Pages: 1 2 [3] 4 5   Go Down
Author Topic: Electronisch Jurerings Systeem  (Read 16033 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Forum Moderator
Belgium
Edison Member
Arduino rocks; but with my plugin it can fly rocking the world ;-)
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

gezien het feit dat je niet op een batterij hoeft te werken (dus energieverbruik is geen hoog scorende behoefte) zou ik de arduino voeden met 12 volt via de power plug.
Dan heb je maar 1 voeding nodig voor je arduino en je leds.
Met vriendelijke groet.
Jantje

Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hey Jantje,

Het voedingsprobleem is intussen voor een groot deel opgelost, ik heb een fabrikant gevonden die fotoswitches kan aanleveren in een 5v versie. Dus om het systeem goed mobiel te maken kan ik met herlaadbare 6volt batterijpacks werken (denk: kleine accu's)
Die zijn best wel goedkoop te vinden op Ebay in nieuwe staat...

Intussen zijn m'n spullen toegekomen (behalve die fotocellen op 5v, maar die kan in simuleren met drukknoppen) en er is een totaal nieuwe wereld voor me aan het opengaan (oh wat hou ik van die dreamcolor ledstrips!!)

Het wordt wat zoeken, veel experimenteren en genieten van dit nieuw gegeven  smiley

Ik vraag hier en daar wat raad om opgestart te geraken met sommige hardware onderdelen, en het ontwikkelen van de sketches lukt aardig.

Ik heb meer last met de hardware onder de knie te krijgen, maar Parijs werd ook niet in één dag gebouwd.

Ik moet me nog wat verdiepen in deze nieuwe, moderne wereld en het  jeugdig enthousiasme hier op dit forum (ik heb m'n leeftijd niet echt mee in deze materie  smiley-confuse , en ik stel waarschijnlijk wel vaker "domme" vragen aan mensen)

Alvast bedankt voor de goede tips en raad,

Grtz,
Yves

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hey,

ik heb intussen m'n eerste testjes gedaan met het bordje.

nu heb ik terug een probleem.

ik heb zo'n 8 digit 7segment display gekocht, met 5 aansluitingen (op basis van 2x 74HC595D)
ik heb nu het probleem dat de bedrukking op de PCB niet echt duidelijk is, ik kan een voorbeeld sketch uploaden, maar ik geraak nu even niet verder, omdat ik waarschijnlijk niet de goede bibliotheek heb om deze aan te sturen.
het jammere is dat er totaal geen documentatie voorhanden is over dit display vanwege dx.com, ik kon dus ook de fabrikant niet achterhalen.

bij het draaien van de demosketch lichten alle aparte segmentjes mooi op, maar ik krijg er niet echt geen getallen op. er scrollen enkel gekke tekens van rechts naar links over het display...
ik denk dat ik niet de juiste pinnen gebruik, ik heb al een paar keer geswitcht, maar ik wil nu ook niet m'n display gaan stuk maken.

Ik zou de twee blokjes van vier digits eigenlijk willen gebruiken als twee aparte weergaven van tijden in het formaat :
"sec"  ","  "10den" - "100sten" - "1000sten" (vb : "4,123" & op het andere gedeelte "0,012") zijnde de tijden dat een hondje onderweg was, en de tijd van de kruising.
nu mocht dit niet lukken, dan kan ik er een tweede van bestellen om op die manier deze waarden weer te geven.

heb ik mij een verkeerd display aangeschaft?
in bijlage een foto van het display bordje.

Grtz,
Yves

* IMG_0628[1].JPG (118.21 KB, 864x648 - viewed 43 times.)

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Vermoedelijk stuur je je data gewoon in de verkeerder volgorde naar je displayje.
Je noemt DX, maar ik zie daar geen display dat er precies hetzelfde uitziet als wat ik op de foto zie.
Kun je het artikelnummer (SKU) noemen van dit display ?
Wellicht dat er van de foto's van die site wat meer duidelijkheid is te halen.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hi MAS3,

de SKU is 250813, maar idd het display'tje lijkt aan geen kanten op dat op de produktfoto met die SKU...
bovendien zitten de 2  595D's nu aan de onderzijde van de PCB

mede daardoor heb ik geen enkel idee wat de markeringen aan de pinnen zijn...

voor zover ik kan uitmaken uit de wazige opdruk zou het er zo moeten uit zien
°VCC
°ICLK (SCLK ??)
°ICLK (RCLK??)
°DIO??
°GND

de enige pinnen waar ik redelijk zeker van ben, zijn VCC en GND omdat ik redelijk duidelijk "CC" & "ND" kan zien, en omdat m'n display'tje wel degelijk oplicht als ik er 5V over zet (nu weet ik niet als je zou 5V over één van de andere pinnen zetten of het ook de segment zou doen oplichten, maar dat wilde ik niet proberen uit schrik iets om zeep te helpen)

dien ik een andere bibliotheek te gebruiken met 595's, ik heb nu een lib. genomen die eigenlijk voor de MAX72xx  ic's geschreven was (LedControl lib), dus dat zal ook wel de oorzaak van de gekke tekens zijn, maar ik kan niet direct eentje vinden voor de 595D's...

Grtz,
Yves

Nederland
Newbie
*
View Profile

hoi Yves,

heb je hier misschien iets aan?
http://girshwin.com/led_shift.php

Groet Hans.

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Om de 595 te bedienen, gebruik je shiftout.
Daarover kun je wat vinden hier in het reference gedeelte (leidt direct naar het betreffende hoofdstuk).
Dus lees daar eens om te zien of je wijzer word.
Ik weet zeker dat je ook op Nick Gammon's site veel kunt opsteken, die site is een dikke aanrader en een bookmark waard.
Als je een multimeter hebt, kun je die vast ook wel gebruiken om uit te vinden hoe de pinnen verbonden zijn maar das wel ff wat werk.

Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hi Mas3,

Als je een multimeter hebt, kun je die vast ook wel gebruiken om uit te vinden hoe de pinnen verbonden zijn maar das wel ff wat werk.
Dat met die multimeter lijkt mij een bijzonder goed idee, maar heb eigenlijk geen enkel idee hoe ik daar aan begin, kan ik dat ergens opzoeken????
M'n multimeter is er eentje op 9V, kan ik daar iets mee fout aanvangen denk je?
Ik denk dat ik met die multimeter wel een stuk wijzer zou kunnen worden wat die onleesbare pinnen betreft

Grtz,
Yves

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hi MAS3,

Heb het even uitgetest met de multimeter (was een goed idee dus !)

volgens het schema van de 595 heb ik volgende verbindingen:

VCC => pin 16 op 595 (VCC)
?? => pin 11 op 595 (SCK)
?? => pin 12 op 595 (SS)
?? => pin 14 op 595 (MOSI)
GND => pin 8 op 595 (GND)

nu even zo aangesloten
VCC & GND op de Mega
pin14 van de 595 op pin11 mega
pin12 van de 595 op pin10 mega
pin11 van de 595 op pin13 mega

dan volgend stukje code gebruikt :
Code:
#include <SPI.h>

const byte LATCH = 10;

void setup ()
{
  SPI.begin ();
}  // end of setup

byte c;
void loop ()
{
  c++;
  digitalWrite (LATCH, LOW);
  SPI.transfer (c);
  digitalWrite (LATCH, HIGH);
  delay (20);
}  // end of loop

maar nog steeds geen vooruitgang...
edit:
ik wou een simpel chronometertje laten lopen, maar ik krijg nog steeds van die gekke tekens
ik denk dat ik twee dingen door elkaar aan het halen ben, SPI en shiftout

Grtz,
Yves
« Last Edit: January 23, 2014, 03:45:11 pm by YvesD » Logged

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hallo Yves.

Je hebt zo te zien niet de juiste pinnen toegepast.
Hier (klik) is een mooie poster te vinden van de pins van een mega.
Daar kun je de volgende informatie uit halen:

Code:
ss 19
Sck 20
Mosi 21
Miso 22

Het valt me op dat je 3 van die 4 pins ook bij je 595 hebt staan...
Miso, die je niet bij de 595 hebt staan kun je ook niet aansluiten, want die 595 kan niet terug praten naar je Arduino.

Even voor de duidelijkheid de afkortingen verklaard:
sck: Serial clock, door de master verstrekt.
miso: Master in Slave out (voor de 595 dus niet bruikbaar).
mosi: Master out Slave in.
!ss: Slave select (aktief laag, dat word door mij hier met het uitroepteken aangegeven (en is conform een geldende afspraak)).

Had je ook op de site van Nick Gammon gekeken ?
In de Improved LED control sketch staat veel uitleg.
Daar kun je veel informatie uit halen, maar je moet je wel realiseren dat dat voor een UNO is geschreven en dus andere pin nummers betreft.

Belgium, Bredene
Newbie
*
View Profile

Hi MAS3,

Even voor de duidelijkheid de afkortingen verklaard:
sck: Serial clock, door de master verstrekt.
miso: Master in Slave out (voor de 595 dus niet bruikbaar).
mosi: Master out Slave in.
!ss: Slave select (aktief laag, dat word door mij hier met het uitroepteken aangegeven (en is conform een geldende afspraak)).
Die had ik ook al opgezocht, Nick had het ook over die pinnen in dat artikel.

Hier (klik) is een mooie poster te vinden van de pins van een mega.
Toppie! Ik had er al eens zo eentje gezien van de UNO, nu dus van de MEGA - bedankt!

Had je ook op de site van Nick Gammon gekeken ?
Ja, erg goede site, daar zal ik nog wel een paar keer op terug te vinden zijn

Intussen weet ik ook wat die "gekke tekens" zijn, das zo een testroutine waarbij er iedere keer een digit opgeschoven wordt, tot ze helemaal aan de MSBFIRST zitten, ze starten op LSBFIRST, en gaan zo door tot het display vol zit.
Het is niet echt met cijfers, maar eerder at random verschillende segmentjes oplichten.Door de LSBFIRST op MSBFIRST te zetten kon ik de reeks andersom laten starten.
Maar ik geraak er niet uit hoe ik nu een cijfer op die plaats kan zetten, want dan kon ik verder experimenteren.

Ik had trouwens ook al eens met de ISCP header geprobeerd, maar dat resultaat bleef hetzelfde.

Ik vrees dat ik nog niet direct aan m'n chronometer zal zitten  smiley-red
ik zoek iets waarmee ik op de 2560 een hoge precisie timer (1000sten/sec) kan doen lopen
dig4 of dig5 seconden, plus decimaal punt
en dan dig3 tot dig1 de milliseconden.

Grtz,
Yves

Global Moderator
Boston area, metrowest
Brattain Member
Author of "Arduino for Teens". Available for Design & Build services. Now with Unlimited Eagle board sizes!
View Profile

Too much to translate ...

Designing & building electrical circuits for over 25 years. Check out the ATMega1284P based Bobuino and other '328P & '1284P creations & offerings at  www.crossroadsfencing.com/BobuinoRev17.
Arduino for Teens available at Amazon.com.

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Het is niet zo heel moeilijk om iets te bedenken waarmee je alle segmenten kunt terugvinden.
Een 7 segment, heeft er in werkelijkheid 8.
Dat zijn de 7 segmenten die het cijfer maken, plus de punt.
Wat je dan kunt doen, is een sketch maken die op een toetsdruk wacht.
Telkens als je de toets indrukt, word er een ander (natuurlijk in nummer opeenlopend) segment aangestuurd.
In die sketch stuur je maar 8 bits in 1 keer, dus je bedient maar een enkele 595.
Wanneer je dat geen oplichtende segmenten levert, dan stuur je wel 2 595's aan.
Telkens weer per druk een bitje van de ene verhogen, en als je ze alle 8 hebt gehad verzet je het bitje van de 2e 595.
Ik hoop dat ik voldoende duidelijk heb beschreven wat ik bedoel.

Er zijn verschillende mogelijkheden denkbaar waarmee hier gewerkt kan worden (door de ontwerper van het display).
Je hebt namelijk 8 maal 7 + 1 segmenten, dat zijn er 64.
En je hebt twee 595's die elk ook 8 uitgangen hebben.
Met 2 595's heb je in principe 65536 mogelijkheden (16 bits), maar zoveel heb je niet nodig.
Men zou ervoor gekozen kunnen hebben om met 1 van de 595's een display te kiezen (middels diens common pootje), en met de andere de betreffende segmenten.
Dat is hardwarematig het eenvoudigst te realiseren, want geen extra elektronica nodig en minder kopersporen.
Maar ik weet niet zeker of de 595 dat wel op die manier kan doen, vanwege de stroom die er dan doorheen zou gaan.
Dit levert wel weer 8 * 8 mogelijkheden op en is dus wel redelijk waarschijnlijk de manier waarop het bedacht is.

Je kunt natuurlijk weer met je multimeter aan de gang.
Als wat ik hierboven beschreven heb klopt, dan zitten alle display'tjes met dezelfde segmenten aan elkaar.
Dus alle punten zijn allemaal verbonden met elkaar, alle segment 1 met elkaar, segment 2 met elkaar enzovoort.
Alle segmenten gaan ook naar 1 uitgang van een 595.
De andere 595 bedient dan van elk los displaytje de common pin(s), en das dus telkens maar 1 aansluiting per uitgang van die 595.
Dat is dus allemaal meetbaar.
Ik weet natuurlijk niet of er op je shieldje nog ergens transistoren zitten, want die zouden dan roet in het eten gooien voor wat betreft meten met je multimeter.

Het zal ongetwijfeld even uitzoeken zijn, maar je kunt dus je Arduino mooi gebruiken om uit te zoeken hoe je het ding aan moet sturen.
Das leuk om te doen (vind ik) en nog leerzaam ook.
Ow, een stuk papier en pen of potlood zijn hierbij handig.
En als je weet hoe dat gaat, is de serial monitor ook ontzettend handig om je te helpen de tel bij te houden (letterlijk).

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hey CrossRoads.

Thanks for trying to help in our Dutch section again, i really appreciate your efforts in foreign language sections.
I don't know this display or have any experience with 595, but i guessed that this display board is selecting displays using one 595 (and the common anode/cathode pin), and segments with the other one.
I just told about how i would start with a guessing sketch to find out how to control the board based on this.
If you know this display or a sketch that can control it, please point to that.
Once again, thanks.

Global Moderator
Boston area, metrowest
Brattain Member
Author of "Arduino for Teens". Available for Design & Build services. Now with Unlimited Eagle board sizes!
View Profile

I'm not ready to jump in yet. YvesD had asked me to look, I didn't realize it had gone on this long, and was non-English.

Designing & building electrical circuits for over 25 years. Check out the ATMega1284P based Bobuino and other '328P & '1284P creations & offerings at  www.crossroadsfencing.com/BobuinoRev17.
Arduino for Teens available at Amazon.com.

Pages: 1 2 [3] 4 5   Go Up
Jump to: