuls på kommando skickat från Keypaden.

Exv. Växel 5* för rakt och Växel 5# för kurvläge.
Displayen frågar efter vilket växelnummer.
Man trycker in växel nummer + * eller # för önskad operation.
Displayen bekräftar vilken växel som lagts om.
Helst skall man kunna "toggla" mellan * och # på valda nummer innan man matar in nytt växelnummer.

Jag får kommunikationen att fungera bra mellan keypad och display men har problem med att skicka den vidare till rätt PFC8575. Varje enhet har sin egen adress typ 0X39, 0X38 osv. Displayen har adress 0X3F.

Jag försöker att skicka vidare det som lästs in i Displayen men lyckas inte så bra.
Funderar på att lägga till ett EEPROM att skriva till parallellt och sedan läsa ifrån men är orolig för att få ett "trögt" system tidsmässigt.

Är det någon som använt PFC8575 för att expandera I/O på något liknade set som kan ge mig lite tips och hjälp?

Nähä, det var kanske fööör avancerat för forumfolket här?

Hejsan Maxie -
Ved ikke om emnet er for avanceret, men det er i al fald lidt specielt.

Tror du skal nær-studere databladet for PCF8575 én gang til, at du ikke har misset noget i setup af registrene.
Dertil skal du tilslutte LED's direkte på et par af udgangene af PCF8575 (IKKE på ULN2803 driverne) for hardware debugging, ellers får du besvær at hitte ud af præcis hvor der er fejl.

Ville være interessant at se din sketch (.ino fil) for dybere forklaring på din metode i styringen.
Også meget gerne et elektronik diagram af hardwaren.
vedhæftet som filer forstås.

Håber du forstår mit danske.
Jeg har lidt erfaring med Arduino og er gammel elektronikmand (siden 1973).