Pages: [1]   Go Down
Author Topic: connectiviteits tester  (Read 722 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Newbie
*
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

hallo,

voor een project van school moet ik een kabeltester of connectiviteits tester maken.
Ik ben alleen opzoek naar een kleine uitleg om data te versturen en te ontvangen.

Ik zou graag hebben dat mijn opstelling, bestaande uit losse draden met elk een 150 Ohm weerstand, 9 kabels stuk voor stuk test, door data te versturen en kijken of het in het goede punt aankomt. Als er een fout in zit, moet hij aangeven door middel van LED's die gaan knipperen.

Het uiteindelijke doel is dat het apparaat kijkt of er kortsluiting of verwisselde draden zijn.

Er zit een schakeling bij, hij is alleen helaas tijdens het inscannen iets minder duidelijk geworden.

Mijn excuses als het topic te lang of onduidelijk is.
Er word gebruik gemaakt van een Arduino Mega met ATMega2560 chip

Mvg,
Jelmer

* kabeltester.png (121.88 KB, 819x460 - viewed 44 times.)
« Last Edit: December 13, 2013, 07:12:09 am by reggesteyn » Logged

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hoi Jelmer, welkom.

Je geeft al aan dat dit een schoolopdracht is.
Die moet je zelf maken, even voor de duidelijkheid.
Als je hulp nodig hebt word er hier graag geholpen, maar dan moet je wel aangeven waar je hulp mee nodig hebt.
En dat stukje zie ik niet in je vraag terugkomen (of ik herken het niet).

Ik zie niet zo goed waarom je hier een dikke 2560 nodig hebt, maar goed dat is jouw keus.

Om je netwerktester te kunnen maken, zou ik beginnen met het vaststellen van wat er exact gebeuren moet.
Daarna zou ik het in steeds kleinere stukjes opbreken.
Dat dan net zo lang totdat ik een hele berg vraagstukken heb, die uiteindelijk per stuk eenvoudig op te lossen zijn, en ze dan dus oplossen.
Daarna weer bij elkaar voegen, en je probleem is opgelost (als het goed is smiley-wink  ).

Je geeft bijvoorbeeld aan dat er data verstuurd moet worden over 9 kabels.
Vraag jezelf dan even af hoe ingewikkeld die data moet zijn (ik denk dat ik het antwoord wel weet).
En heb je het over 9 kabels of over 9 aders (geleiders) in 1 kabel, want das een groot verschil.
Het is voor jezelf ook belangrijk dat je de juiste termen gebruikt zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Natuurlijk biedt je schets weer een beetje meer info daarover maar die schets is inderdaad wat lastig te lezen.
Die schets overigens, heb je die zelf gemaakt, of is die schets een deel van de opdracht ?
Als je die zelf gemaakt hebt en het geen deel van de opdracht is, kun je je afvragen of je aan die schets vastzit, of of het ook anders kan (en dat zeg ik natuurlijk niet zomaar).

Vertel ons ook nog wat je allemaal al hebt.
En dan bedoel ik qua hardware, maar ook qua software / sketches.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Newbie
*
View Profile

Het probleem waar ik momenteel tegenaan loop is het feit dat ik wel data verstuur, maar dat de arduino ze niet detecteerd. Ik heb nog niet extreem veel ervaring met de programmering, dus daar kan het ook aan liggen smiley-lol.

Het is inderdaad een schoolproject, maar het is toegestaan om indien nodig hulp in te schakelen van pro's.

De data bestaat uit een korte puls van -ongeveer- een halve seconde.

De kabel, heeft als het ware 9 aders, maar het is geen netwerkkabel smiley.

De schets, is tja een schets, dus daar mag altijd van afgeweken worden.

Waarom de 2560? Die lag hier toevallig nog smiley-wink.
« Last Edit: December 19, 2013, 02:54:42 am by reggesteyn » Logged

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Dan verstuur je dus geen data (geen informatie), maar pulsen.
Dat was al het vermoeden maar je sprak dus over data.
Wanneer je een spanning op een ader zet, komt die spanning er niet zomaar aan de andere kant van die ader uit.
Die spanning moet namelijk ergens heen kunnen.
Zie het zo:
Als je in een hal kijkt waarvan 1 deur geopend is, dan kun je de tegenover liggende deur (en de hal zelf) zien, maar niet wat er na die hal is.
Daarvoor moet je die andere deur ook openen.

Een multimeter heeft ook twee meetpennen, en als je daarvan maar 1 pen gebruikt, krijg je geen betrouwbare meting.

Daarom moet je dus "de deur openzetten".
Ik weet niet of je dat doet, want ik heb nog geen code gezien.
Maar het lijkt er wel op dat dit niet gebeurt, en er staan ook geen  "open deuren" in je schets (er zijn verschillende methoden om dit te doen).

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Pages: [1]   Go Up
Jump to: