arduino uno alarm

hej jeg er nybegynder med arduino uno...jeg vil godt lave et nemt og hurtigt alarm system vil gerne har tips og guides vil der nogle der vil hjælpe mig

mvh christian

Velkommen til!

Når du læser lidt af de andre indlæg, så kan du se at du er nødt til at fortælle lidt mere end kun "nemt og hurtigt alarm".

Hvad er den "nemme" del : Konstruktion? Kredsløbet? Softwaren? Brugen af det?

Men begynd med at fortælle

  1. Hvad det er du overvåger (temperatur, vandniveau, antal fodtrin på et følsomt område)
  2. hvordan du måler det (eller har tænkt at måle det, sensor type)
  3. Hvad alarmen består af (blink, lyd, mail, SMS ...)
    Og måske hvorfor du mener du behøver en Arduino involveret (kompliceret niveau/antal sensor input, kompliceret alarm (sende en SMS))

(Istedet for en lang beskrivelse kan du attache en tegning, muligvis en indscannet en)

det skal være til en dør
den skal består af magnetkontakter hvor den tiluttes en sirene og så skal den gå ind i arduino og registere det på serial monitor

kan heller ikke lige finde ud af programer den lige nu
og så skal den bestå af kiprelæ 12v til et blink

For å komme igang så foreslår jeg at du først tester din alarmgiver opp mot arduino. Du må starte med å finne ut om din dørsensor er av type NO eller NC (Normalt åpen kontakt eller normalt luket kontakt). Så kan du jo starte med å se om du får en LED-lampe til å tenne når magnetkontakten blir aktivert. Neste steg blir å bestemme seg for hvor lenge den skal være tent (altså hvor lenge alarmen skal ule, og om den skal gå av automatisk, når døren lukkes eller om den må avstilles fra tastatur, eller etter en gitt tid el.l).

Tips: Se på eksemplsketchee "Button" og "Blink" så finner du de komandoene du trenger.

Neste steg blir å skifte ut LED-lampen med en sirene. Da trengs det nok noen driverkretser. Det kan du få hjelp til når du forteller hvilken sirene du har og hva du har slags strømforsyning.