Sous-vide (madlavning) - Styring af temperatur ved tænd/sluk

Hej,

Jeg er ny i Arduino og vil høre om i kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg vil gerne bygge et Sous-Vide system, som helt basalt er et opvarmet vandbad, hvori vaukumpakket mad kommes i og bliver tilberedt. Det som jeg gerne vil kunne, er at styre temperaturen på mit vandbad (har hørt en riskoger kan gøre det) så jeg f.eks. kan indstille "systemet" til 67 grader, som så holdes stabil. Tanken er at Riskogeren/kogeplade med gryde bliver tænt/slukket løbende, alt efter om temperaturen er over/under nogle faste grænser.

Hvad tænker i jeg skal købe for at få det til at virke? (jeg har starter kit fra let-elektronik).

Det som jeg er (mest) i tvivl om er strømmen til varmekilden. Den vil jo kræve mere end 5v, så den skal jo ikke gå igennem Arduino bordet.

Min ide er at temperaturen måleren lægges ned i vandet, og alt efter hvad den måler, bestemmer om der tændes eller slukkes for varmekilden.

På sigt kunne man lave det interaktivt, så man kunne angive temperaturen ved at trykke på nogle knapper og vise det på et display. Men det må komme i anden omgang :slight_smile:

Hej
Hedder det også Sous-Vide, når man opvarmer noget i micro'en ? :grin:

Til at måle temperatur kan du bruge en DS18B20 (digital) eller LM35 (analog)
Jeg tror de begge fås i vandtætte udgaver, ellers kan du putte dem i et lille rør, som du fylder op med epoxylim.

Jeg går ud fra at det er en 220V varmeplade?
I så fald kan du bruge et relæ med kontakter beregnet til 220V og så mange Ampere som du har brug for.
Andre bruger et såkaldt SSR relæ, der er uden mekaniske kontakter.

Og her kommer så den obligatoriske advaresel.
Det er absolut livsfarligt at rode med 220 Volt, hvis du ikke har den fornødne erfaring/viden, så lad være

Et par links:

http://www.electrozone.dk/sensors/temperatur/245

Hej,

Jeg er netop blevet færdig med et sous vide projekt baseret på Arduino.

jeg har konstrueret temperaturstyring og strømstyring stort set slavisk efter diagrammet på følgende site:

http://www.over-engineered.com/projects/sous-vide-pid-controller/

Jeg har anvendt det PID library der findes på arduino.cc siden.

Delene har jeg købt på dealextreme.com. De sælger både lcd display med knapper og vandtæt temperaturføler (DS18B20). Det tager lidt tid fra man bestiller til man modtager delene. Men de kommer og er billige.

Konstruktionen jeg refererer til er baseret på triac styring af varmekilden. Men det er også muligt at anvende relæer i stedet. Det kan du også finde på dealextreme.com :slight_smile:

Du er velkommen til at spørge hvis du har brug for mere hjælp :slight_smile:

God fornøjelse med nørderierne

P.S. Min arduino er lige nu igang med at tilberede pulled pork til i morgen aften :slight_smile:

Fedt!

Jeg synes dog det er lidt svært at finde ud af hvad jeg skal købe? Kan du tage et billede af dit setup?
Hvordan vurdere du sikkerheden er i dit system? Er det sikkert at efterlade det til sig selv i løbet af dagen?

Men fedt det er muligt :slight_smile:

Hej igen,

Mit setup er pt. monteret i en madkasse af plastik, så der er ikke nogen fare for at få stød :slight_smile: Jeg har været meget omhyggelig med 220v delen. Jeg har målt alt igennem både for potentielle risici for kortslutning og for varmeudvikling. Alt fungerer fint :slight_smile: Lavede 24 timers pulled pork uden problemer.....

Jeg er igang med en version 2, baseret på en Arduino nano. Den nye version får større display (4 linier * 20 karakterer), bluetooth kommunikation, kontrol via ps2 joystick og alarm. Systemet vil blive indbygget i et rigtigt kabinet som jeg lige har modtaget. Så der er udsigt til mange flere spændende nørdetimer.....

Jeg ved ikke konkret hvordan jeg kan hjælpe dig igang. Som jeg skrev anvender jeg i store træk konstruktionen på:

http://www.over-engineered.com/projects/sous-vide-pid-controller/

Sig endeligt til hvis jeg kan hjælpe mere....

Jeg har bygget en pæn stak sous vide controllere i tidens løb.

De har alle været med en eller anden kommerciel PID-controller, hvis logiske output så har været brugt til at styre et solid state relæ, der igen har styret 220V til en dyppekoger, en slowcooker eller en riskoger.

Slowcookere har ret lille effekt, så de er ikke helt nemme at tune PID'en til at styre, til gengæld giver den lave effekt en indbygget sikkerhed. Skulle noget svigte, og systemet havne i "konstant tændt", så er der ikke mere effekt end at stegen bare får lidt for høj temperatur.
Riskogeren har også en temperaturføler der brandsikrer opstillingen.

En dyppekoger bliver ved indtil den er kogt tør, og så går smeltesikringen i den.

En kogeplade.... Den kan ende med at smelte gryden og sætte stegen i brand.

Jeg har brugt 25A "FOTEK" SSR'er.

Jeg har tunet en enkelt controller manuelt, de andre har gudskelov haft en autotune-funktion.

Man kan lave noget fremragende mad på den måde! Selv et stykke malkeko fra Netto bliver mørt af 24 timer ved 57°

Jeg har lavet en sketch til at styre en riskoger over en SSR med en LM35 som sensor, men er gået i stå der, da det ikke er lykkedes mig at provokere systemet til "stabil ustabilitet" efter Ziegler-Nichols metoden*.
.... måske skulle jeg kigge på autotune igen.

*Groft sagt: Bring systemet til procestemperaturen. Sæt I og D parameteren til 0, og juster P indtil der kommer en stabil oscillation i systemet, (eller oscillationen netop forsvinder, hvis den allerede var der). Perioden og den P-værdi der gav den, kan så bruges til at beregne P, I og D-parametre der burde virke tilfredsstillende.