Pages: [1]   Go Down
Author Topic: 7 segments display op arduino uno  (Read 4407 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Newbie
*
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

hallo
ik heb een 7 segments display liggen de HA1181R
kan ik die met een of andere display driver ic ,op de Arduino aansluiten??
zo ja hoe ,zodat hij van 0 naar 9 telt en zo doorgaat
en hoe ziet het schema eruit,heb al gezocht ,maar ben beginneling en vond niet wat ik wil
ik hoor het graag

Newbie
*
View Profile

laat die HA1181R maar is al een hele oude.
ik wel een nieuw display  die is nieuw, de 5082-7610
als iemand iets weet of als voorbeeld heeft,hoor ik het graag.
wil graag dat hij van 0-9 optelt enzo door gaat.
dit is de data sheet van het displaytje.
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/115505/HP/5082-7610.html
bedankt alvast.

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hi.
I'll reply in Dutch as this was asked in Dutch.

Wil je hier mee spelen en zulke displays ontdekken, of wil je 'm in een andere setup gebruiken ?
Dat vraag ik omdat wanneer je alleen maar zulke displays wil ontdekken, je dat kunt doen zonder andere IC's.
Je hebt wel wat weerstanden nodig.

Als je 'm wil gebruiken in een andere setup, dan is het een goed idee als je daar wat meer over vertelt.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Newbie
*
View Profile

gewoon om te spelen uitproberen

Heemskerk, Netherlands
Sr. Member
View Profile

Zoals al op het nederlandse Arduino forum is gezegd, gewoon met een diode meter bepalen wat de aansluitingen zijn. Of die dingen gewoon wegflikkeren en een of meerdere courante types kopen waarvan de specs gewoon op het web zijn te vinden.

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Hoi vanschagen.

Altijd even vermelden welke Arduino variant je gebruikt, dan kan een antwoord daarop passend gemaakt worden.
Wat je hier wil doen is mogelijk met alleen de Arduino, wat weerstanden en je display.
Maar heel eenvoudig is het niet, dus niet direct een eerste of tweede projectje.

De LEDs afzonderlijk werken optimaal op zo'n 20 mA (wat voor de meeste standaard LEDs geldt), en een spanning van 1,6 volt.
Bij de gebruikelijke 5 volt voeding die de Arduino heeft, kom je dan met de volgende som de weerstandwaarde te weten:
U= 5 - 1,6 ==3,4
I == 0,02
U== I*R; R == U/I; R; 3,4 / 0,02 == 170 Ohm
Aangezien je grote moeite zult hebben om een 170 Ohm weerstand te vinden, kun je beter voor de standaard waarde van 180 Ohm kiezen, en met de volgende standaard waarde van 220 Ohm (die bovendien in de meeste Arduino kitjes zit) zit je dan helemaal goed.
Met alle genoemde waarden zal je LED prima zichtbaar oplichten.

Wanneer je nog niet met LEDs hebt geëxperimenteerd, is het raadzaam eerst maar met een enkele LED wat van de voorbeelden te doorlopen.
Dat begint met de blink sketch die je onder voorbeelden vindt in de IDE.
Daar kun je allerlei varianten op bedenken.
En met je display heb je 8 LEDs waar je mee kunt spelen (7 segmenten en een punt).

Het niet heel eenvoudige aan zo'n display is dat je eerst wat handigheid moet hebben in het bijhouden van wat je allemaal wil doen.
Je zou bijvoorbeeld met een soort van mallen kunnen werken om een bepaald getal weer te geven.
Die mallen kun je in arrays zetten, en ze zo gebruiken om de juiste LEDs op te laten lichten.
Maar daar hoef je voor nu nog niet aan want das wel iets voor als je alweer een eindje op weg bent.

Het is voor nu wel goed om te weten wat je allemaal al gedaan hebt met de Arduino, en of je daar nog dingen hebt die je niet onder de knie hebt, of dat je iets (bewust) hebt overgeslagen.

Ik kan wel wat bedenken, maar het is handiger als men een idee heeft over hoe je er verder voor staat.

Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Newbie
*
View Profile

ik heb de arduino uno
en heb een paar sketches gemaakt(overgetypt) met 5 en 6 leds
en een speakertje aan gesloten  en geluidje gemaakt
verder eigenlijk nog niet
heb hem net 2 dagen
maar bedankt zover

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Okee, dan kun je je sketch met de 5 of 6 LEDs gebruiken als begin voor je display.
Sluit de LEDs van het display aan op je Arduino in plaats van die losse LEDs, en verder dus hetzelfde.
Let er wel op of jouw display common anode of common kathode is, daar moet je je programma straks eventueel op aanpassen.
De meest voorkomende schakelingen in de voorbeelden gaan uit van een common anode, omdat de Arduino beter is in het naar beneden trekken (sinken) dan het omhoog trekken (sourcen) van een stroompje.
Sluit de 3 of 2 overige LEDs ook aan.

Met die sketch die je al hebt kun je dan de LEDs testen.
Heb je al een idee hoe je gaat tellen ?
Eerst maar eens zorgen dat je gaat tellen, en dan aan de hand daarvan telkens 1 LED van je display laten oplichten (in de juiste volgorde dus).
Als je dat dan voor mekaar hebt, kun je gaan werken aan getallen weergeven.

Zie je dat ik hier jouw doel opbreek in kleinere doelen ?
Dat is een veel geziene tip die ik graag onderschrijf.
Als je een probleem moet oplossen en je ziet die oplossing niet meteen, maak er dan een aantal kleinere (oplosbare) problemen van.
Doe dat zo vaak tot de problemen geen probleem meer vormen.
Dan hoef je je oplossingen nog maar bij elkaar te voegen, en je grote probleem is ook opgelost.

Newbie
*
View Profile

ikheb iets leuks gevonden denk ik
http://www.hacktronics.com/Tutorials/arduino-and-7-segment-led.html

Newbie
*
View Profile

en nog een denk ik wilt u eens kijken of die 2 geschikt zijn
en zijn het common anode of common cathode displays
zoals ik het bkeijk zijn het common cathode display
http://makezine.com/projects/drive-a-7-segment-led-with-an-arduino/

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Dat zijn inderdaad common kathode displays.

Ik heb echter een groot probleem met zulke sites, en zeker met die makezine.
Daar vertellen namelijk gasten hoe zijn iets voor mekaar hebben gekregen, en ze geven een bouwpakket over hoe jij dat ook kunt doen.
Deze gasten laten vaker zien geen technisch inzicht of werkelijke kennis te bezitten.
Want ik ben er nog niet een keer een correcte uitleg tegengekomen over waarom het werkt.
Wel ben ik er vaker over een ontwerp gestruikeld dat gewoon niet juist is, niet kan werken en beweringen die gewoon fout zijn over het hoe en wat.
Zo staat daar vermeld dat je een programma in je Arduino moet stoppen dat je ergens van een sharing site moet downloaden.
In dat programma worden functies gebruikt.
En die functies kunnen een mooie oplossing zijn, maar ze zijn zelden een goed voorbeeld voor iemand die net begonnen is met programmeren.
Dat vind ik een probleem, omdat je dat snel boven je hoofd kan groeien waardoor je de moed op zou kunnen geven terwijl dat nergens voor nodig is.

Deze sites bieden je een snelle oplossing voor een probleem, maar of je er werkelijk leert hoe het werkt is maar zeer de vraag.
Wanneer je wel hebt geleerd hoe het werkt, kun je het ook toepassen in andere gevallen die maar een klein beetje afwijken van dit geval.
Wanneer je het niet hebt geleerd, kom je in problemen wanneer je zo'n volgend geval tegen komt.
En wanneer dit toevallig een studeer opdracht zou zijn, kom je zeker in problemen wanneer je je aanpak mag gaan verdedigen.

Wanneer je die sites wil gebruiken om je teller te maken, dan raad ik je aan om met wat je daar oppikt, te variëren.
Dat betekent andere dingen doen met dezelfde hardware.
Eerste wat in mij opkomt is dan tellen met de getallen geïnverteerd.
Dus alles wat normaal aan staat, nu uit hebben staan.
Dat soort dingen, daar leer je van.
Je leert niet van iets namaken wat iemand anders heeft bedacht.
Je leert er pas van als je het nader bestudeert in plaats van gewoon maar na bouwt.

Newbie
*
View Profile

is gelukt met 7 segments display
hij telt van 1 to 0 en weer opnieuw

The Netherlands
Edison Member
*
View Profile

Heel goed.

Snap je ook hoe en waarom het werkt ?

Netherlands
Jr. Member
**
View Profile

Top!

Plaats even een foto'tje en evt je code. Altijd leuk om te zien hoe je je schakeling werkend hebt gekregen.

Watch my stealth-bot @ let's make robots

Pages: [1]   Go Up
Jump to: