Pages: [1]   Go Down
Author Topic: Grotere touchscreen  (Read 2731 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Newbie
*
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Geachte lezer,

Voor een kleine persoonlijke project heb ik de tip gekregen van mijn docent om Arduino boards te gebruiken, omdat het beginner vriendelijk is. Ik heb onderzocht welke boards goed is om te gebruiken en ik heb besloten om Arduino Mega 2560 te gaan gebruiken. Nadat ik ook zag dat je een touchscreen kon koppelen aan je Arduino board heb ik besloten om ook dat te kopen, maar ik kwam erachter dat het maar 2.8 inch is. Dus mijn vraag is; is het mogelijk om een grotere touchscreen te kopen die makkelijk te programmeren is?
Ik heb op internet meerdere shields gevonden die beweren dat het gekopelt kan worden aan Arduino boards, maar omdat ik geen ervaring heb met Arduino en microcontrollers heb ik besloten om het hier te vragen.

Dit is vooral waar ik naar uit kijk:
http://www.thaieasyelec.net/index.php/Arduino/SUN7-Shield-TFT-Touch-Screen-Display-Controller-Shield-for-Arduino/p_225.html
Zou het mogelijk zijn om dit shield te koppelen aan mijn Arduino board, en makkelijk mee programmeren?

Met vriendelijke groeten,
Speedt

Newbie
*
View Profile

Beste Speedt4,

Mag ik je welkom heten op dit forum.
Je kan er van alles op vinden.
En wanneer je een beetje het reilen en zeilen ervan kent, zal je zien dat er voor alles een oplossing kan zijn.

Soms geven we je niet direct oplossingen, maar wel de wegwijzers naar de goede oplossingen.

Ik wens je toch veel succes, Ivan.

Dit LCD scherm is al aangesloten op een arduino.
Dit staat zelf op de pagina naar waar je verwijst.

En, zowaar, er bestaat zelf twee kleine voorbeeld programmaatjes ervoor.

Er bestaan nog grotere schermen, met adapter voor arduino's.
(klik)
(Klik-klik)

Even surfen op internet...
Groe(n)tjes

Forum Moderator
Belgium
Edison Member
Arduino rocks; but with my plugin it can fly rocking the world ;-)
View Profile

dag speedt4
Welkom op het nederlandstalige forum.

Dit shield kan je zeker gebruiken met een arduino maar .......

Dit shield is zelf een "computer" en moet volgens de doc geprogrammeerd worden met "SUN7 Studio".  Is die gratis? Werkt dat wel goed? Op welk OS?
Verder heb je een Mega gekocht. Het bordje gaat via serial naar je arduino. Omdat op de uno maar 1 serial zit gebruiken ze dus pin 0 en 1 (kan je zien op de foto). Omdat er zo iets als software serial is die andere pinnen toelaten zou een "kies de pin die je wil gebruiken" een goed optie zijn. Maar die is er niet. Mijn ervaring met zo borden zegt me: niet doen!!!!!!!!!!!!!.
Waarom?
1) Je kan je arduino niet programmeren als je shield er op zit (dubbel gebruik pinnen 0 en 1)
2) Je kan je mega seriele poort 1,2 of 3 niet gebruiken zonder aan het bordje te prutsen.
3) Het feit dat dit simpel op te lossen is en niet opgelost is doet vragen opborrelen over de kwaliteit van het bord. (Ik spreek hier echt uit ervaring)
Verder zie ik ook voedings perikelen opkomen. Door het pin probleem heb ik men twijfels over de gekozen oplossingen.

Opgemerk: Ik spreek uit algemene ervaring net met dit bord/leverancier specifiek. Hoe dan ook het pin probleem blijft een probleem.

Met vriendelijke groet
Jantje

Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

Newbie
*
View Profile

Beste Jantje,

Dankjewel voor het delen van je ervaring, ik heb na het lezen van jou ervaring besloten om het genoemde touchscreen niet te kopen.

Beste Ivanflo,

Dankjewel voor je opmerking en ook verwijzing naar het 4D systems. Mijn vraag aan jou, of de mensen die ook met 4D systems werken, is het makkelijk mee te werken? Als ik naar hun video's kijk over hun IDE lijkt het mij zeer makkelijk te programmeren.

En ik denk dat dit mijn laatste vraag is in dit topic, ik ga ook een nfc shield kopen. Om precies te zijn deze: http://www.antratek.nl/nfc-shield. Nou mijn vraag is, kan ik beide shields op mijn Arduino Mega 2560 installeren/verbinden?  Of zal dat problemen opleveren?

Ik wil nogmaals laten herinneren dat ik volkomen nieuw ben op het gebied van microcontrollers, arduino, shields.
Is er misschien een tutorial of een boek wat ik kan lezen om meer inzicht te krijgen in het genoemde subjecten?

Alvast heel erg bedankt,
Met vriendelijke groeten,
Speedt4

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Quote from: speedt4
Ik wil nogmaals laten herinneren dat ik volkomen nieuw ben op het gebied van microcontrollers, arduino, shields.

Als je hier nog geen ervaring mee hebt, dan is het wellicht een beetje ambitieus om gelijk met een grafisch touchscreen aan de slag te gaan.
Je hebt niets over programmeren vermeld, dus mogen we dan aannemen dat je wel wat bagage hebt met betrekking tot programmeren (in C) ?
Als dat zo is dan helpt dat natuurlijk wel.
Maar ik raad je dan wel aan om eens te beginnen met een paar van de eenvoudiger voorbeelden die je in de IDE kunt vinden (uiteraard is dat het standaard advies).
Een handjevol LED's en wat weerstanden, zulk spul.
Leert je niet veel over displays, maar wel over het aansluiten op je Arduino.

Als je meer dan 1 shield wil gaan gebruiken, dien je de beschrijving van die shields heel goed te lezen.
Als er een voorbeeld sketch van is, dan die ook eens bekijken.
De infromatie die je daar uit moet zien te halen, is of er wellicht Arduino pins zijn die beide shields claimen.
Dit strookt ook met Jantje's commentaar, de seriële pins 0 en 1 ook liever vrijhouden tot het echt niet anders kan, en dan de nadelen voor lief nemen.

Bedoel je met beide shields, dat display shield, of had je nog iets anders in gedachten ?

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Newbie
*
View Profile

Beste Ivanflo,

Dankjewel voor je opmerking en ook verwijzing naar het 4D systems. Mijn vraag aan jou, of de mensen die ook met 4D systems werken, is het makkelijk mee te werken? Als ik naar hun video's kijk over hun IDE lijkt het mij zeer makkelijk te programmeren.

Neen, absoluut geen ervaring ermee.
Ik blijf, voorlopig nog bij een 2 lijnig LCD scherm, met vier drukknopjes.

Zoals er al wordt gesuggereerd, laat je niet in verleiding brengen van allerhande flashy schermen.

Wat snel omhoog wordt gestoken, gaat ook snel naar beneden. (of zo iets) smiley-cool

Ik heb al kleine projectjes gemaakt, kijken of het me interesseert, om dan een groter project te maken, een weerstationnetje.
En ja, dit werkt nog steeds met een 2 lijnig LCD scherm.
Dit dus
Daar niet gekocht, maar hij een chinees bedrijf. Er kan ook op de meer gebruikelijke sites iets gevonden worden... ff goegelen

Pages: [1]   Go Up
Jump to: