Show Posts
Pages: [1] 2 3 ... 120
1  Using Arduino / Motors, Mechanics, and Power / Re: strange l293d motor driver problem on: October 01, 2014, 03:14:22 pm
Hi and welcome.

Read the datasheet (click) of this chip.
It will tell you how to use it, which pins do what.
2  Using Arduino / Motors, Mechanics, and Power / Re: L298n noises? on: October 01, 2014, 03:06:41 pm
They do that, yes.

The motors may make a similar noise.
You should tell more about how you are driving the shields and the motors.
But i bet you're using PWM to control speed.
Look into setting PWM to a higher frequency (use other PWM pins, not all pins are the same).
If you move the frequency up high enough, they will still make this noise, but you can't hear it.
Your pets might still hear it though.
3  Using Arduino / Motors, Mechanics, and Power / Re: What can I do to change the turning direction of a DC motor automatically? on: September 29, 2014, 02:50:26 pm
You haven't mentioned you had a motorshield.
Is it the one shown on that Adafruit site ?
Connecting the wire will not do anything.
You need to control the motor, and that motorshield, stacked on your Arduino is your hardware to do that.
You need to use your Arduino and program it in such way that the motorshield knows what to do.
So read that Adafruit page again.
It tells you what to do.
And it shows the code, ready to be copied.
Use that and see what happens.
4  Using Arduino / Motors, Mechanics, and Power / Re: What can I do to change the turning direction of a DC motor automatically? on: September 28, 2014, 02:32:47 pm
Never, EVER connect any inductive load like a standard motor directly to an Arduino pin, not even if it only takes as little as 5 mA.
It will create back EMF, which is a very effective way of destroying that port.

Anybody advising to do this without even hinting to protection measures for this effect, should be very ashamed and at least apologize to anyone who has followed this straight wrong advise, or is considering to do so.


JimboZA's answer, to use a H-bridge, is one way to do this.
Doing it that way will also enable you to control the speed of the motor but you don't need to do that.
If you have no plans to do that, you could also use a pair of relays.
The first one, a DPDT type, would control the direction.
The second one (could also be a DPDT type) would control power.
First set the direction, then switch power.
If the motor is running, stop it first, switch direction and then power it again.

Be aware that a relay also is an inductive load, and that they are likely to draw more current than can be handled by an Arduino pin.
That means you should use transistors, some resistors and diodes to get this done safely.
These parts are however more likely to be available than a H bridge.

Personally i would use the H bridge, i've got some available at home.
But this shows there's more than a single solution to do this.
Just to be more complete, the mentioned L293 and L298 aren't the most efficient ones available, and aren't very suitable for low power motors combined with low power supplies.
Read less than 9 volts as low power.
5  General Category / General Discussion / Re: Full form plz on: September 28, 2014, 12:50:30 pm
Usually these kind of things can be found in datasheets (click !).
6  International / Nederlands / Re: HO Brandweer on: September 28, 2014, 12:26:27 pm
Hoi Stefan.

Als je echt begrepen hebt hoe het zit met blink without delay, dan zou je in ieder geval geen delay meer gebruiken.
Wellicht heb je begrepen hoe je dingen kunt bijhouden, en dat is een van de zaken die nodig is voor blink without delay.
Maar het gaat een stuk verder dan dat.
De sketch die je hier boven hebt geplaatst, draait miljoenen malen per seconde als je alle delays en de whiles eruit haalt.
Die whiles zijn helemaal niet nodig en de delays kun je dus veel beter anders doen.

Je vraag over het verwerken van de toets, daar moet je dus kijken of de toets is ingedrukt (of het reed contact), of die eerder ook al was ingedrukt, wat de waarde is van de variabele die daarvan afhankelijk is, wat die moet worden als er weer wat veranderen moet, en wat je eigenlijk aan het doen bent op dat moment.
Das niet alles denk ik, maar best veel om bij te houden voor een vrij eenvoudige handeling.
Maar wel nodig.
Dat stukje is dus wat ik vermoed dat je al kent, en dus ook hier toe te passen is.

Waar je bij schakelaars heel erg mee op moet passen, is contact dender.
In het Engels heet dat bouncing (letterlijk stuiteren).
Dat is dat een contact vaak niet direct een stabiele verbinding heeft of verbreekt.
Als dat gebeurt en je houdt er geen rekening mee, dan tel je dus vaker dat er een verbinding was, terwijl er slechts 1 keer was gedrukt of een magneet voorbij gekomen.
Door de constructie van een reed contact, is de kans op zulke contact dender een stuk groter.
Want dat is een verende constructie die in rust als het ware in evenwicht is, en dat evenwicht word verstoord door een magnetisch veld dat in de buurt komt en waardoor de contacten omschakelen.
Hierdoor is er een kans dat die contact dender je laat denken dat er vaker een magneet was dan werkelijk het geval was.
Dus moet je zien te voorkomen dat zo'n verkeerd contact word geregistreerd.
Je kunt hier wel informatie vinden op het forum over debouncing, waarmee je dit effect kunt tegengaan.

Een van de manieren om dat te doen, is door in een delayloze sketch gewoon een aantal malen achter elkaar te controleren of het contact nog steeds in dezelfde stand staat.
Ik raad je daarom aan dat zo ook te doen, waarmee je die delay van een hele seconde ook niet meer nodig hebt.
Overigens werkt die delay(1000) helemaal niet als ontdendering (in geval dat de reden was dat die daar stond), omdat je daarna niet nog eens controleert of het contact nog steeds in dezelfde stand staat.
Ook hiervoor moet je dingen bij gaan houden.

Ik ben benieuwd naar je volgende sketch.
7  International / Nederlands / Re: HO Brandweer on: September 26, 2014, 06:40:20 pm
Hoi Stefan.

Onder elk van mijn postings hier, heb ik een aantal algemene tips staan die bijna altijd geldig zijn.
De eerste is hier heel erg van toepassing.
Je gebruikt namelijk ernstig gebruik van blokkerende code.

Als er op een toets gedrukt word, doe je een hele seconde (!) helemaal niets.
Das hele dikke zonde van de tijd.
Vervolgens ga je aan de slag met een while.
Je zegt dat zolang (while) je daarnet gezien hebt dat er op een toets werd gedrukt, dat er dan geknipperd moet worden, 2 en een halve keer per seconde.
Een van de fouten die hier in zitten, is dat je voor eeuwig in de while blijft hangen.
Want tijdens die while zal buttonstate nooit veranderen, ook niet de volgende keer als dat gecontroleerd word.
Je hebt buttonstate gebruikt, maar daarin zit een waarde die vroeger ooit eens geldig was (inmiddels al bijna 1.5 seconden geleden).
buttonstate zal nooit veranderen tenzij je nog eens die digitalRead doet en het resultaat in buttonstate stopt.
Je gaat wel naar state 2, want de voorwaarde die daaraan gekoppeld is, is altijd waar (buttonstate was al 1 en dus altijd HIGH).
Je hebt dus je LED 1 keer kort zien flitsen, en dan blijft ie ruim 5 seconden uit.

De while loop is heel gevaarlijk, want je kunt erin verstrikt raken om er nooit meer uit te komen, Daarom moet je die zo veel mogelijk vermijden.
Je weet dat void.loop oneindig loopt, toch ?
Daar moet je gebruik van maken.
Je moet bijhouden wat je aan het doen bent (wel; of niet knipperen, dat doe je al met state).
Maar ook of de LED nou juist aan of uit is, want dat bepaalt wat de volgende stap zal worden.
En je moet bijhouden of er al voldoende tijd verstreken is om die volgende stap te zetten.
Die laatste 2 dingen houd je nu niet bij.
Dit is wat je leert als je de blink without delay sketch bestudeert.
Als je dat snapt, en dan ook echt begrijpt, zul je nooit meer die delay gebruiken, en ook die deathtrap van een while zul je niet meer gaan gebruiken, zeker weten.

Heb ik nog wat tips voor je waar je niet om gevraagd had.
Als je variabelen gebruikt en die een mooie naam geeft, maak dan consequent gebruik van hoofdletters.
Das een klein dingetje dat het lezen va de code ineens veel gemakkelijker maakt.
Elk nieuw woord krijgt dan een hoofdletter.
Of hoofdLetter dan dus, maar ook buttonState.
Je zult zien dat je dat overal zo tegen komt.

Andere tip,
Als je vraagt zoals daarstraks wat er mis gaat, is het wel een goed idee als je niet alleen vertelt wat je hebt, maar ook als je vertelt wat je verwachtte te zien, en wat je in plaats daarvan kreeg te zien.
Want dan word het beantwoorden van je vragen een stuk gemakkelijker, en eenvoudiger gericht te antwoorden.

Nu eerst maar eens aan de slag met Blink without delay, en zien dat je begrijpt wat daar gebeurt.
Dat kun je dan later toepassen op deze sketch en op het geheel voor je brandweer wagen.
8  International / Nederlands / Re: Kabeltester voor 18 aders of meer on: September 26, 2014, 06:12:33 pm
Dat met de LEDjes is niet helemaal waar.
Want je test kun je dusdanig snel verwerken dat je het juiste LEDje gewoon continu laat branden of knipperen, daar heb je je Arduino voor.
En uiteraard was de opmerking die je daarover maakt precies mijn bedoeling, ook toen ik zei dat je iets moet doen met het resultaat van je meting.
Dat iets is dus eerst opslaan, en daarna weergeven wat er opgeslagen is.

Maar dat maakt niet uit, want je laat dus weten dat je dat niet wil.
De einddop kan handig zijn als je een kabel moet testen die al een bepaalde route volgt, bijvoorbeeld over een kabelbaan.
Maar die kun je ook gewoon als deel van je tester maken, zoals ook in het filmpje te zien is (en ook weer de meeste testers hebben dat zo).

Je kunt het zeker maken met 36 of 38 ingangen.
Maar dan blijft er niet erg veel over voor bijvoorbeeld het display, maar raak daardoor niet in paniek want ook daar is wel wat op te bedenken.

Als je iets wil maken dat op het filmpje lijkt, kun je met een 2004 display al een eind komen.
Das dus een display met 4 regels van 20 karakters.
Dan kun je boven dus 1 t/m J aangeven, en onder waar die dan mee verbonden zijn.
Op de twee regels er tussen kun je dan nog een symbool afbeelden dat weergeeft of er een verbinding is, of een breuk.
Bij een breuk kun je ook weergeven of dat een constante breuk is of eentje die er dan wel en dan niet is (intermittend bij auto diagnose systemen).
Je kunt ook de bovenste of onderste regel nog als een status regel gebruiken, waarin je dus informatie naar wens kwijt kunt.
Of zelfs daar menu items weergeven waarin je weergeeft welk knopje wat doet (als je knopjes plant).

Maar goed, even de neuzen dezelfde kant op zetten:
Je gaat er dus voor om 18 uitgangen en 18 ingangen tegelijk te gebruiken ?

9  International / Nederlands / Re: HO Brandweer on: September 26, 2014, 04:40:21 pm
Hoi Stefan, welkom.

Je noemt reed contacten als input.
Maar een reed contact heeft een magneet nodig om te schakelen.
Komt er dus een magneet voorbij ofzo ?
Vertel eens meer over hoe je dat bedacht hebt ?

Je hebt al wel goed door dat je een state machine, zoals dat heet, kunt gebruiken om een aantal malen indrukken van een toets (of reed contact, is wat dat betreft hetzelfde) verschillende dingen te laten doen.
Je noemt dan ook nog iets over verlichting schakelen, maar ik zie niet helemaal het verband daarin.
Wat gebruik je om die verlichting te bedienen ?
Kijk je of het donker is, of een schakelaar of misschien ook zo'n reed contact (dan word het interessant) ?

En, zoals Rob al zei, als je al wat hebt waar je nu mee werkt, laat dat dan eens zien.
Dan kunnen we een antwoord geven op basis van dat wat je hebt in plaats van dat we iets geen bedenken wat een heel andere kant op gaat of misschien zelfs helemaal niet doet waar jij naar op zoek bent.
10  Using Arduino / Project Guidance / Re: DS3234 to analog DFRobot LCD Keypad Shield on: September 26, 2014, 04:25:22 pm
Hi Brian83, welcome to the great world of electronics and programming.

To do things the way it should be done, start doing the examples that you got when installing the IDE.
You'll learn how to get a LED to blink, and you can practice you understood what's going on by having it blink in another pattern, or add a LED (and later a few), and have them do different things.
That will keep you busy over the rest of this weekend.
Take it step by step, and don't try to do a meaningful project within the first week of starting with your Arduino, electronics and programming.
You're far from even starting with your aquarium gizmo, but you might be getting close at Christmas time this year.

Meanwhile, instead of staring to your screen, waiting for a very long entire day for some replies, you already found this warning about your LCDkeypadShield, right ?
And for sure you used the search function to find 5 pages of links to DS3234 related topics.
In the Arduino Uno page, you found the schematics of it, revealing that pins 10, 11, 12, 13 are the same as SS, MOSI, MISO, and SCK on the ICSP header, right ?

No wonder you didn't get any reply here.
You already found about all you asked for yourself in these 24 hours.

Is there something else you really don't need help with ?
11  General Category / General Discussion / Re: Should there be rules for replying to newbies on: September 26, 2014, 03:40:55 pm
Hi Brian83, and welcome.

Tell us, did you read the How to use this forum - please read. topic that is on top of every and all parts of this forum ?
Don't answer that, it's a rhetorical question, because the answer is right here (click !).

So now you think you can demand an answer within 24 hours ?
To questions that have been asked a gazillion times over here ?
This is exactly what the replies like the one before yours are about.
Did you read this entire topic, or did you just dump your frustration for not being helped within 24 hours over here ?

No one willing to share ?
All information you have asked for is over here.
They are not in a single topic, because your questions are all over the place.
Get ready to do some work yourself instead of demanding someone to do it for you and have the finished product presented, including a manual and building instructions.

You'll be happy to see that an answer will be available in your topic in a moment.
12  International / Nederlands / Re: ardiuno 12V on: September 25, 2014, 02:50:57 pm
Ik weet niet wat je bedoelt met die reply, ivanflo.

Als je elektrische schema's kan lezen is het geen probleem om te zien wat er in dat schemaatje gebeurt, en redelijk standaard.
Overigens zou ik de benamingen van druktoetsen S1 en S2 omdraaien vanwege functionaliteit (ipv de plaats in het schema).
Maar ik zie de relatie niet tot het onderwerp hier, maar wellicht heb ik de eerdere berichten niet goed gelezen..

En fan in en fan out, wil jij dan misschien uitleggen wat dat inhoudt ?
13  International / Nederlands / Re: Arduino + servo + android hulp (beginner) on: September 23, 2014, 04:49:27 pm
Hoi jazulay, en welkom.

Ik het niet helemaal eens met ivanflo's antwoord, maar hij heeft wel een punt.
Ik weet heel goed wat een kooi van Faraday is en doet.
Maar toch gaan GSM en dergelijke signalen door veel van zulke constructies heen.
Nou is een echte kluis wel een heel stevige kooi (van Faraday), maar wie weet is dat nog wel iets op te vinden.
Je moet er dan in ieder geval wel heel dichtbij zijn, maar das wel redelijk vaak het geval als een kluisje geopend moet worden.

Anders is het zaak dat je er iets mee doet.
Inderdaad een kabel aan je kluis is een zwak punt qua beveiliging, maar het is ook weer een antenne (daar gaat je kooi van Faraday).
En je kunt een constructie bedenken die wel radioverbindingen doorlaat, maar dan moet je de kluis gaan "hacken".

Voeding is een punt.
Maar ook daar zijn al een tijdje ontwikkelingen gaande.
Mijn tandenborstel laadt op door 'm op een dopje te zetten, en er zal dan geen elektronische verbinding zijn, maar wel een magnetische.
En telefoons worden ook al zo opgeladen.
Waarom dan je kluis niet, als je toch al aan t hacken was.

Ik ken Conrad en Reichelt al tijden, ver voor het woord internet een begrip werd.
Toen kreeg je bij je bestelling van een paar onderdelen een catalogus meegestuurd waar het telefoonboek postkaartje bij lijkt.
Maar ik schrik toch wel van de prijs van het starter pakketje wat je gevonden hebt, en wat je daarvoor krijgt.
Komen de verzendkosten er ook nog bij zie ik.
Er zijn ook starter pakketjes te vinden waar minstens 1 servo inzit, die zijn uiteraard wel wat duurder dan een pakketje waarin alleen maar een paar knopjes, weerstanden en LEDjes zitten.
En er zijn soortgelijke pakketjes zonder de Arduino, voor het geval je een ander model hebt of wil gebruiken of gewoon als je er al een hebt.

Er is ook een Arduino variant (klik!) die specifiek in de richting gaat waarin jij ook lijkt te gaan.
Dat ding is ervoor gemaakt om te verbinden met een Android toestel via USB, maar ook daar geldt weer dat je daarvoor dieper in de buidel zult moeten tasten.

Als je aan de slag gaat, doe het dan rustig aan.
Ga niet gelijk proberen je project te verwezenlijken, al zal dat heel verleidelijk zijn.
Loop door de voorbeelden die met de IDE (de tool waarmee je je programma kunt samenstellen) worden meegeleverd, dan leer je op een leuke en redelijk eenvoudige wijze, en ook vrij vlot.
De IDE kun je hierboven onder het knopje Download terug vinden en alvast installeren, daarvoor heb je niet per se een Arduino variant nodig,
En lees veel hier op het forum, leer je ook van.
14  Using Arduino / Displays / Re: Problem with lines on lcd 320x240 from mcufriends.com on: September 23, 2014, 03:57:54 pm
Hmmm.

I've got a vague remembrance of a topic where something like this was discussed.
I think the solution was to power it from 3 volts instead of 5 volts, and that has something to do with the internal inverter/power supply.
Perhaps a few capacitors can help, but to know for sure some schematics would be helpful.
These displays aren't very well documented, so that is a problem.
15  Using Arduino / Displays / Re: Problem with lines on lcd 320x240 from mcufriends.com on: September 22, 2014, 04:58:08 pm
Hi and welcome.

Quote
the grafictest file works
Do you mean that that one works with or without the lines you see ?
If a test sketch works good and some sketch you made doesn't, show that sketch (and put it in [code] [/code] tags).
Pages: [1] 2 3 ... 120