Go Down

Topic: Anslutning av diverse komponenter (Read 19 times) previous topic - next topic

freddehboy

Hmm måste jag inte definera HIGH och LOW om jag tar bort Serial.print?

perhof

Jag menade att du kanske inte behövde skicka data via USB-interfacet överhuvudtaget.
Men om ditt kort ska kommunicera med en PC eller något annat blir du ju så illa tvungen. Då får du undvika att ha switchar eller annat kopplat till D0 och D1.

freddehboy

Hmm misatänkte det också :)

Jag har läst detta:
Serial: 0 (RX) and 1 (TX); Serial 1: 19 (RX) and 18 (TX); Serial 2: 17 (RX) and 16 (TX); Serial 3: 15 (RX) and 14 (TX). Used to receive (RX) and transmit (TX) TTL serial data. Pins 0 and 1 are also connected to the corresponding pins of the ATmega16U2 USB-to-TTL Serial chip.

Gäller det vara D0 och D1. Jag tror "Pins 0 and 1 are also connected to the corresponding pins of the ATmega16U2 USB-to-TTL Serial chip." förklarar varför jag inte kan använda pin D0 och D1!?

Vad kan man ha till dessa pinar?

Mvh Fredrik

perhof

Serial: 0 (RX) and 1 (TX); Serial 1: 19 (RX) and 18 (TX); Serial 2: 17 (RX) and 16 (TX); Serial 3: 15 (RX) and 14 (TX). Used to receive (RX) and transmit (TX) TTL serial data. Pins 0 and 1 are also connected to the corresponding pins of the ATmega16U2 USB-to-TTL Serial chip.

Det stämmer. I specifikationen finns massor av nyttig information om vilka pinnar som har speciella funktioner.

Gäller det vara D0 och D1. Jag tror "Pins 0 and 1 are also connected to the corresponding pins of the ATmega16U2 USB-to-TTL Serial chip." förklarar varför jag inte kan använda pin D0 och D1!?

Ja, det är därför du inte kan använda just D0 och D1 och det var det jag försökte säga när jag skrev att D0 och D1 används som RX och TX av serieinterfacet. Förlåt om jag uttryckte mig otydligt på något vis.

Vad kan man ha till dessa pinar?

Menar du: Vad kan man ha dessa pinnar till?
I så fall, du kan ha dem till samma sak som alla andra digitala pinnar utan PWM så länge du inte ska använda seriell kommunikation.

Go Up