Pages: 1 ... 3 4 [5] 6   Go Down
Author Topic: Electronisch Jurerings Systeem  (Read 18387 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Hey MAS3,

hier ben ik terug, ik heb wat zitten rondloeren op het net voor zo'n instelbaar backpackje dat je vlot kan instellen op een ander adres.
nu heb ik er best wel een aantal modellen van zien voorbij komen, maar heel erg vaak staat niet of slechts gedeeltelijk aangegeven hoe en welke adressen je kan instellen.

zoals bvb:
http://www.aliexpress.com/item/1-pcs-IIC-I2C-TWI-SPI-Serial-Interface-Board-Module-Port-for-Arduino-1602LCD-Display-Drop/1397718097.html

kent er iemand een fabrikant of model die wel vlot te gebruiken is voor iemand die vrij nieuw is in deze materie?
ik heb zo het idee dat je met een dergelijk, instelbaar backpack echt wel een eind vooruit kan komen als je meerdere LCD 2004 modules bij elkaar wil zetten.

nu ben ik nog eventjes bezig met een paar andere zaken, maar na begin mei moet ik weer volle bak vooruit gaan doen aan het systeem. anderzijds laat dit natuurlijk toe dat ik intussen de juiste spullen kan bestellen  smiley

Grtz,
Yves

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
In theory there is no difference between theory and practice, however in practice there are many...
View Profile

check - http://forum.arduino.cc/index.php?topic=229157.0 -

Rob Tillaart

Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -
(Please do not PM for private consultancy)

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey Rob,

zoals zoveel maal voorheen, BEDANKT !
de uitleg van CrossRoads is meer dan voldoende om mij te overtuigen.

BTW, jij hebt in het verleden nog niet eens zoiets uitgeprobeerd of zo?

Grtz,
Yves

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
In theory there is no difference between theory and practice, however in practice there are many...
View Profile

Hi Yves,
multiple displays gaat prima met I2C als de addressen verschillen. Je moet in je code wel opletten wat je waar neerzet.
Een omschrijvende naam per scherm werkt dan 10x beter dan lcd1 and lcd2.  Dus gebruik bv rondetijdLCD en totaalDIsplay.
Dat helpt enorm voor de leesbaarheid.

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hi Rob,

ik heb eens een vraagje, deze week kwam m'n RF remote binnen.
http://www.aliexpress.com/snapshot/6085451055.html

als ik deze wil aansluiten moet ik dan met een pull-down resistor werken op de GND of een pull-up op de VCC?
want dit item is natuurlijk voorzien om een load te starten, of moet ik mij daar helemaal niets van aantrekken, en gewoon verbinden zoals door de fabrikant aangegeven op het schema die op de bovenstaande link ook te vinden is?

dan nog een vraagje, als ik van m'n ADK'tje de reset button op de MCU naar buiten wil brengen, doe ik dat dan gewoon via de RST pin? en dan naar GND of naar VCC met een pushbutton?

Grtz,
Yves

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
View Profile

volgens het schema - http://arduino.cc/en/uploads/Main/Arduino_Uno_Rev3-schematic.pdf -
is de reset pin verbonden met 5V via een pull up. Dus voor reset zou je moeten connecten met GND.

als ik deze wil aansluiten moet ik dan met een pull-down resistor werken op de GND of een pull-up op de VCC?
Ik heb geen datasheet gezien, maar ik lees dat het een relay is, dus je moet het beschouwen als een schakelaar. Dus beide opties kunnen, en dan met digitalRead pin lezen

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Thanks Rob !!

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hey allemaal,

M'n RF remote werkt schitterend  smiley (Thanks Rob)

maar ik heb nu een nieuwe vraag:

m'n lichtjes werken pico bello als ik m'n RF op bvb D22 of zo aansluit, en bovendien ook van vrij ver > 50 meter

nu heb ik zo zitten denken dat het voor mijn progje beter zou uitkomen als ik de Arduino volledig reset dmv de RF remote.
dan worden alle variabelen terug gereset, en alles terug op 0 gezet.

gisteren heb ik wat zitten experimenteren naar aanleiding van Rob z'n post hierboven ivm met de reset functie dmv een gewone schakelaar (werkt eveneens prima uiteraard), maar toen ik probeerde om de RF Remote te gebruiken om op afstand te resetten, dan lukte dit niet.
Ik heb op de RF receiver een GND en een VCC (5volt) zitten, maar ook een uitgang, als de relais aangetrokken wordt door de RF bediening, die ook nog eens 5volt geeft.
Ik heb het Toggle model genomen, dus drukken is schakelen, lossen is ontschakelen.

Ik heb 2 combinaties geprobeerd, maar ik moet uiteraard steeds zien dat ik de GND en de VCC van de nodige spanning voorzie, anders werkt de receiver uiteraard niet.
als ik nu de derde draad (0Volt bij "uit" en 5volt bij geschakeld) op de RST, of op de GND van de µCU zet, dan lukt het me niet om de Arduino te resetten op die manier...

kan dit eigenlijk wel met dit soort schakeling? of zal ik vrede moeten nemen met een gewone toggle switch met 2 geleider aan RST en GND?

Grtz,
Yves

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
View Profile

geen electroman , maar vaak helpt het als je een condensator eroverheen zet. Die zorgt dat het net wat voor vertraging.

(Lees het boek "practical electronics for inventors", voor alle electronica kennis die je ooit wil leren)

Rob Tillaart

Heemskerk, Netherlands
Sr. Member
View Profile

Waarom doe je niet gewoon een software reset?

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

Hi Nico,

goed idee, maar ben nog niet op het punt gekomen dat ik dat zo uit het hoofd kan programmeren  smiley-confuse

hoe doe je dit juist, of waar vind ik een leuke link voor zoiets?

Grtz,
Yves

Heemskerk, Netherlands
Sr. Member
View Profile

optie 1:
Code:
#include <avr/wdt.h>
void software_Reboot()
{
  wdt_enable(WDTO_15MS);
  while(1)
  {
  }
}

optie 2:
Code:
void software_Reboot() {
asm volatile ("  jmp 0");
}

Optie 1 schijnt de netste te zijn voor het wissen van de registers. Niet dat je met een Arduino sketch er veel last van zal hebben tenzij je erg op low-level zit.Geheugen lokaties worden allemaal keurig weer gewist/opgezet als bij een harde reset. Dit is namelijk de eerste stap die een programma uitvoert voordat de setup() wordt aangeroepen.

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
View Profile

bij optie 2 lopen bv timers door en blijven interrupts bestaan.

Rob Tillaart

Belgium, Bredene
Jr. Member
**
View Profile

hey,

ik heb eens een hardware vraagje :

mag ik eigenlijk een 5VDC en een GND rail aanleggen voor m'n projectje (alles komt uit één PSU van 5VDC/30Amp)?
op die manier hoop ik om alle GND's en VCC's samen te bundelen, en dan met twee 1,5mm² draden aan mijn PSU te verbinden.

de MCU krijgt z'n eten via een powerplug uit dezelfde PSU...
ik zou dus willen extra bedrading vermijden door bvb één lijn GND en één lijn VCC  op een rail te zetten in de breakout box.
op die manier kan ik een aantal noodzakelijke verbindingen maken in de break-out-box ipv van in de MCU box (afstand ong. 10m bekabeling)

indien ik dit zou doen, loop ik dan het risico niet om meer zwevende in- of uitgangen te hebben?

Grtz,
Yves

Heemskerk, Netherlands
Sr. Member
View Profile

Nope... Gewoon de GNDs aan elkaar en de VCC's idem. Je kan evt. een 100nF cap en een 100uF elco parallel zetten bij elke 5V en GND aansluiting om zodoende eventuele storing via de voeding aansluitingen van de ene print naar de andere te vermijden. Hoeft niet perse, maar kan geen kwaad.
1..5mm2 hoeft niet perse nodig te zijn. De voeding kan wel 30A afleveren, maar stroom neem je af. Niet omgekeerd. Dus als je de stromen meet per schakeling en optelt weet je de stroom. er zijn zat tabellen op het internet die aangeven hoe dik het draad echt moet wezen.

Pages: 1 ... 3 4 [5] 6   Go Up
Jump to: