Go Down

Topic: Ambilight clone (Read 3 times) previous topic - next topic

BBen

Hey,

Nieuw op het forum, nieuw met Arduino en wellicht al onmiddelijk een redelijk ambitieus idee :-)
Ik heb een Arduino, een 12v voeding, een RGB Amplifier en een RGB ledstrip.
De code die ik hier heb gevonden naar de Arduino gestuurd en hoera! Het werkt :-)

Nu heb ik dat niet allemaal gekocht om gewoon wat ledjes van kleur te zien veranderen, wat ik zou willen, is dit:
http://www.youtube.com/watch?v=NNKSakVMxNs

Het kan dus blijkbaar met een Arduino: analoge video input, de overheersende kleur bepalen en de RGB ledstrip hieraan aanpassen. Alleen heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen zoeken.
Wellicht zullen er uiteindelijk wat specifiekere vragen komen, waarvoor ik beter naar het Engelstalige forum ga, maar wellicht dat jullie me toch al in de juiste richting kunnen wijzen.

Ik heb al contact opgenomen met de auteur van het youtube-filmpje, zonder resultaat (geen antwoord).

Alvast bedankt voor de hulp!

gr,
Ben

PS: Als het ooit tot een werkend project komt, zal ik de code ook publiek maken.

Jantje

Ben
Welkom op het Nederlandstalige Arduino forum.
Zoals je nu wel al weet is de sturing van de leds niet zo moeilijk. Het stukje waar ik ook niet zou weten hoe er aan te beginnen is de kleur herkenning van het beeld.
Hopelijk is er iemand anders die er meer van weet.
Met vriendelijke groet
Jantje
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

Velocity

Wat mij een goed idee lijkt voor het bepalen van de overheersende kleur is van een scherm het gemiddelde rood, groen en blauw te pakken door:

totaalrood/pixels
totaalblauw/pixels
totaalgroen/pixels

Hier komt een gemiddelde uit maar natuurlijk is dat niet altijd het overheersende. Op deze manier kom je denk ik wel in de buurt :)

BBen

Hey,

De kleur van de leds zelf aansturen is inderdaad doodeenvoudig.

@Velocity: da's inderdaad een goed startpunt. Maar mijn grootste struikelblok momenteel is het beeld op de Arduino zelf krijgen. Bestaan hier libraries voor die het beeld bijvoorbeeld als een matrix terug geven als je het analoog signaal op de juiste pinnen van de Arduino aansluit?

Gr,
Ben

MAS3

Heb je al bestudeerd hoe het beeld in analoge signalen word opgebouwd ?
En hoe je uitkomt met timing ?
Alle benodigde signalen zijn aanwezig in de SCART aansluiting.
Maar daar heb je alleen wat aan als je die ook gebruikt, niet als je via HDMI signalen ontvangt met je tv.
Het eenvoudigste resultaat bekijkt welke kleur gemiddeld aanwezig is op je scherm en maakt dan een achtergrond in (bijna) dezelfde kleur.
De kans is redelijk groot dat je dan meestal een gemiddeld witte achtergrond krijgt.
Maar de toestellen van meneer flipse doen dat toch iets anders.
Die laten minstens links en rechts de daar gemiddeld aanwezige kleur zien.
En das een nogal groot verschil, waar vooral die timing bij komt kijken.

Ik stel voor dat, om de eerste regel van mij hierboven af te vangen, je eens gaat kijken bij Nick Gammon's pogingen een analoog beeld te schrijven met een Arduino, hier op het board te vinden.
Er is een tv out library beschikbaar, de discussies daarover lijken me erg leerzaam al gaat het daarbij niet om het binnenhalen maar juist om het wegschrijven van zulke beelden.
Het lijkt me dat je aan de hand hiervan wel een nader plan de campagne kunt trekken.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Go Up