Pages: 1 [2] 3 4 ... 6   Go Down
Author Topic: Electronisch Jurerings Systeem  (Read 18623 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
In theory there is no difference between theory and practice, however in practice there are many...
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

je moet gewoon ontwerp op papier uitwerken, dan kun je onderbouwde beslissing nemen

- wat voor leds wil je, hoeveel pinnen zijn dat etc.
- hoeveel input lijnen heb je

dat is een middag werk om # lijnen te tellen.

Het voordeel van 2 of 4 UNO's is dat ze autonoom of in groep kunnen werken. Je kunt voor wedstrijd met elkaar verbinden in group mode en als je bv thuis wil trainen gebruik je een standalone.  (programma heeft een setting STANDALONE yes/no).

Maar voor losse UNO's zul je wel master slave moeten doen.
lees deze - http://arduino.cc/en/Tutorial/MasterReader -

Rob Tillaart

Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -
(Please do not PM for private consultancy)

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
In theory there is no difference between theory and practice, however in practice there are many...
View Profile

(vervolg)
maar voor enkel IO lijnen kun je ook bv PCF8574's gebruiken met I2C.
gaan er max 8 op een I2C bus. dat is 64 IO lijnen of 16 per baan.

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

je moet gewoon ontwerp op papier uitwerken, dan kun je onderbouwde beslissing nemen

smiley-cry  tekenen, da's echt m'n sterkste kant in deze zaak (dat heb je wss wel gezien aan de pic die ik meestuurde in een vorige reply)  smiley-red

Ik ga eens zoeken of er zo geen freeware circuitdesign progjes of zo zijn.

Het artikel over de master/slave is ontzettend interessant, maar ze hebben het over UNO's, zou die vlieger ook kunnen opgaan voor AT 2560 MEGA's denk je, ze praten in de tekst over "(2) Arduino boards, maar later hebben ze het enkel over de UNO's...

Dit zou natuurlijk een pak input/output mogelijkheden bieden, en uw idee omtrent thuis trainen of in competitie, daar had ik ook al aan gedacht, op groepstraining kun je zelfs op die manier twee stand-alone setups naast elkaar zetten, wat dan weer de trainingen ten goede zou komen natuurlijk.

Ik ga (na het weekend, want 2 dagen training) eens aan de (digitale) tekentafel zitten en eens proberen iets werkbaars op papier te zetten. Maar ik ga uiteraard eerst eens moeten opzoeken hoeveel pinnen elk onderdeel vereisen (TFT screens ?, RF ontvanger?, 2x 8 7segment display's, .....).

Voor de led strips heb ik intussen genoeg informatie om te kunnen stellen dat ik voor één lichtboom (1 baan dus) genoeg heb aan 4 PWM pinnen voor de code en mogelijks zelfs genoeg aan 5 pinnen voor de 2 banen, als het mogelijk is om bepaalde pinnen dubbel te gebruiken en er enkel speciefieke data naar de WS2811 IC's moet die bij elke LED pixel zitten (nu, lukt dat niet dan is dat nog geen probleem, dan zijn het er 8 hé)

Ik heb al behoorlijk wat info gevonden omtrent de led sturing, het timing gedeelte dat zal ik experimenteel wel in orde krijgen, ook hier en daar al wat info en schema's gezien omtrent de 7-segment display's, maar omtrent de TFT aansturing en pinnen nog niet veel werkbaars tegengekomen

Grtz,
Yves

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Gevonden !!!!!

Fritzing  smiley

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
View Profile

Het artikel over de master/slave is ontzettend interessant, maar ze hebben het over UNO's, zou die vlieger ook kunnen opgaan voor AT 2560 MEGA's denk je, ze praten in de tekst over "(2) Arduino boards, maar later hebben ze het enkel over de UNO's...
ja voor de MEGAs werkt het ook, alleen moet je dan wel pinnumber veranderen van de I2C interface.
Weet ik zo niet zeker ( dacht 22/23).

Fritizing is prima om mee te beginnen

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

ik heb wat zitten (knoeien?) proberen met fritzing om de I/O's een beetje te mappen. Zie tekening...
Maar als nieuweling heb ik momenteel nog niet echt geen idee of ik wel de juiste pinnen heb toegewezen.

Ik heb nog niet gevonden hoe ik 'em hier direkt onder krijg, dus maar als een attach. onderaan.

Mocht je tijd hebben, kun je dan eens uw mening geven...

Nu, voor een TFT van enige kwaliteit heb ik al wat fabrikanten gevonden, maar geen grafische weergave voor fritzing (jammer natuurlijk)

De tekening omvat quasi alles voor 1 baan (ipv een 8x7-segment per baan, heb ik gekozen voor een 4,7" TFT)

Nu nog kijken wat ik allemaal over het hoofd gezien heb natuurlijk
De zes buttons onderaan zijn voor "start-stop-err1 lamp-err2 lamp-err3 lamp-err4 lamp"

Grtz,
Yves

* DJS 1.0_bb.jpg (2087.22 KB, 3090x4455 - viewed 105 times.)
« Last Edit: October 14, 2013, 02:39:40 pm by YvesD » Logged

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Kijk nog even naar de Data In en Clock In, en Data Out en Clock Out aansluitingen van je LED modules.
Ik denk niet dat dat op deze wijze bedoeld is.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Verder zie ik ook LDR's in serie getekend (2 x 5).
Die LDR's hangen aan een analoge ingang, en daarom neem ik aan dat je die analoge ingang ook als zodanig wil gebruiken.
Aan de andere kant hangen ze aan GND.
Ik heb niet alle postings in deze thread erop nagezien, maar ik vraag me af wat je zo wil gaan zien.

Wanneer je inderdaad een analoge waarde wil meten, dan is dit niet de standaard manier dat te doen.
En wanneer je ook nog wil weten welke van de LDR's van waarde veranderde, dan al helemaal niet.
Als je inderdaad wil weten welke LDR er iets registreert, en met 1 ingang meerdere LDR's wil of moet gebruiken, dan heb je een andere aanpak nodig.
Zoek eens naar wat voorbeelden van spanningsdelers (die komt ook al vaker voor hier in het Nederlandstalige gedeelte van dit forum).
De meeste voorbeelden bestaan uit slechts 2 weerstanden of een weerstand en een ander component.
Maar dat kan ook veel uitgebreider.

De standaard manier om een analoge waarde te meten, is de voeding van 5 volt over het te meten object te zetten.
Maar je wil natuurlijk niet de volle spanning verbruiken wanneer een weerstand wijzigt.
Daarom neem je 1 vaste weerstand om de stroom te beperken, en je LDR om de waarde vast te stellen, en die zet je in serie.
De LDR heeft altijd een weerstand, maar die varieert al naar gelang het licht dat er op terecht komt.
Hoe meer licht er op valt, des te lager word de weerstand.
Dus met de weerstand en de LDR maak je effectief een spanningsdeler, en door de voedingsspanning daar overheen te zetten, én je ingang aan het punt aan te sluiten tussen weerstand en LDR, zul je een spanning kunnen zien die afhankelijk is van de hoeveelheid licht dat er op valt.
Maar wanneer je meer van dezelfde LDR's in serie zet, dan werkt het niet meer op die manier.
Want dan kun je wel zien dat er ergens een verandering is in de hoeveelheid licht die ergens op valt, maar je kunt niet zien wáár dat licht op valt.
Maar daar kun je wel wat aan doen.
Namelijk door ervoor te zorgen dat je een unieke waarde krijgt per sensor, en dat je voor een bepaalde basis instelling zorgt.
Die basis instelling betekent dat je stuurt hoeveel licht er is, en hoe groot het verschil is als dat licht beïnvloed word door jouw object.
De unieke waarde krijg je door elke LDR een andere vaste weerstand mee te geven.
De truuk die dan het meest word toegepast om dit alles met 5 volt, GND en 1 ingang te verwerken, is door een hele serie van weerstanden te nemen.
Vervolgens meet je op een punt in die spanningsdeler die uit een aantal weerstanden bestaat.
Dat kan het middelste punt zijn.
De weerstanden mogen allemaal gelijk zijn, omdat de waardes bij elkaar worden opgeteld.
Vervolgens worden op de knooppunten telkens een LDR naar GND verbonden.
Wanneer op alle LDR's ongeveer dezelfde hoeveelheid licht valt, is er een bepaald evenwicht op je meetpunt aanwezig.
Wanneer een van de LDR's varieert, zal ook dat evenwicht verschuiven (de spanning zal hoger worden wanneer de lichtval op 1 van de LDR's minder word).
En door deze opzet, kun je ook vaststellen welk van de LDR's wijzigt.

Deze opzet word meestal gebruikt om met 1 pin meerdere drukknoppen te verwerken, waar het evenwicht een onverstoorde spanningsdeler is, en uit evenwicht betekent dat de spanningsdeler op een punt word kortgesloten naar GND en daarmee ineens een heel andere waarde oplevert op je meetpunt.
Maar het moet ook mogelijk zijn om dit met de LDR's te verwezenlijken.
(En dat betekent dus dat ik dat zelf nog niet geprobeerd heb)

Maar ja, het ligt er dus aan of je wel wil weten welke van de LDRs wijzigt, of dit hele verhaal wel interessant is voor je.

Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Mas3

Het is juist omtrent die data en clock in en outs' maar het doel van de weergave is om het aantal nodige pinnen op de mega 2560 na te gaan, zoals ze nu verbonden zijn zou het wss niet goed komen...

De LDR's zijn in realiteit eigenlijk 'reflective photoswitches' fotocellen die een onderbroken lichtstraal moeten detecteren over een afstand van ong. 1,5 meter, maar daar ziijn geen types van beschikbaar in fritzinger, dus ik had dan maar twee-pins ldr's genomen als visuele voorstelling.

Grtz,
Yves
« Last Edit: October 15, 2013, 03:16:48 am by YvesD » Logged

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hoi Yves.
Wanneer je schakelaars in serie zet, dan kun je alleen registreren dat ze allemaal "aan" staan.
Wanneer er eentje "uit" staat, dan is er geen verbinding meer.
Prima als je wil zien dat de straal ergens verbroken word en daar verder niet meer naar hoeft te wijzen.
Maar als je wel wil weten welke straal er verbroken werd, dan geldt het bovenstaande verhaal van mij weer.
Je kunt dan dus de spanningsdeler maken en de schakelaars die spanningsdeler laten beïnvloeden.
De vraag is dan nog of je schakelaar "aan" is als er licht is, of "uit", want dat bepaalt hoe je spanningsdeler beïnvloed word en hoe je 'm kunt gebruiken in je spanningsdeler.
Nogmaals, dit alles geldt alleen wanneer je wil kunnen aanwijzen welke straal er verbroken werd.

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Mas3,
Die schakelaars dienen enkel om bij een fout' manueel een bepaalde rgb-strip een vooraf bepaalde kleur te geven, en manueel weer uit te doen bij het wegwerken van die fout. Dus in feite gewoon een seintje geven aan de MEGA2560 om een stukje code uit te voeren...

Grtz, Yves

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

ik heb eens wat zitten opzoeken en zo....
Natuurlijk zit ik nu weer met een andere prangende vraag (hoe kan het ook anders)

Ik heb nu die AT Mega 2560 op het oog (klopt, nog niet besteld...)

MAAR....

Als ik er zo de forums op na lees, dan zijn dit superhandige, en veelzijdige dev. boards, maar als 8 bitters niet zo heel erg snel.
Dit zal dan ook wss z'n weerslag hebben op de af te wikkelen routines op deze toestelletjes, niet?

Als ik dan kijk naar de Cortex-M3 of M4, dan zijn dit wel een ietsje krachtiger dev. boards die deze aan boord hebben.
Denk jij dat ik verwerkingssnelheid genoeg zal hebben met Arduino om alles vlot af te handelen?

2 banen (X2 sensorscreens monitoren), twee banen led-strips bedienen (al dan niet manueel door de lijnrechters of het auto-detectie gedeelte), 2X6 drukknoppen, liefst ook 2x 7" TFT, een RF startprocedure (eenmalig natuurlijk, per heat), een chronometer voor elke baan bijhouden en de data terugkoppelen naar een uitvoerapparaat (laptop of PC), 2x "grote" 8digit-7segements display's aansturen met daarop de looptijden per team.....
Bovendien heb ik nog niet veel teruggevonden over de manier waarop de Arduino's hun data terugkoppelen naar een PC bijvoorbeeld, moet je dan een volledige interface schrijven, of zijn er standaard interfaces die je kan aanpassen om je data op een laptop of zo te krijgen?

Of zie ik de dingen iets te somber in wat betreft de AT MEGA 2560?

Ik heb anderzijds ook wel gemerkt dat de ARM toestellen een stuk minder toegankelijk zijn voor newbee's, en er is ook een stuk minder voorbeeldcode op te sporen hierover...

Zelf al eens aan het werk geweest met zo'n MCU?

Ik vraag dit uiteraard omdat het budget dat ik kan (mag) besteden voor de hondenclub niet toelaat om een "miskoop" te plaatsen natuurlijk.

Grtz,
Yves

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
View Profile

Denk jij dat ik verwerkingssnelheid genoeg zal hebben met Arduino om alles vlot af te handelen?
Aan de CPU zal het niet liggen, je wil tijden klokken in de milliseconden, nou in een milliseconde kan een UNO/ mega duizenden instructies in uitvoeren.  Het is dus van belang dat je software opzet goed is.

regel 1) gebruik geen delay()

Kijk naar hoe de scheduling in blink without delay opgezet is, is het tijd om een actie te doen, OK doe actie().
(zie code opzet in reply #3 op de vorige pagina)
« Last Edit: October 18, 2013, 05:39:26 pm by robtillaart » Logged

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

bedankt voor het antwoord

de enige (noodzakelijke) delay is er tijdens de startprocedure, en dat is wanneer de lichtboom aangaat, dan moet elke kleur (rood,geel,geel,groen) gedurende een welbepaalde tijd oplichten (800msec), en dat is eigenlijk de enige delay() die echt noodzakelijk is, en dat is eigenlijk ook niet echt een ramp, alhoewel de lichtstraten van de banen dan wel nog dienen gescand te worden op een te vroege doorgang van de allereerste hond (startfout) terwijl deze lichten blijven doorlopen alsof er niets gebeurd is. Maar dit kan mogelijks omzeild worden met een gewone time() routine ipv een delay()?

Goed, dan staat er nu maar 1 iets meer te doen en dat is m'n spullen beginnen bestellen

Grtz,
Yves

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

Hier zijn we terug  smiley-cool

Ik ben een tijdje bezig geweest om een en ander op orde te zetten voor dit project (financiering  smiley )

Nu begin ik toch in de fase van het boodschappenlijstje te komen, want intussen zijn er toch al wat ideeën gesneuveld en andere weer bijgekomen.

Zo heb ik nu toch het idee opgevat om eerst een set te maken waarmee we alvast op 1 baantje kunnen oefenen (wat ook snel nodig zal zijn, want het nieuwe seizoen begint na volgend weekend aan de deur te kloppen), dus ik heb wat kunnen terugschroeven in de spullen die ik nodig heb.

Bovendien heb ik intussen het bestaan van WS2811 & WS2812 LEDstrips leren kennen, en dat is het wat ik nodig heb, pittig van prijs, maar je hebt wel zo'n 144Leds/meter, plus ook het feit dat deze strips met slechts 3 aansluitingen de bedienen zijn (GND, 5V, Data) en elke pixel apart te sturen is.

Bijgevolg heb ik je raad gevolgd van je allereerste reply, en een UNO R3 lijkt mij nu voldoende ipv de Mega 2560.
Ik heb een goede prijskwaliteit verdeler gevonden voor de fotoswitches met reflector (range ong. 2meter !!)

Bovendien krijg ik via een vriend van m'n zoon ook wat hulp aangeboden om de hardware wat te helpen op elkaar afstemmen.
Wat een geluk dat die kerel ook een hondenfreak is  smiley-wink

Mijn boodschappenlijst ziet er op dit moment als volgt uit:

12 fotocellen met reflector NPN NO / 10-36V DC
1 Arduino UNO R3
2m ledstrip 144Led/meter
1 PSU 5Volt - 20A
6 on/off switches
1 8digit-7segment Display met 2x 595 IC

Thuis heb ik nog een goedkope Android tablet liggen, waarop ik voorlopig zou willen uitlezen, maar hier zal ik wss een USB host module moeten aanschaffen, want ik denk niet dat er UNO's bestaan met deze erop niet? (zoals de MEGA ADK bijvoorbeeld)

Nu, zoals je merkt heb ik er ook een vrij degelijke voeding opgezet, maar.....
op dit forum lees je overal dat een Arduino best werkt op zo'n 6 à 7 volt, heb ik dan de verkeerde PSU voor ogen, en zou dit dan niet beter een 12V model zijn (goed voor de fotocellen ook) waarop ik een module zet die bvb 7V uitgang heeft voor de Arduino en de LEDs, en een tweede uitgang gebruik om bvb 12V aan te leveren voor de fotocellen?

Anderzijds heb ik hier nog een aantal zeer krachtige PC PSU's liggen (550watt) en die kunnen toch ook die 12 & 5 volt leveren, niet?

Behalve wat kleine spullen, denk ik dat m'n lijstje vrij compleet is
Kun je hier anders nog tips over geven, ik zou dat zéér waarderen

Grtz,
Yves

Pages: 1 [2] 3 4 ... 6   Go Up
Jump to: