Pages: [1]   Go Down
Author Topic: Nybörjare önskar hjälp med att styra ljus med MIDI-keyboard  (Read 1909 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Newbie
*
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Spelar i ett band där vi inte använder datorer eller sequencers utan spelar live på våra synthar (förutom trummaskinisten då). Och jag vill ha något enkelt som jag kan koppla till Voyagerns midi eller gate ut. Gärna något med olika "program" så att jag kan klicka mig från att det t ex blinkar rött när jag slår ner en tangent till att de ljusare tonerna blinkar vitt och de mörkare blått. Typ två-tre olika förinställda program. Det behöver inte vara starka lampor utan kan nog räcka med en liten matta LEDs eller lysdiodrar.

Jag har grundläggande koll på analog elektronik och en hel del lödvana. Har byggt några byggsatser (MFOS Weird Space... Paia Vocoder och en 5W Madamp rörförstärkare). Men digital elektronik och programmering är jag helt nybörjare med.

Har haft Arduino i tankarna när jag planerat projekt med ljud och rörelse men som inte blivit av. Är högstadielärare också, så att kunna lite enkel programmering är väl inte fel det heller. Lika bra kanske att ta det steget nu istället för att krångla med analoga kretsar som kanske inte funkar så bra. Känns säkert att satsa på nåt väletablerat som det, särskilt när jag ser att det finns ett officiellt forum. Kanske ett Arduino Starter Kit vore nåt att börja med och sen programmera (?) att göra det jag vill att den ska göra.

All hjälp och tips vore mycket uppskattat!

Newbie
*
View Profile

Oj! Över 700 views och inget svar. Är det jag vill göra så sjukt basic att jag kommer fatta precis när jag tagit mig igenom Starter Kitets "övningar", eller är jag luddig i min beskrivning av vad jag vill göra?

Narvik, Norway
God Member
electronics engineer, teacher.
View Profile

Hvis du kan klare dekode informasjonen du får fra MIDIinterfacet er det nok relativt enkelt å styre t.ex. en RGB led med PWM
(eller separate LEDs om du vill)
Kan du poste litt info om hva du får fra MIDI - og hvordan det skal tolkes ?

Ny

Newbie
*
View Profile

Jag har verkligen noll koll på hur MIDI fungerar, men har fått tips att använda mig av MIDI Library. Så jag får väl titta närmre på det när jag förstår hur Arduino-kretsar och -programmering fungerar.

https://github.com/FortySevenEffects/arduino_midi_library/releases

Copenhagen, Denmark
Edison Member
*
Have you testrun your INO file today?
View Profile

Kan man omskriva din projekt beskrivning til at du vil få en given Midi Note at aktivere en utgång på Arduinoen?

Så skal du "bara" få Midi-dataen (som er seriel) ind på en Arduino port (og jag är säker på att det står beskrevet i Midi librarien du använder om opkobblings kredsen) og en et relativ enkel program letar efter den Note kommando i data-strömmen och laver en lille digitalWrite.

När det program funker så kan man udvida det: Göra en upslag lista (Array): kommando - digital port der skal tändas/släckas.

Senere kan der sättas i gång sekvencer med en Note men så skal din programmering klara State-Machine og det er FORBJUDET att använda delay().

Men börja ved början - Midi in - leta efter en bestemt "Note On" - göra en DigitalWrite(13,HIGH) resp digitalWrite(13,OFF) och dermed bevis prototype-1.

Det spelar det ingen roll om det er en liten LED eller en 1000W strålkastare; du skal bare använda en passande transistor, MOSFET, SCR-gate, Relä eller SolidStateRelay för att forstärka den lille Arduino ström til noget större.

Newbie
*
View Profile

Tack för beskrivningen! Skönt att få andras beskrivking på jur jag ska gå tillväga. Och det på många olika sätt. Hjälper mig när jag ska förstå vad jag behöver göra och komma igång med projektet.

Pages: [1]   Go Up
Jump to: