Go Down

Topic: DC motor aansturen (Read 1 time) previous topic - next topic

thijsg

Ik ben bezig met een elektrisch aangdreven autotje te maken.
Ter indicatie: het heeft ongeveer de grootte van een skelter.

Deze wordt aangedreven met een oude startmotor: 12V 800W
Er gaat hier dus iets meer dan 60A naar toe.

Ik zou deze motor graag willen aansturen via een PWM schakeling met mijn arduino.
Weet er iemand hoe dit moet.
En of ik een arduino twee programmas kan laten uitvoeren, want ik heb ook een snelheidsmeter gemaakt met mijn arduino.

Alvast bedankt!

Jantje

dag thijs
Welkom op het forum.
Die motor kan je natuurlijk niet zomaar op een arduino aansluiten. Ik ken ook geen motorschield (breakout board)  dat 60A aan kan maar ze bestaan vast wel.
PWM als regeling is mogelijk en ook gebruikelijk en met 60A waarschijnlijk ook het enige echt haalbare.
Hou er rekening mee dat ook je batterij die 60A moeten kunnen leveren.
Ik denk wel dat je 60A enkel voor start en stop momenten nodig zal zijn. Gaan je banden dit vermogen op de grond kunnen zetten?
Wil je ook achteruit kunnen rijden?
Indien niet is een halve H-brug voldoende anders heb je een volledige H-brug nodig.

Ik vraag me wel af of een startmotor gemaakt is om continue gebruikt te worden.

Voor wat betreft
En of ik een arduino twee programmas kan laten uitvoeren, want ik heb ook een snelheidsmeter gemaakt met mijn arduino.

Hoe je dat doet is ook op het nederlandstalige forum meermaals beantwoord. Zoek maar eens.

Veel geluk met je project.
Jantje
Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

thijsg

Ik zat zelf te denken (na wat opzoekwerk) dat ik met mijn arduino misschien een mosfet kan schakelen.
Alleen heb ik hier nog niet echt een schakeling van kunnen vinden.

Ik maak gebruik van een batterij van een tractor. En die kan zonder moeite deze stroom leveren. (100Ah)
Ik heb mijn startmotor aangepast, zodat hij niet overbelast wordt wanneer hij lang draait. En ik kan nu gewoon door het omkeren van de stroomzin de rijrichting veranderen.
Alles werkt dus al, behalve mijn snelheidregeling.
Ik zat ook te denken aan weerstanden, maar dit is zonde van het vermogen dat verloren gaat.

Mijn vraag is dus of iemand een idee heeft hoe ik met een arduino via PWM de spanning over mijn motor kan aanpassen.

Bedankt jantje voor het snelle antwoord.
Thijs

MAS3

Vergeet vooral niet dat je motor heel veel meer stroom trekt tijdens het starten.
Daar moet je rekening mee houden als je iets gaat ontwerpen dat gebaseerd is op 60 Ampère, wat echt erg veel is.

Door PWM toe te passen, ga je ook erg veel stoorsignalen opwekken.
Dat vergt ook aandacht.

Maar je vraag is daarmee niet beantwoord; ik heb niet iets in mijn hoofd waarmee je dit op eenvoudige wijze zou kunnen doen.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Koen_P_Belgium

Om je motor aan te sturen met PWM, heb je een H-brug nodig. Er zijn honderden ontwerpen te vinden.
Deze meneer heeft een mooie uitleg geblogd.....http://prosje.be/Projects/BelastingSchakelen.html#BSHBFA

Of het eenvoudig gaat zijn voor de stroom die jij nodig hebt weet ik niet.... Ik heb een paar jaartjes terug een 5A H brug gebouwd met een NE555 als PWM generator en IRF740 Fet's dacht ik....
Ik han het schema helaas neit meer vinden, wsl verloren gegaan met de grote "Vista-Crash" vorig jaar  :smiley-mr-green:
You don't need to re-invent the wheel, Just improve it!

nicoverduin

Mooie power PWM : http://www.greenfuelh2o.com/High_Power_Controller_p/hcpc.htm

Ik ben al in overleg met hem over stroom meting en PWM input (die is dus minimaal 10V). Dus als je een Arduino PWM output neemt dan moet je die ff via een Fetje naar 12V brengen.

Ik was er al een aan het ontwerpen. Maar als dit mijn probleem oplost dan hoef ik niet verder te ontwikkelen:

Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl

Go Up