hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat

Hoi Rolf.

Je hebt al een aardig idee van wat je wil, das mooi.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik kiezen voor de oplossing met de PT100.
Ik zag zojuist op wikipedia dat die er zijn met verschillende aantallen aansluitdraden, om de invloed van de kabel te kunnen wegwerken.
Maar ik ga er van uit dat de afstanden erg kort zullen zijn en dat er daarom niet meer dan 2 draden nodig zullen zijn.
Dat kun je heel erg eenvoudig aansluiten op je UNO en das een groot voordeel.
Dat je er eenvoudig en vermoedelijk goedkoop aan kunt komen is dus ook voordelig.
Je geeft aan dat je 5 temperaturen wil meten en dat je toetsen via een weerstandsnetwerk wil inlezen à la LCDkeypad shield.
Aangezien je dat zelf gaat nabouwen, kun je het aantal toetsen ook nog wel wat uitbreiden indien je daar behoefte aan zou hebben.
5 temperaturen en 1 analoog toetsen signaal levert je precies de 6 analoge ingangen op die je hebt met je UNO.

Enige wat je dan nog overhoudt, is een zoemertje, ledje en/of relais voor je alarm, en je kunt aan de programmeer-slag.
Ik heb eerder mensen aangeraden om een beetje te gaan spelen met de voorbeelden die met de IDE worden meegeleverd en zo te leren, maar ik werd er door iemand op gewezen dat dat alleen voor een beginnende programmeur die ook SM liefhebber geschikt is.
Daar zit wat in, want stiekem heb ik me de afgelopen 30 jaar nog wel eens in programmeren verdiept waardoor ik de voorbeeld sketches wel kon volgen en ik mag natuurlijk niet aannemen dat dat voor iemand anders ook geldt.
Wanneer je voor het eerst met programmeren te maken krijgt, kan het best zijn dat alles abracadabra lijkt en dan is het wel een goed idee eens te kijken naar wat lectuur over programmeren.
De programmeer taal is gebaseerd op C, en daar kun je dus naar uitkijken.

Ga er van uit dat je zelf het programmeer werk moet doen.
Natuurlijk is het mogelijk dat je code voor het aansturen van het scherm en uitlezen van de toetsen online wind (die kans is zeer groot zelfs).
Wat je nodig hebt voor de 20*4 display is hetzelfde als voor de 1602 displays, maar dan moet je m dus vertellen dat je 4 regels van 20 hebt (dûhh).
Als je verder kijkt op de site waar ik je voor het schema van het LCD keypad shield heb heen gestuurd, vind je ongetwijfeld ook voorbeeld code daarvoor.
En natuurlijk hier op het forum.
Op Deal Extreme staan ook tips over het gebruik van zo'n shield, dat weet ik omdat ik er zelf ook wat over heb geplaatst (onder een andere naam als ik hier en op de meeste sites heb).