Pages: [1]   Go Down
Author Topic: Ook al nieuw en onderzoekend..  (Read 1264 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Newbie
*
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Hallo,

Zoals het keurig kan, even de voorstel ronde, zoals de nickname al aangeeft, ene hans uit groningen gaat zich bezig houden met Arduino.
Het waarom is als volgt, voor een eenvoudig project waar in ik helaas niet veel tijd heb zocht ik een oplossing om een analoge spanning om te zetten naar slechts 1 puls kwam mijn elektronica winkel met de suggestie of ik iets zag in Arduino? Een oplossing welke programmeerbaar is en kant en klaar bestaat in een print, hoef ik niks te maken…

Er ging wel een beetje een wereld open, hoewel ik werk in de techniek, meer elektro technisch met een hang richting professioneel geluid en licht was het wel een ontdekking wat er allemaal bestaat in de wereld die Arduino heet…
Nu is gelijk mijn eerste project ook iets met voor mij een beetje een uitdaging, mijn programmeer kennis is beperkt, vroeger wel wat met plc's gedaan, maar verder…. oei…
Nu zie ik in de voorbeelden wel dingen die ik meen te begrijpen, maar ik zit nog wel een beetje tegen wat dingen aan te hikken.

Wat ik mijzelf tot doel heb gesteld, is het volgende;
Ik wil 8 analoge ingangen inlezen en 8 uitgangen sturen.
Wanneer 1 (of meer) van de spanningen oploopt tot (ongeveer) 5 volt (ca 50%) wil ik dat er op 1 van de 8 te benoemen uitgangen een korte puls staat, het relais op de relais kaart is ongeveer een halve seconde aangetrokken. Wanneer de spanning weer lager is hoeft er niks te gebeuren. Ik wil dus alleen een puls op de opgaande flank van de (ingang)spanning.

Nu is een ingaan inlezen 1 ding, en iets daar op laten plaatsvinden een ander, maar ik wil dat gelijktijdig met de 8 ingangen en dus ook 8 uitgangen…
Stapje voor stapje hoop ik te komen tot een oplossing, al is het leren en onderzoeken een tijdrovend proces, vooral omdat het juist nu naast deze drukke periode eigenlijk een beetje " moet" …

Dapper ga ik maar proberen, en kijken hoe ver ik kan komen, al zijn opmerkingen van mensen hier, natuurlijk meer dan welkom!

groet, uit het hoge noorden…

Forum Moderator
Belgium
Edison Member
Arduino rocks; but with my plugin it can fly rocking the world ;-)
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Hans
Welkom bij Arduino en bij het Nederlandstalige forum.
Wat je wilt doen lijkt mij helemaal niet zo moeilijk maar .....
Als je een Uno of een leonardo gekocht hebt heb je maar 5 analoge pinnen. Als je echt 8 analoge pinnen wilt moet je of een multiplexer er bovenop zetten of voor een mega gaan.
Mijn advies: Begin gewoon met 1 pin en een led. Doe en dan een 2 de pin en led bij. Probeer de led door een relais te vervangen. ...
Er zijn ook schields (dat zijn borden die je makkelijk op een arduino kan pluggen) die voor jou bijna kant en klaar kunnen zijn.

voor de software:
kijk eens naar http://arduino.cc/en/Tutorial/AnalogInput
en omdat je meerdere pinnen wilt ook naar http://arduino.cc/en/Tutorial/BlinkWithoutDelay
Daarmee kom je al een heel eind.

Met groeten uit België
Jantje

Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

Pages: [1]   Go Up
Jump to: