Pages: 1 [2]   Go Down
Author Topic: luchtdruk sensortje voor vloeistofvolume meting  (Read 3319 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Jr. Member
**
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Ik ben ook benieuwd naar de prijzen, maar ze geven geen gehoor,
en antwoorden niet op mail, dus ik vrees dat ze einde jaar vieren.

U ook allen vreten op aarde gewenst.

Newbie
*
View Profile

Ik zat aan een simpel vlottertje te denken voor in mijn watertank, wist niet van het bestaan van zo'n luchtdruksensor. Misschien kan ik die ook toepassen maar zoals je schrijft, met een slangetje in de tank en het elementje er buiten.

Jr. Member
**
View Profile

Dat elementje is een reserveonderdeel van een wasmaschine, en kan eigenlijk niet duurder dan een euro of 5 kosten.
Nog steeds niet echt gevonden.

Newbie
*
View Profile

M'n vaatwasser zal het niet meer zo lang volhouden, zou er daar ook een in zitten?

Jr. Member
**
View Profile

Ja daar zal er ook 1 inzitten.

Ik ben er heus wel mee bezig, maar er zijn alleen opeens een hoop andere beslommeringen.
Desnoods ga ik volgende week eens een rondje doen langs de oud ijzer boeren.
Wie weet.

Jr. Member
**
View Profile

Altheros heeft inmiddels geantwoord.
Hun sensortje kost 125,- Euro, en ik moet er een paar bestellen.
Dus die wordt m niet helaas.
Hun service, en volgens mij hun spullen zijn wel goed.

Dat wordt volgende week dus eerst een toertje schroothandelaren.
En anders denk dat ik nu toch zo'n Chinese website iets ga laten opsturen.
We zien wel of dat aankomt.

Voorlopig was ik nog niet eens aan Robbilaerts opdrachtjes voor de tuinsproeier toegekomen, door allerlei andere drukte.
Ik schiet niet op. smiley-sad

Iemand nog een wasmachine-schroothandel idee, omgeving Gent?

Jr. Member
**
View Profile

Nou voorlopig heb ik al een cheap, quick en dirty oplossing voor water gevonden.

gevonden op http://forum.arduino.cc/index.php/topic,14691.0.html

Ik zou zelfs een paar weerstandjes onder elkaar kunnen hangen, zodat je het niveau enigzins kan meten.
Dat is voor de regenwatertank goed genoeg voorlopig.

Daar ga ik maar eens beginnnen.
Dat luchtdruksensortje komt dan later misschien nog een keer.

Jr. Member
**
View Profile

Ha, ha,
Ik zit zomaar wat te grasduinen.
vind ik een Capacitive Fuel Gauge.
http://www.rst-engr.com/kitplanes/  (juni, juli en augustus)
Het meet vloeistofniveaus in brandstof door een geisoleerd draadje in je tank te hangen en de
?capaciteitswaarde in microfarads? te meten met de wand (van ijzer) volgens het princiepe:
As we know from basic electronics, any two conductors separated by an insulator make a capacitor.  Whether those conductors are metal plates separated by air, or the earth separated from the moon by the vacuum of space, the principle is the same.

Hmm, mijn Engels is goed genoeg, het gaat alleen niet zo snel, maar electronica ben ik maar zo'n beetje van het net af aan het leren.
Als iemand mij een korte simpele uitleg kan geven over conductors en capacitors of me kan linken naar een Nederlandse les electronica over dit onderwerp

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Daar staat dus dat een condensator (capacitor) niets anders is als twee geleiders (conductors) gescheiden door een isolatie.
Het maakt niet uit waaruit de geleiders bestaan en ook niet waaruit de isolatie bestaat.

Als je een condensator bouwt uit een geïsoleerde draad en de wand van je tank, dan zul je dus een capaciteit meten.
Wanneer de tank gevuld word, zal dat die capaciteit beïnvloeden, omdat water een slechte isolator is en dat water de lucht die een stuk beter isoleert verdringt.
En dat is dan weer iets dat je elektrisch kunt meten.

De weerstanden in het water waar je het over hebt (en Rob een stukkie terug het al over had), zullen wel aangetast worden door de combinatie water en elektriciteit (de draadjes gaan versneld oxideren).
In geval van een vuilwatertank of een regenwatertank (niet hetzelfde) zal dat niet veel uitmaken.
In een drinkwatertank moet je dat niet doen, want je vervuilt daarmee dan ook je drinkwater.
Wanneer er inderdaad een versnelde oxidatie optreedt, zal er ook een elektrochemische reactie in het water plaatsvinden: Het water zal (wel heel beperkt hoor) uiteenvallen in waterstof en zuurstof.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jr. Member
**
View Profile

Dat capacitator gedoe wordt m niet.
Veel te moeilijk.
Ik heb het sensortje van Robilaart besteld.
http://nl.farnell.com/honeywell-s-c/asdxrrx030pg2a5/sensor-30psi-gage-radial/dp/1784707?Ntt=ASDXRRX030PG2A5
Die gaat tot 6 bar, ruim voldoende.
Bovendien dacht ik een paar maandjes werkeloos te zijn, maar dat is tot nog toe flink tegen gevallen.
In mijn vrije tijd ben ik het timertje van Robilaart in mijn bestaande programmatjes aan het knutselen.
Werk genoeg dus.

Global Moderator
Netherlands
Shannon Member
In theory there is no difference between theory and practice, however in practice there are many...
View Profile

Ik heb het sensortje van Robilaart besteld.
al veel typo-namen gehad, deze had ik nog niet smiley-wink

Rob Tillaart

Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -
(Please do not PM for private consultancy)

Jr. Member
**
View Profile

Farnell heeft niet geleverd, en heeft geen waladres noch telefoonnummer, dus...
De volgende poging wordt:
http://dx.com/p/breakout-board-mpxv7002dp-apm2-5-airspeed-sensor-274643#.UuytKbxUf7o
Dat is zodra ik weer een soort van vast waladres heb, is over een maand misschien.

sorrie.....

Pages: 1 [2]   Go Up
Jump to: