Bascom voor Arduino

Hoi Dre,

Na een tijdje het arduino-forum niet bezocht te hebben, wil ik je vertellen dat ik je bascom-verhaal waardeer. Zelf ben ik min of meer begonnen met Arduino daar ik A, met microcontrollers aan de slag wou en B. als vastgeroest Basic-fanaat (ben er al sinds de Apple II mee bezig) ook eens met C(++) aan de gang wou gaan.

Of het nu om een C++ of een Basic-project gaat, mij maakt het dus ook niet zoveel uit. Met name de gelijkenis tussen QB (waar ik de meeste ervaring in heb) en Bascom maken Bascom wel zeer interessant.

Door de mogelijkheid om veel meer code in een chip te proppen met Bascom, gebruik ik het ook nog met enige regelmaat, zeker bij chips met wat minder geheugen. Met een attiny2313 (2Kb) heb ik bijv. al een led-matrix-display gebouwd waar ik met arduino al gauw een 8-16 KB chip voor nodig had gehad. Waarom... zou ik dus ook een 8-12 euro Arduino kopen als ik het ook met een atmega8 van 80 cent en een paar extra onderdeeltjes (als ik die al nodig heb) en bascom kan realiseren ?

De mogelijkheid om zo'n beetje elke Atmel 8-bit chip zo... in Bascom te kunnen programmeren, AVR of 8051, terwijl je bij Arduino eerst ff flink opzoek zal moeten gaan/zelf er het juiste configuratie-bestand voor moet schrijven (8051 kan je daarbij wel op je buik kan schrijven), is naar mijn idee ook een geweldige pré voor Bascom.

De "strijd" tussen Basic- en C++- "fanaten", simpelweg daar de een met basic en de ander met c++ is begonnen, laat me eerlijk gezegd koud. C++ wordt beter ondersteund en er is in de arduino-wereld dus ook meer over te vinden, maar daarom is de basic variant naar mijn idee niet slechter of beter. Het is maar net... waar je de meeste ervaring mee hebt.
Als er een redelijke atmega-compiler voor Cobol, Fortran, Pascal of andere talen was geweest (weet eigenlijk niet of die er zijn), dan hadden we waarschijnlijk een gelijke discussie over die talen gehad.

Het beste blijft waarschijnlijk assembler, maar voordat je dat voor Atmel-chips totaal onder de knie hebt ben je gauw x jaar verder en assembler lijkt het me ook niet echt een discussie voor een site die opgezet is om mensen in contact te brengen met het begrip microcontroller, al kan je het in principe wel in beide talen gebruiken.