Vettiga applicationer för Arduino

Hej. Får mitt första kort imorgon.
1:Är det någon som har gjort några häftiga saker med Arduino ? Och jag menar då inte laserharpor eller avancerade flygplan.
Vad jag söker är är kanske lite mera jordnära och enklare saker att börja med.
2:Är det någon som har en svensk manual ?
3:Kan man skicka direkt kommando till arduinon för att tex styra ett servo ?
Jag delar med glädje med mig mina egna erfarenheter allteftersom de kommer.

Hej,
hur går det med Arduino...

  1. Tycker själv att det är häftigt att lära mig om inbyggdsystem ock elektronik. Kul att se hur lätt det är, tex, att få en LCD display att funka... Tyver ta det tid att komma igång, men mycket tillfredställande när man gör framsteg.

  2. Tyver. Ta exempel från 'Playground' Arduino Playground - HomePage Om du kör fast, ställ frågan, det finns kunnig folk här. Ett bra sätt att förbättre din engelska ochså :wink:

  3. Vet inte. Tror det. Sök i Forums.

/david

Hej Jonas,

  1. Tjo! Om inget mellan laserharpor och avancerade flygplan passar (som väl innefattar det mesta) :wink: Då vet jag inte vad vi ska hitta på för att göra dig lycklig.... Vad sägs om att du berättar om något du vill använda Arduinon till så kan vi säga om det är görbart eller ej :wink: Själv håller jag på och gör en RGB-shifter som jag ska bygga in i ett glasbetongblock fin fint i källaren :slight_smile: Inget svårt, väldigt jordnära, eftersom den ska vara i källaren... hehe

  2. Fråga här på skandinaviska forumet så kan du säkert få ett svensk svar på en fråga, annars så är det ju engelska som gäller...

  3. Hur menar du skicka kommandon?
    Via datorn? JA
    Via webben? JA (med ethernetshield eller programvara på datorn)
    Via sensorer? JA
    Via switchar, rattar, pottar, etc? JA
    Via mus o tgbbord direktkopplat till Arduinon? JA (finns i playground)
    eller menar du på något annat vis??? :wink:

Ha det gott! Lycka till med din nya häftiga leksak :slight_smile:

hvilke komponenter har du bestillt med Arduinoen?

første appliksjonen pleier å være blinkende LED :wink:

Liker du roboter? servoer og steppere
Selv har jeg Mega, det var jo næsten ikke noe vits annet, med denne sendingskostnaden fra USA.
dom fleste bruker noe med led og fotodioder

Arduino gjør det lett å styre servo'n bara bruk librarien Servo.h i programmet, kommando'n finnes på Playground och det er servo exempel i Ardoino IDE'n så det går lett å gjöre :wink:

Selv gjør jeg en helautomatisk hjemmebrenner (brennevin) som mäter styrkan och slenger vekk fel type alckohol.
Må bruke lærdommen fra skolen til noe, man går jo ikke i prosesskjemi for ingenting. (næsten det samme som bachelor oppgaven min, blanding av bensinkomponenter til bestemmt oktantall direkte fra destillasjonskolonne med hjelp av NIR) og selvklart kan man lage veldig enkel NIR med Arduino :slight_smile: men man kan da ikke måle så mange bølgelengder som professionelt system.

David.

Lyfter denna med en fråga.

Är helt ny på Arduino och försöker läsa in mig på möjligheterna som inte alltid är lätt att förstå.

Frågorna jag söker svar på:
Funkar 1 wire givare? (skulle underlätta)
Vill bygga en styrning för solfångare (för värme) och styrning av sekundärluft i min panna.

Steg 1 solfångare och givare för det: 3 tempgivare med spann mellan ca 0 till 200 grader, en med riktigt lång kabel för en vettig installation.
Styrning av en cirkulationspump via relä eller liknande, plockar i sig 70-120W 230V.

Själva styrandet kommer nog mest bli true/false eller mindre än/större än och lite säkerhet som nödstopp, nödkylning, nattkylning.

Steg 2 sekundärluft i pannan: En tempgivare spann 50-500 grader, en lambdasond med värmning och en stegmotor/servomotor för spjälljustering.

Styrandet blir lite mer här, spänningen från lambdan blir avgörande och tempgivaren är sekundär. När lambdan ger spänning utanför vissa gränser gäller tempgivaren, typ start och stopp på eldningscykeln vilket kan avgöras med givarna till solfångarna.

Sen vore det kul om man kunde logga vissa data på ett minneskort eller usbminne för att räkna fram inlagrad energi, drift tid * 2 och utgiven energi.

Går detta genomföra med en arduino?
/ Magnus

1 wire för arduino info
1# Arduino Playground - OneWire

För att spara saker på sd kort
2# SparkFun microSD Shield - DEV-12761 - SparkFun Electronics

Jag ser inga problem alls med det du vill göra. Använda servon, knappar och reläer samt vanliga temperatur givare borde gå ganska smärtfritt om du har kunskaper inom ämnet(programmering och elektronik).

När jag kollar på programen är det ju inte värre än vad det är i en ABB robot, och grunderna ser väldigt lika ut.
Ska kolla in länkarna nu!

Edit: Kan man använda sig av numeriska register?
ungefär : Värdet från 1-wire givare 1,2 & 3 hamnar genom en subrutin i reg1, reg2 & reg3 för inte alltid behöva hämta värdet när det behövs i programmet utan var 5:e minut eller en gång varje gång huvudprogramet går runt.

Nu har jag stött på ett tempstrul, 1 wire klarar max 125 grader. Kan gå men det blir liten eller ingen marginal till toppen på mät området.
Det kan ställa till programbiten en del då det blir inga eller konstiga värden vid övertemp och en skyddsrutin ska gå in.
En solvärmeanläggning kan komma upp i 200 grader ganska smidigt så det får nog bli att tänka om lite.
Behöver lite hjälp att hitta givare som kan användas med långa kablar och hög temperatur, kan sätta en förstärkare inom 10 meter från givaren total kabellängd bedömer jag till 50-60m.
Har hittat en brygga för typ-K givare till 1 wire men den kostar slantar.

Den här verkar klara upp till 500 grader

http://reprap.org/wiki/Thermocouple_Sensor_1_0

Härligt DIY brygga för typ k tempsensor, själva sensorn finns upp till 1300 grader kanske något mer vilket betyder att jag skulle kunna ha aktuell förbränningstemp om jag vill.

Tackar för tipset!

När lönen trillar in ska det beställas prylar.

Tjatja!

Har man lite tid över eller bara vill fly från något annat (matte... :P) kan man bygga roliga saker med servon. Jag gjorde en printer av glasspinnar: http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1272220992

Var fick jag 500 grader ifrån?!?!

Hur går det McB? Jag är inne på att bygga en liknande styrning till min panna. Inga solfångare men annars rätt lika med shuntstyrning och förbränningskontroll etc. Är intresserad av alla framsteg (och baksteg...) som du gör. /Kim

Kim.u Nu har jag inte kommit längre än till att skaffa info, planera och börja jaga ihop alla smådelar samt försöka försäkra sig om att dom funkar ihop med allt annat.
Blir ju några timmar framför burken och leta efter vad andra har gjort och kommit på, och om det kan funka i detta bygget.

Hoppas du kommer igång med!

Gott. Jag fick hem min Arduino idag och har börjat lattja lite med den. Vi kan väl utväxla erfarenheter varefter.

Ha det gott
/Kim