Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 13   Go Down
Author Topic: hulp gevraagd voor arduino regelunit voor distilleer apparaat  (Read 42030 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
netherlands
Full Member
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

ben er nog een paar uur mee bezig geweest.
Alleen kom ik er niet meer uit
vooral als ik een stukje tekst gekopierd heb en controleer
Dat er dan elke keer  expected { before of expected
}
komt te staan
nu heb ik hem zo veranderd dat hij goed aan geeft met controleren
upload ik hem loopt hij vast net of hij het oude menu niet wist
en bezig is met twee menus te kontroleren

enig idee?

hier de code

* distiller_5.ino (18.98 KB - downloaded 24 times.)

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Ja, ik heb wel een idee.
Je lijkt het overzicht te verliezen over de door { } ingekapselde codes.
Daarom begin je een nieuwe { die niet meer eindigt, of je eindigt een keer teveel en hebt dan een } over.
Om die reden heb ik destijds bij sommige { een // opmerking geplaatst met wat nummers erbij.

De IDE kan je een beetje helpen met de { }.
Als je namelijk je cursor rechts naast een { of } zet, zoekt de IDE de bijbehorende } of { op, en zet er een klein blauw kadertje omheen.
Zo kun je weer wat gemakkelijker in de gaten houden of je nog goed bezig bent.

Ik heb zo gezien dat je wel ergens begint met een controle of mm == 0, maar eindigt die { met een } waarbij de opmerking // 3 staat en dat klopt volgens mij niet.
Bovendien staan er binnen de { } die bij mm == 0 hoort, een controle of mm == 1, en dat moet een fout zijn.
Dit klopt dus precies met wat je denkt dat er gebeurt; er word op 2 voorwaarden gecontroleerd die nooit beide gelijktijdig waar kunnen zijn.
Dus voor je gaat controleren op mm == 1, moet je eerst  de handelingen die horen bij mm == 0 afsluiten met een }.
Maar dan moet je ook weer zorgen dat als je klaar bent met die "mm == 0" handelingen, als laatste handeling mm naar de volgende status zet, dus mm = 1.

Gelijk na deze wijziging is de uitkomst van de controle mm == 1 waar, en word dus ook meteen het volgende stukje uitgevoerd.
Maar bij de volgende keer dat de loop doorlopen word, is in ieder geval mm != 0 ( != betekent niet waar) en word dat stukje niet doorlopen, maar het stukje mm == 1 wel

Verder teken je je standaard menu wanneer mm == 0.
Maar tijdens de start word mm = 1 gemaakt en dus word er bij de start nooit een hoofdmenu getekend waar je naar het OPTIE menu kunt geraken.
Vanuit dat OPTIE menu kun je uiteindelijk weer terug naar het hoofdmenu gaan, (via Item 4).
Daar word mm = 0 gemaakt, waarna het menu getekend kan worden.
Daarvoor moet je dus eerst blind in het OPTIE menu terecht zien te komen, en das waarschijnlijk wel er lastig.
Dit kun je voorkomen door mm niet als 1 te initialiseren, maar als 0.
Verder worden dus de acties die verricht moeten worden als mm == 0, niet afgesloten (door de }) voor er gekeken word of mm == 1.
Dat is dus je probleem voor nu.
Als je de } op de juiste plaats hebt gezet, ga je dus ook een } een stuk verder op tegen komen die teveel is en waardoor je een foutmelding gaat krijgen.
Je kunt controleren of de { en } die de IDE aangeeft als bij elkaar horend, ook volgens jou bij elkaar horen.
Zo niet, moet je er dus eentje bij zetten of weghalen op de juiste plaats.
Elke keer als je wat aan de { } hebt veranderd, moet je gaan kijken of alle andere dan nog kloppen.

Om jezelf niet te verliezen met die { }, kun je het beste bij elk exemplaar een opmerking maken waardoor ze ineens heel veel gemakkelijker te herkennen zijn.
Dan zie je veel sneller of je alles nog "op een rijtje" hebt.
Alleen een los nummer erbij zetten zoals ik voor mezelf gedaan heb, zal waarschijnlijk niet volstaan.

Houd ook in de gaten dat door het knippen en plakken, het overzicht een stuk lastiger kan worden als je niet heel goed nadenkt over de plaats waar je dingen weghaalt en /of neerzet.
En nogmaals, zet er voldoende commentaar bij.
Zet trouwens geen { } in je commentaren.
Want de IDE zou die kunnen aanzien als een } of { die bij een andere hoort als je wil zoeken wie er bij elkaar horen.
Voor de werking van je programma code word dat dan wel op de juiste manier verwerkt, maar niet voor als je het op boven beschreven manier wil controleren.

Ik realiseer me dat deze lap tekst wellicht wat lastig te volgen is, maar ik probeer zo goed mogelijk te omschrijven wat ik bedoel.
Maak anders eerst een lijstje met dingen die ik hier heb aangewezen (das dus meer dan 1 ding) en die je kunt gaan aanpakken.
Om dat programmeren (of wat dan ook) onder de knie te krijgen, moet je fouten maken, die herkennen en dan oplossen.
Dat kan wel es lastig zijn, maar als het dan uiteindelijk toch slaagt is dat weer des te lekkerder.

Succes weer met de volgende stappen.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

netherlands
Full Member
View Profile

Ik ga het menu even links laten ligen.
Ben er nu een week savonds tot diep in de nacht mee bezig geweest.
Maar ik kom er niet uit.
Eindelijk omdat de stuk code wat ik er inmoet zetten te lang is.
Telkens krijg ik fout meldingen als ik een stukje toevoeg.
waardoor ik weer iets moet veranderen  en daar door weer iets anders weer niet werkt.
Of dat ik een foutcode krijg.

Daarom ga ik nu eerst veder met het proberen te meten met 4 pt100 sensoren voor de temperatuur.
Als dit te omslachtig word zit ik te denken om de dallas one wire sensoren te nemen.
Hou jullie op de hoogte!!

Mocht er iemand nog willen kijken naar het menu heel graag.

mvg Rolf

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Je geeft aan dat de code die je wil toevoegen te groot is om te overzien.
Misschien is het dan slimmer om wat je toevoegt, eerst apart te testen.
Misschien, omdat dan juist weer problemen zouden kunnen optreden wanneer je alles wil samenvoegen.
Toch raad ik je aan je PT100 code eerst apart te maken en te testen, en daarna pas in de rest te integreren.
Zorg er voor dat je variabelen die je gaat gebruiken wel heel duidelijk wijzen naar de temperatuursensoren zodat je later bij het samenvoegen geen dubbele variabelen hebt.

Natuurlijk heb ik in de tussentijd gekeken naar je sketch.
Ik heb je code aangepast zodat die geen fouten meer geeft tijdens compileren.
De fout die ik gevonden heb naast het bovenvermelde, is dat je de code hebt aangepast om een nieuw 2e menu te maken.
Dat maken doe je zonder eerst te kijken in welke menu mode je zit, maar je sluit een stuk verderop wel nog steeds dat blok af.
Dat afsluiten is de } die staat onder de regel
Code:
    mm = 3;                                                 // Remember the screen has been cleared and the menu is already displayed
De aanpassing die ik gemaakt heb heeft een commentaar dat begint met  //>>.
Nogmaals ik heb de code aangepast zodat het geen fouten geeft, maar ik heb m niet geprobeerd omdat ik een ander scherm en andere toetsen heb.

Het komt er op neer dat je niet op de juiste manier hebt geknipt en geplakt.
Dat zou je kunnen voorkomen door de IDE 2 keer te openen, en in het ene scherm wijzigingen aan te brengen, en in de andere dus niet.
Dan open je dus 2 keer dezelfde sketch, en sla je degene die je aanpast op met een andere naam (versienummer) voor je begint met aanpassen.
Daarna ga je aan de slag.
Als er na je aanpassing iets niet goed gaat met compileren, kun je de twee bestanden vergelijken en zo proberen een fout op te lossen.

Zorg er wel voor dat het geen verplichting word, maar dat je er met plezier aan werkt.
En wees geduldig, dat kan soms al een uitdaging zijn.

* distiller_6.zip (4.71 KB - downloaded 22 times.)

Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

netherlands
Full Member
View Profile

zo ben weer begonnen met mijn menu.

Ik ben helemaal over nieuw begonnen.
Ik wil vanaf het begin beginnen.
Ik voeg de code toe als bijlage v 1.0

Wat wil ik ?

Ik wil als ik de destilleerketel aanzet.
Dat er eerst een welkoms tekst op het display komt (20x4 lcd scherm)
Ik heb het volgende gemaakt met commentaar er achter.
Deze code heb ik getest en werkt.

Code:
/*

Dit Moet een simpel menu worden.
Dit menu is vooral bedoeld om mee te expermiteren.
het menu word bediend met 5 toetsen
omhoog/omlaag/links/rechts/ok
Deze komen op analooge pin 0

The circuit:
 * LCD RS pin to digital pin 8
 * LCD Enable pin to digital pin 9
 * LCD D4 pin to digital pin 4
 * LCD D5 pin to digital pin 5
 * LCD D6 pin to digital pin 6
 * LCD D7 pin to digital pin 7
 * LCD BL pin to digital pin 10                             // achtergrond verlichting nu nog niet aangesloten op 10
 * KEY pin to analog pin 0                                  // Toesen komen op ingang analoog 0
 */

#include <LiquidCrystal.h>                                   // geeft aan dat er een lcd is aangesloten

LiquidCrystal lcd(12, 11, 8, 5, 4, 3, 2);                    // Dit gedeelte stelt mijn lcd in

void setup()
{                                                            // begin setup
  lcd.begin(20, 4);                                          // geeft aan dat het om een 20x4 lcd gaat
  lcd.clear();                                               // maakt het lcd leeg

lcd.setCursor(0,0);                                        // zet de cursor neer op positie 0 op rij 0
  lcd.print("       WELKOM");                                // zet tekst neer "WELKOM"
  delay (2000);                                              // vertraag/wacht 2000 mls/2 sec

lcd.setCursor(0,1);                                        // zet de cursor neer op positie 0 op rij 1
  lcd.print("  VEEL PLEZIER MET");                           // zet tekst neer "VEEL PLEZIER MET"
  delay (1000);                                              // vertraag/wacht 1000 mls/1 sec
                                                             // let op doordat het lcd niet gewist word blijft welkom op de eerste regel staan.
  lcd.setCursor(0,2);                                        // zet de cursor neer op positie 0 op rij 2
  lcd.print("    DESTILLEREN!");                             // zet tekst neer "VEEL PLEZIER MET"
  delay (2000);                                              // vertraag/wacht 2000 mls/2 sec

lcd.clear();                                               // Hier maakt hij het lcd weer leeg !
  lcd.setCursor(0,1);                                        // zet de cursor neer op positie 0 op rij 1
  lcd.print("  AUTOMATIC STILL");                            // zet tekst neer "AUTOMATIC STILL"

lcd.setCursor(0,3);                                        // zet de cursor neer op positie 0 op rij 3
  lcd.print("V.1.0     Press <OK>");                         // zet tekst neer "V.1.0     Press <OK>"

}                                                            // << Sluit de setup af

void loop() {

}

Dit eerste gedeelte werkt en is helemaal naar mijn zin!

* menu_v1_0.ino (2.83 KB - downloaded 23 times.)

netherlands
Full Member
View Profile

Zo nu gaan we weer een stukje veder.
Ik denk dat het zo voor mij het best te overzien is.
En andere kunnen dan helpen als ik een foutje maak of tips geven.
Ik wil het menu van mas3 aanhouden omdat ik hier het meest van snap
en meest aan gewerkt heb. (hiervoor dank naar Mas)
wel helemaal opnieuw beginnen.

de tweede uitdaging die ik nu moet gaan maken.
wat moet er gaan gebeuren?
nadat de welkoms tekst is geweest.
Staat er op het lcd scherm press <OK>
Ik wil nu door op de ok toets te druken in het menu komen.
Met twee mogelijk heden.

1 Distilleren
2 Instellingen

hieronder dan weer de sub menu's
Dit word mijn tweede uitdaging.
wat moet ik daarvoor gaan doen?
-code toevoegen voor de 5 toetsen
-met het menu beginnen met twee keuzes.

hou jullie op de hoogte.

Newbie
*
View Profile

Hi,

net even door de bouw van je destilleerder gebladerd, geweldig !! Zelf ook een tijdje mee bezig geweest, maar ben er een beetje mee gestopt (andere hobbies) en door jouw verhaal slaat toch de stookkoorts weer toe. Ook ooit eens een keteltje geklust (kleintje):

Helaas vanwege crash niet meer foto's. Ben toen ook aan de slag gegaan met monitoring van temperatuur, ik ben toen, na een paar maanden prutsen, toch uitgekomen bij de dallas one wire sensoren, voornamelijk vanwege de nauwkeurigheid. Ik monitorde toen de handel met een op een seriele poort van mijn oude laptop aangesloten setje ds1820's (de oude versie), je kon dan ook "live" de stookcurve zien, erg leuk.

Zal binnenkort als ik wat meer tijd heb eens een kleine vergelijk in text neerzetten over het gebruik van pt100's (analoog) vs. digitaal mbv. ds18b20 oid. Digitaal is wel makkelijker (en ook eenvoudiger te kalibreren overigens, maar dat is weer een ander verhaal).

Gezien de hoeveelheid werk en de aandacht voor detail bij je ketel, ga ik er zo 123 maar even vanuit dat "het beste niet goed genoeg is", en dat je dan ook daadwerkelijk accurate temperatuurmetingen wil hebben.

Ik heb zelf weinig ervaring met Arduino's, dus met menu kan ik je helaas niet helpen, maar aangezien ik hier terecht ben gekomen door mijn wens een volledig geautomatiseerd tuinbewateringssysteem en monitoring oplossing te bouwen, zit er qua temperatuurmeten dan wel ergens een overlap in (dat wordt uiteindelijk iets van een ATTiny84/NFR24L01+/DS18B20/grondvochtigheidsmeter/luchtvochtigheidsmeter maar is nog toekomstmuziek.

Forum Moderator
Belgium
Edison Member
Arduino rocks; but with my plugin it can fly rocking the world ;-)
View Profile

mooi spul.
Toen ik in je post las over tuinbewaterings systeem dacht ik direct aan http://forum.arduino.cc/index.php?topic=130344.0
Veel plezier ermee
Jantje

Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

Newbie
*
View Profile

Die is idd wel gaaf, ja. Maar bij mij wordt het toch iets "simpeler". vochtigheid van de grond meten, gebaseerd op uitkomst een bepaalde tijd een klep open en de druppelslang gaat aan. Zoiets. Ooit.

Goed, zoals beloofd:

Als je temperatuur gaat meten, zit je altijd met een een of meerdere onnauwkeurigheden, hoe je het ook wendt of keert.

Stel we hangen een analoge sensor (PT100 oid) aan de Arduino, die heeft een bepaalde weerstand bij een bepaalde temperatuur, en we meten met de ADC het daaruit resulterende voltage. Onzekerheden:
- onnauwkeurigheid van de sensor zelf (of samengestelde sensor)
- onnauwkeurigheid van Vcc en/of
- onnauwkeurigheid van (interne) referentievoltage Arduino
- resolutie van de ADC (zie ADC explanation link onder)

Onnauwkeurigheid van de sensor zelf -- Kunnen we weinig aan doen, behalve een kalibratie-tabel maken. Meten op verschillende punten, wat aannames maken en een correctie factor in de berekening opnemen. Kortom, ijken met bekende waarden. Kokend water etc.
Met samengestelde sensor bedoel ik toegevoegde weerstanden/voltage dividers etc. 5% of 1% weerstand afwijking etc.

Onnauwkeurigheid van Vcc -- De arduino neemt bij een AnalogRead standaard Vcc als referentievoltage. Kwaliteit van Vcc hangt af van je voeding. Zeg dat je voeding niet 5,0 maar 5.1 volt is, gaan je metingen al alle kanten op, maar niet de goeie, en als je voeding ergens varieert tussen de 4.8 en 5.1 volt gaat het ook lekker. Een mooie stabiele voeding helpt, maar zelfs met standaard voltage regulators zit je vaak rond de 1-5% afwijking.
Je kan Vcc berekenen aan de hand van de (zie onder) interne referentie, dat helpt al een heel end. Zie link 2 onder (self-calibrating arduino adc). Heb je wel een goeie multimeter nodig. En je moet het per arduino doen.

Onnauwkeurigheid van interne referentievoltage -- De meeste arduino's beschikken over een intern referentievoltege van 2,65 of 1.1 volt. Nominaal. Met een afwijking van 10 procent, volgens het datasheet. (dus 1.0-1.2 v in totaal). Gaat ook lekker dus.

Resolutie van de ADC -- kunnen we ook weinig aan doen, behalve een andere ADC eraan hangen. Voor uitgebreide uitleg zie arduino ADC explanation link onderaan.

So far analoog.

Stel we hangen er een digitale sensor aan, bijv. de (Maxim) Dallas DS18B20. Onzekerheden:
- de sensor.
(en meer niet, het ding levert gewoon "de temperatuur")

De sensor zelf kan je net als de analoge versie kalibreren. Dallas/Maxim heeft hier zelfs een (vrij makkelijke) app note voor geschreven. De grote vraag is: hoe kom je aan de ijkpunten. Kokend water, ijswater of kokende alcohol, verzin het maar. En dan hopen dat je dat goed geregeld hebt.
http://www.maximintegrated.com/app-notes/index.mvp/id/208

Datasheet stelt dat de sensor +/- 0.5 C correct is binnen de gestelde randvoorwaarden (temperatuur, voedingsspanning etc), die nauwkeurigheid heb je al. Verder zijn er een aantal zaken binnen de sensor die de nauwkeurigheid beinvloeden (binnen de gestelde normal operating limits).

- Aantal metingen: blijhkbaar warmt de sensor zichzelf ietsjes op als je constant metingen aan het doen bent. Te voorkomen door niet iedere seconde, maar bijv. iedere 10 seconden een meting te doen (meting verbruikt stroom, stroom wordt omgezet in warmte, sensor warmt op. (google ds18b20 self heat)

- Resolutie van de sensor: hoe hogere resolutie je wil, hoe meer stroom gebruikt wordt. Standaard wordt geloof ik 12 bits resolutie gebruikt, dit kan je terugzetten naar 9 bits desgewenst.

Conclusie -- zoals reeds gezegd, een persoonlijke voorkeur.

Ik ben absoluut geen software liefhebber, maar voornamelijk het gemak en de eenvoud waarmee een vrij nauwkeurige sensor (een halve graad is toch al vrij nauwkeurig) lekker makkelijk aan een arduino geprikt kan worden, en eventueel via software nog een beetje gekieteld kan worden, vind ik(persoonlijk) fijn. Fijner dan hopen dat alle afhankelijkheden van de analoge RTC/weerstand gelezen en omgerekend wordt. Geen geknutsel met stabiele voedingen, 0.1% weerstandjes, externe componenten aan je arduino of whatever.

Nu ben ik er wel eentje van kort-door-de-bocht-snel-klaar, mind you smiley-wink Ik weet niet precies hoe nauwkeurig je de het hele stookproces wilt monitoren. Lijkt me dat een graad of 0.2 al heel aardig is, en dat lijkt me nog wel te bereiken met een eventueel met ijs/kokend water danwel een maat met een geijkte (digitale) thermometer.

arduino ADC explanation:
http://tronixstuff.com/2010/12/07/tutorial-arduino-and-the-aref-pin/

"self-calibrating" the arduino ADC:
http://provideyourown.com/2012/secret-arduino-voltmeter-measure-battery-voltage/

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hoi matjans.
Fijn dat je ook jouw 2 cents bijdraagt alhier, omdat je je er al een tijd mee hebt beziggehouden en dus de nodige bagage hebt.
Maar heb je wel de hele thread gelezen ?

Er staat onder andere in dat er al sensoren zijn die bij voorkeur gebruikt worden, maar waarvan het niet duidelijk is welke sensoren het precies zijn.
En de historie van het verhaal is ook dat de Engelse taal een factor is, verwijzen naar Engelse handleidingen (omdat die nou eenmaal beschikbaar zijn) lijkt mij niet direct een oplossing voor homedistiller.
Misschien spreek ik wel voor mn beurt en valt het allemaal wel mee, maar dit is de reden waarom het hier in de Nederlandstalige sectie besproken word.

Newbie
*
View Profile

Gezien de huidige status van het project leek het me geen slecht idee om homedistiller de voor en nadelen van digitaal vs analoog temp meten  even te schetsen zodat hij zelf kan beslissen welke route te bewandelen. De prijs van de sensoren is niet zodanig hoog dat voorkeuren kunnen veranderen.

Tenminste, als de status inmiddels niet al achterhaald is. @homedistiller, nog updates ? smiley
« Last Edit: August 31, 2013, 11:01:40 am by matjans » Logged

Newbie
*
View Profile

Verwarmingselement aansturen kan overigens vrij eenvoudig met een PID library, zijn beschikbaar voor arduino in verschillende vormen, die op zijn beurt een SSR aanstuurt (relais) dat dan weer het verwarmingselement aan- en uit schakelt.

Afhankelijk van hoe je stookt, natuurlijk. Als je alleen geinteresseerd bent in een constante temperatuur over een bepaald tijdvak, is het niet zo heel ingewikkeld. Mocht je ook iets met flow-rate willen doen, wordt het lastiger (niet zozeer in techniek, maar meer op programmeervlak).

netherlands
Full Member
View Profile

Sorry voor de late reactie
maar ik kreeg geen forum mail meer binnen bij nieuwe post.
Dacht eindelijk dat het een beetje doodgebloeid was.

Ik zit er inderdaad aan te denken om de pt100 niet te gebruiken.
En inderdaad voor digitaal te gaan.
Heb ik ook minder ingangen nodig.
en voor de ds18b20 staan er heel veel codes.
Helaas zal dit nog een hele tijd duren.
Vooral omdat het menu al erg veel werk is voor mij.

Het wilt namelijk niet echt vlotten hiermee.
Kom gewoon niet veder.

Daarbij dan weer meer opties toevoegen zal voor mij ben ik bang te veel zijn gegrepen.
Ik ben er nog wel over aan het lezen en proberen.
maar ik zal toch een simpelere code moeten gaan zoeken voor het menu.
Alleen als ik kijk naar de andere codes die voor menu's worden gebruikt.
Is die van Nas toch het best te begrijpen voor mij.
Ook het punt dat hij al erg veel tijd en energie in mijn project heeft gestoken.
hier dank voor.

Dus als er iemand is die me wilt helpen met het menu opbouwen.
Hoor ik dit graag!

Zal van de week even toe voegen hoever ik ben.

mvg Rolf

p.s:

ik hoef het verwarmings element alleen maar uit of aan te zetten.
Het regelen van de uitloop kraan in stappen open en dicht is de bedoeling.
Hiermee regel je de alcohol sterkte.
Deze kraan mag ook aangestuurd worden met een servo denk dat dit makkelijker is te realiseren kwa software voor mij.

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hoi Rolf.

Heb je al een overzicht gemaakt van de stappen die je wil maken ?
Wellicht kan bijvoorbeeld matjans je na het bekijken daarvan nog wel tips geven over dingen die er ook in kunnen of het overzicht verfijnen.

Dat ik tijd gestoken heb in deze thread, verplicht jou natuurlijk tot niets.
Als je een andere oplossing vind of bedenkt die voor jou beter blijken, moet je dat vooral gebruiken.
Natuurlijk stel ik het dan wel op prijs als je dat dan hier laat zien, want dat is dan weer ter leringh ende vermaack.

Ook voor dat menu maak je het best een overzicht hoe je het wil maken, met hoe het er uit zal zien en wat er allemaal in moet.
Houd er ook rekening mee dat je in de toekomst wellicht meer in je menu wil hebben en het dus kunt uitbreiden.

Die aftapkraan, draait dat licht genoeg voor een servo, en heb je aan een slag van 180 graden genoeg ?

netherlands
Full Member
View Profile

Hoi Mas

Met de stappen ben ik bezig.
Ook door proefstoke9n te doen en te bekijken hoe ik dit kan omzetten naar automatish.
Dit ben ik op papier aan het zetten.

Die 180 graden zal voldoende zijn.
Ik ga liever met een servo werken omdat ik hier meer verstand van heb.
Een sterke servo is niet zon punt.
Een kraan maken van rvs met een slag van 180 graden ook niet.

Maar dan zou ik eerst het software gebeuren voor elkaar willen hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.
Zal jullie ook binnen kort laten zien hoe ik het menu zou willen maken.
Denk dat ik daarvan uit ook veder moet gaan werken.

Mvg rolf

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 13   Go Up
Jump to: