Show Posts
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 105
181  International / Nederlands / Re: Arduino knop en adafruit 815 on: May 03, 2014, 03:47:19 pm
Een continuous rotating servo is dus een servo die niet meer naar een bepaalde stand zal gaan, maar die gaat draaien zodra het commando anders dan de middenstand is.
Als ik het goed begrepen heb, dan gaat ie harder draaien als je verder van die middenstand aanstuurt.
(Dat laatste weet ik dus niet zeker).
De middenstand van een servo kan dus 90 graden naar de ene kant afwijken, en 90 graden naar de andere kant.
Wanneer je zo'n contiuous rotating servo hebt, dan bepaal je dus de draairichting door de betreffende kant op te sturen, en de snelheid door een grotere afwijking van de middenstand.

Omdat de servo word aangestuurd door een PWM-achtig signaal dat vrijwel niet belast word, en gevoed word via een ander draadje, heb je dus geen probleem met de stroom die die servo zal verbruiken.

Enneh.
Klaar zijn ?
Als je product af is, zal je nog vele verbeteringen gaan bedenken hoor.
Maar das nou juist leuk aan zo'n hobby.

182  Community / Gigs and Collaborations / Re: need help with code for controlling a hydraulic press mode on: May 03, 2014, 02:47:21 pm
Hi.

As the others tried to point out, it's important to use the correct names for the items you are using, or else the people trying to help you do not understand what you're talking about.
A microswitch looks like this:

(grabbed from tamiya website).
You are showing a relay, which is a completely different part.

Also, 50 volts AC is unsafe to connect to your Arduino.
The person at the shop you bought this stuff from, has built you a rectifier to make DC from the AC, using a diode and a capacitor.
Then he reduced the voltage by a huge (in size) 5 Watt, 6800 Ohm resistor and a zener diode.
Did he explain what this all does, and more important, do you understand that.
If not, what compels you to use this piece of hardware that you do not understand ?
In this case a relay would be a better choice, maybe with help of a resistor in case you can't find a 50 volts version.

183  Using Arduino / LEDs and Multiplexing / Re: Multiplication in Trinary on: May 03, 2014, 11:11:46 am
How about a bi color LED ?
But that has 4 states..
184  Using Arduino / Displays / Re: OLED problems on: May 03, 2014, 11:07:34 am
Did you do anything with the D/C pin ?
The name of it makes me guess the module accepts Data (to display) when HIGH, and Control when LOW.
That would be strange however for a I2C device.
185  Topics / Robotics / Re: Limit switch to reverse motor movement problem on: May 03, 2014, 05:12:22 am
Hi.

First of all, if you use comments (which is a good idea) make sure your comments are correct.
You have copy/pasted parts of your code, but didn't correct the comments leaving very confusing information in your sketch.

You are using functions().
Functions are parts of code that will be exclusively executed when called.
So if you do not call a function, the code will not be executed.
You are setting the motor movements in functions like forward() and pause().
These functions are called when you press a certain key on your PC's keyboard.
Pressing key 1 calls the forward() function, and the motor will be set to move forward.
The forward() function is also reading your end switch and acting accordingly.
Once you are no longer pressing that key on your PC, the function is not called anymore.
So whatever your motorshield (or whatever similar setup you are using) isn't controlled any more and will keep doing what you told it last to do.

The solution to all this, is to not have the end switch reading and processing inside that function that is only called in certain circumstances, but to have it do it's job all the time.
Also set it up in such way that if the "forward" end switch is LOW, there will never be a call to forward(), or else pressing key 1 might make your motor run forward anyway (but probably very slow).
186  International / Nederlands / Re: hoe maak ik een schakeling die kan wisselen tussen grond en open? on: May 02, 2014, 05:18:22 pm
Het sperren genereert geen open verbinding, maar een behoorlijk hoogohmige verbinding (toegegeven dat heeft wel overeenkomsten).
De truuk is dus dat er een signaaltje gemonitord word door de module/stuurprint, en wanneer het nivo van dat signaaltje aan GND komt te liggen gebeurt er iets.
Maar waar dat signaaltje ligt als ie niet een GND zit, is niet bekend.
En ook de stroom die er doorheen gaat als ie wel aan GND ligt is niet bekend.
De stroom kun je wel begrenzen met een weerstand, maar daarmee kan het zijn dat het spanningsnivo niet hard genoeg naar GND getrokken word en je stuursignaal niet altijd even correct word verwerkt.
Je kunt meten welke stroom er gaat lopen als je het draadje aan GND legt, maar je hebt geen garantie dat die dat altijd het geval zal zijn.
De spanning die er op staat kun je ook meten, maar er is een goede kans dat die afhankelijk is van de voedingsspanning van de motor.
En daarmee is het dus de vraag of de Arduino de spanning en/of stroom wel aankan.

Dat je de nivo's niet weet betekent nog niet dat je dit niet direct door de Arduino zelf kunt laten afhandelen, want wie weet komt de spanning nooit boven 5 volt en een paar milliampères.

Met andere woorden: de transistor oplossing is gewoon de veilige weg.
Zelfs als dat verkeerd zou gaan, gaat de transistor kapot maar verder waarschijnlijk niets.
187  International / Nederlands / Re: hoe maak ik een schakeling die kan wisselen tussen grond en open? on: May 02, 2014, 03:57:14 pm
Hoe wil je de diode en weerstand dan inzetten ?
188  International / Nederlands / Re: hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat on: May 02, 2014, 03:54:55 pm
Hoe ga je de potmeter koppelen ?
Ander O ringetje in plaats van deze ?
Pas wel op dat je de potmeter absoluut niet verder kan draaien dan diens mechanische bereik, anders gaat ie natuurlijk kapot.

Voor wat betreft menu 100:
Het valt me op dat je tijdens dat menu het scherm vult met informatie over het opwarmen van de ketel.
Is de temperatuur onder 25, dan zet je de verwarming aan en laat je weten dat er word opgewarmd.
En anders word de inhoud van het scherm op die plaats gewist en de verwarming uitgezet.

Daarna kijk je of de temperatuur hoger of gelijk 25 is, en in dat geval ga je vertellen dat er gestabiliseerd word en je teller word weergegeven.

Dit betekent dus dat wanneer de temperatuur niet lager is als 25 dan word er altijd wat gewist op je scherm, en ook altijd wat terug geschreven.
Na de eerste keer dat je dat deed, blijf je dat dus doen, elke keer dat je sketch dit stukje passeert.
Dat betekent dat hier je scherm nodeloos vaak gewist en opnieuw beschreven word met dezelfde informatie en dat is niet efficiënt.
Hier kun je dus beter bijhouden of die mededeling al op het scherm staat, en in dat geval het stukje overslaan waar je vertelt dat er gestabiliseerd word.
Het weergeven dat er gestabiliseerd word en het afbeelden van de timer zou ik trouwens ook uit elkaar halen.

Dat scheelt je kostbare tijd, want het scherm beschrijven (wissen is ook schrijven (van spaties) naar het scherm) kost relatief veel tijd.

Verder kom je heel vaak langs dit stukje.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je aan het stabiliseren bent, de temperatuur weer onder de 25 zakt.
Daar let je nu nog niet op, dus wanneer dat zou gebeuren, gaat de verwarming weer aan, en je timer stopt met weergeven van het verstrijken van de tijd, terwijl die wel verder loopt.
Als de temperatuur dan weer hoger of gelijk 25 is, springt de weergegeven tijd ineens een stuk verder om door te lopen zolang ie hoger of gelijk 25 blijft.
Is dat ook de bedoeling ?

Verder heeft hier het aflopen van de timer geen consequentie, dus dat moet je ook nog oppikken.
Dit kun je ook weer bijhouden met een variabele.

189  International / Nederlands / Re: Arduino Beginner on: May 02, 2014, 11:47:21 am
... maar welke tutorials of boeken kan ik dan het beste gebruiken?

Hoi Xirzonas.
Je kunt nu al de IDE downloaden door hier of boven in het scherm war je nu naar zit te kijken op Download te klikken.
De IDE is de omgeving waarin je je Arduino sketches kunt maken en uploaden naar een Arduino.
In die omgeving zit al een berg voorbeeld sketches, en met de voorgestelde kitjes kun je daar prima mee uit de voeten.

Ik begrijp wel dat het soms lekkerder werkt als je er ff een boekje op kunt naslaan, en dat zo'n boekje in een bepaalde volgorde is geschreven die, als je die volgorde volgt je helpt je kennis geleidelijk op te bouwen.
Maar er is al erg veel mogelijk zonder dat je er een boekje of wat dan ook voor moet kopen, en das nou juist de kracht van een initiatief als dit, met ondersteuning van een forum als hier.

Je kunt dus de IDE al downloaden en installeren en die voorbeelden eens gaan bekijken.
Natuurlijk is het wel erg leuk als je ze in je Arduino kunt zetten en er mee kunt spelen, maar de voorpret kan al beginnen.
190  International / Nederlands / Re: Wie kan me helpen met een Sparkfun ACS712 low current BB?? on: April 30, 2014, 05:26:00 pm
Dat de toepassing van de Arduino overkill is, neemt natuurlijk niet weg dat dit wel een leuk en leerzaam projectje is.
Het extra leuke eraan is dan dat je al gelijk een real life toepassing ervoor hebt, en dat zal je dan ook extra motiveren dit tot een goed eind te brengen.

Wanneer je 'm helemaal zo hebt als je wil, kun je natuurlijk nog gaan werken aan het verwijderen van de dan aanwezige delay()s.
Dan creëer je voor jezelf wat tijd om het ding andere zaken te doen.
Ik noem maar zo ff wat er in me opkomt:

Je stelt het ding nu in met vermoedelijk een potmetertje.
Wie weet kun je daar je Arduino ook voor gebruiken.
Dat je het ding met een paar druktoetsen kunt instellen.
Of een encoder.
En dat je een paar snelkoppelingen hebt om direct vaste instellingen op te roepen.
Dat je de temperatuur van het ding kunt gaan registreren.
Dat je een log kunt bijhouden (opslaan op een SD kaartje) van de spanningen en stromen die je voeding levert.
Dat kun je later weer op je pc in een grafiekje weergeven.

Dat je de PC het ding kan laten instellen via een seriële, of USB (eigenlijk ook een seriële) verbinding.
En nu je die verbinding toch hebt, die SD kaart van daarnet zo uitlezen.
Dat je via je lokale netwerk (en/of Wifi) het ding kan instellen.
Of via het internet.

Zo maar wat dingetjes die je wellicht helemaal niet nodig hebt, maar wel enorm leuk zijn om uit te werken.
En waar je bij CO dan weer de blits mee kunt maken  smiley-razz

Overigens zou ik niet zo snel roepen dat de ACS712 niet geschikt is.
Als jij tevreden bent met diens schijnbare resolutie van zo'n 10 mA dan is het ding dus best te gebruiken.
Maar je kunt dan overwegen middels bijvoorbeeld een opamp schakeling (houd er rekening mee dat de 358 geen rail to rail opamp is, en je 'm dus niet moet voeden met 5 volt) het uitgangsbereik van die ACS712 te verschuiven zodat dat tussen 0 en 5 volt terecht komt.
Ik heb het sterke vermoeden dat de functie is van de opamp die op de module zit vergelijkbaar is.
Hoewel de Burr Brown natuurlijk wel ff iets meer klasse biedt dan een eenvoudige 358, en die OPA344 dus wel een rail to rail versie is.
Burr Brown behoort overigens al een tijdje tot de TI groep, zoals meer opvallende halfgeleider merken (Dallas Semiconductor die veel hobbytastisch spul maken, en MAXIM bijvoorbeeld)

191  International / Nederlands / Re: Wie kan me helpen met een Sparkfun ACS712 low current BB?? on: April 29, 2014, 06:02:50 pm
Ik wist wel een aardig eind waar het probleem zou zitten, maar wilde dat je dit zelf zou zien in plaats van maar aannemen wat iemand je vertelt.
Wellicht dat je een volgende keer dan zelf iets kunt bedenken om te zien wat er eigenlijk gebeurt.

Delay: Ja en nee.
Als dit alles is wat je aan het doen bent, kun je inderdaad een delay gebruiken.
Want eigenlijk is de Arduino een beetje overkill.
Ik zou de delay dan 100 of 200 milliseconden maken, of te wel ongeveer tien of vijf keer updaten per seconde.
Maar delay is per definitie zonde, want je laat je controller gewoon ff niets doen terwijl ie wel erg druk bezig is om niets te doen.
Zoals gezegd in dit geval zou ie wel kunnen.

Voor wat betreft die waardes die nogal veranderen:
Je hebt nu 512 waardes die je ongeveer vermenigvuldigt met tien.
Dus je meet dan van nul tot vijf Ampère, maar je kunt maar van nul tot anderhalf genereren.
Dat betekent dat je twee derde van je mogelijke meetbereik weggooit, en je die dan met de helft van je Arduino bereik gaat verwerken.
Dat zou dus ook beter kunnen, maar dan moet je wel nog wat toevoegen (nog een versterker IC plus wat omringende onderdelen om uit te komen op nul tot vijf volt bij nul tot vijftienhonderd milliampères).
192  International / Nederlands / Re: hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat on: April 29, 2014, 05:41:39 pm
Hoi Rolf.

Ik heb zoals je vroeg nog even naar je countdown sketch gekeken.
Daarvoor heb ik de instellingen voor het scherm aangepast aan mijn 1602 schermpje.
En de plaats waar afgedrukt word naar de tweede regel en alles min 4 gedaan, omdat ik anders buiten het schermpje aan het printen ben.

Ik heb een paar dingen aan te merken op die sketch;
Ten eerste is het altijd beter als je niet meer dan noodzakelijk naar je LCD print.
In jouw code kun je er op uitkomen dat je per rondje 3 keer naar het scherm print.
Om dat te voorkomen, kun je het volgende doen:
Je controleert of je onder de 10 minuten uitkomt, en als dat zo is dan print je eerst een nul.
Je controleert gelijk hierna of je onder de tien seconden was uitgekomen, en in dat geval print je eerst een nul, en dan de secondes (op de juiste plaats).
Daardoor print je eerst een waarde naar het scherm, en als je onder de negen uitgekomen blijkt te zijn, print je alles gelijk nog een keer maar dan met een nul er voor.

Wat je overslaat, is controleren of je boven de negen minuten zit.
Wanneer je dus eerst controleert of je boven de negen minuten zit, en dan pas de eerste print doet, dan voorkom je al een eerste nodeloze print als je NIET boven de negen minuten zit.

Verder heb je  wanneer je onder de tien minuten zit geen controle of je onder de tien seconden zit.
Hierdoor krijg je een wel heel interessant gezicht.

Wanneer je nou eerst kijkt of je boven 9 minuten zit, en uitsluitend in dat geval de minuten en seconden zonder verdere bewerkingen afdrukt;
Dan kijkt of je onder de tien minuten zit en allen dan eerst een nul afdrukt en dan de hele rest;
En dan pas kijkt of je onder de tien seconden zit en ook alleen dan eerst nul seconden en daar achter de seconden afdrukt.
Dan druk je wel dubbel af, maar lang niet zo veel meer.
Je doet de dingen dan dus net ff in een andere volgorde, maar daardoor wel efficiënter.

En als laatste telt je countdown gewoon door als je onder nul bent uitgekomen.

Ik ben hier op uitgekomen:
Code:
void loop() {                                         // Begin LOOP.

 unsigned long currentMillis = millis();
 if(currentMillis - previousMillis > interval) {
    previousMillis  = currentMillis;
    Sec = Sec-1;
 if((Sec)== 00) Min=Min-1;
 if((Sec)== -1) Sec=59;
 if (Min>9){                                   // Dit is nieuw
     lcd.setCursor(15,3);
     lcd.print(Min);
     lcd.print(":");
     lcd.print(Sec);
 }
 if(Min<10) {
     lcd.setCursor(15,3);
     lcd.print(0);
     lcd.setCursor(16,3);
     lcd.print(Min);
     lcd.print(":");
     lcd.print(Sec);
 }
 if(Sec<10) {
     lcd.setCursor(18,3);
     lcd.print(0);
     lcd.setCursor(19,3);
     lcd.print(Sec);
 }
 
  }
   }                                                 // Einde Loop.

Dan komt er dus een min streepje voor, en dat ding gooit ook roet in het eten.
Want min tien minuten is dan dus lager als tien minuten, dus komt er een nul, dan een min en dan weer tien: 0-10
Das een raar gezicht.
Ik zou er iets leuks voor bedenken om de klok op 00:00 te laten knipperen als je onder nul uitkomt.

Je moet even kijken of de setCursor regels kloppen, want die had ik voor mezelf dus aangepast, hoop dat ik ze goed terug gezet heb.
193  International / Nederlands / Re: Wie kan me helpen met een Sparkfun ACS712 low current BB?? on: April 29, 2014, 04:12:03 pm
Hoi.

Aangezien je aan het testen (debuggen) bent, lijkt het me handig om dat display van je meteen te gebruiken als hulpmiddel daarvoor.
Mij heeft dat in het verleden al erg geholpen.
Wat je dan zou kunnen doen, is de waarde die uitgelezen word ook op het scherm zetten.
Want hoe weet je nu dat je niet werkelijk de waarde nul binnenhaalt ?
Dus zou ik het volgende doen:

Code:
void loop() {
  
int sensorValue = analogRead(A0);
float voltage = (sensorValue * (5.0 / 1023.0)) * 12;

int current = analogRead(A1);
    lcd.setCursor(9,1);  // Tijdelijk plaatsje reserveren voor debugging.
    lcd.print(current);

current = map(current, 0, 1023, 0, 1500);

  lcd.setCursor(0,0);
    lcd.print(voltage);
    lcd.print(" V ");
    
    lcd.setCursor(0,1);
    lcd.print(current);
    lcd.print(" mA ");
  
  delay(10);                     // He bah, een delay !
}

Je zult hierdoor op de tweede regel dus 2 getallen zien, links de berekende stroom, en rechts de spanning die je binnenhaalt van A1, en afkomstig is van je sensor.
Kleine (tijdelijke) verandering, maar je ziet gewoon wat er gebeurt.
194  International / Nederlands / Re: Wie kan me helpen met een Sparkfun ACS712 low current BB?? on: April 28, 2014, 05:02:39 pm
Hoi Koen_P_Belgium, welkom !

Wat is het stroombereik van je voeding ?
Volgens het schema van dat boardje kun je het nulpunt en de versterking instellen.
Het nulpunt stel je in met R4 en de versterking met R3.
Wanneer je nooit stromen terug in je voeding wil laten lopen, is het ook niet zinvol om pas bij 2,5 volt te gaan meten, want je gooit dan het halve meetbereik van je Arduino overboord.
Daarom is het handig als je het nulpunt kunt instellen.

Ik zou een testopstelling maken, waar ik verschillende stromen mee zou kunnen opnemen.
Vervolgens zou ik die met mijn multimeter meten, en dan de spanning meten die uit het boardje komt.
Maar daarvoor moet je wel zeker weten dat je binnen het bereik van dat boardje blijft natuurlijk.
Als je eenmaal weet hoe dit verloopt(ik zou voor minimaal 4 referentiepunten gaan), kun je een tabelletje maken.

De meetwaarden op de analoge pins, kun je dan met de map functie (klik !) in je sketch verwerken naar te tonen stroomwaardes.
Mapping is het Engelse woord dat staat voor verschalen, en doet dan dus ook precies wat jij zoekt.
Alleen is dit wel gebaseerd op een lineair verloop, ik weet niet of dit ook uit je boardje komt.
Dat is wel de reden waarom ik minimaal 4 referentiepunten zou nemen, meestal kun je dan al wel zien of het verloop lineair of logaritmisch (of iets anders) is.
195  International / Nederlands / Re: hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat on: April 28, 2014, 04:37:19 pm
Ziet er allemaal erg goed uit !

Is dat trespa op een kunststof kastje gemonteerd ?
Het ziet er uit alsof de deksel ontbreekt, is dat zo en heb je daar voor in de plaats die plaat gemonteerd ?
Gezien je werk, neem ik aan dat je weet dat dan de waterdichtheid in het geding komt en daar moet je wel mee oppassen.

Verder raad ik je aan om de knopjes ietsje naar achter te plaatsen (paar ringetjes), en tussen knopje en folie een schijfje te doen.
Daardoor word de oppervlakte die ingedrukt word wat groter, en dat is net ff iets prettiger voor de vingers, maar ook de folie zal iets langer meegaan (omdat het indrukken over een groter oppervlak verdeeld word).

De sensor steekt in de kolom , of er langs ?
En gaat dat goed, met de (zo te zien) messing moer in de RVS pijp ?
Vreet dat niet in op elkaar ?
Pages: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 105