Pages: [1]   Go Down
Author Topic: Påminnelse att ta medicinen.  (Read 1515 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Stockholms utkant
Newbie
*
Arduino e bäst :-)
View Profile
 Bigger Bigger  Smaller Smaller  Reset Reset

Skulle vilja göra en liten klocka som påminner mig fyra gånger om dagen att ta min medicin. En LCD-display med klockan på översta raden och nästa medineneringstid på undre raden. När dom är lika, så piper det i en summer, man stänger av, sen kommer nästa medicineringstid fram på undre raden. Tiderna kan man ställa in redan vid programmeringen, dom är 08:00, 12:00, 16:00 och 20:00. Man behöver en avstängningsknapp för ljudet, men inga flera knappar behövs nog.

Är det någon som sett nåt liknande program man kan låna koden från eller få lite ideer från?

Det är nog inte så svårt, så kanske man ska göra allt själv, hmm...
Har ni några väl valda tipps kanske? smiley

Vejen, Denmark
Edison Member
*
RAWR! ^,..,^
View Profile

Hvorfor ikke bare bruge en mobil telefon til det? Den har du på dig hele tiden (eller er du en af dem som lader den ligge hjemme?), de fleste har efterhånden nogle ret avancerede alarmer, og der er både lyd og vibration. Burde de ikke kunne gøre det?  smiley

captain-slow.dk | non contagious!

Stockholms utkant
Newbie
*
View Profile

Jo visst kan jag göra det, men då måste jag ställa om alarmen till ny tid hela tiden, eller skaffa ny mobil.

Jag kan även köpa en väckarklocka med fyra alarm eller alarmradio eller what ever. Allt går att köpa färdigt, tom en klocka.

Vitsen är att bygga nånting själv med hjälp av Arduino, eller hur?
Det är väl därför vi är här på forumet? :smiley   smiley-wink

Vejen, Denmark
Edison Member
*
RAWR! ^,..,^
View Profile

Vitsen är att bygga nånting själv med hjälp av Arduino, eller hur?
Det är väl därför vi är här på forumet?
Naturligvis, men det her lyder mere til at opfinde noget som allerede er lavet, som endda er indbygget i en lille smart designet plastik æske med en masse andre funktioner som man også bruger konstant, og som man allerede har i lommen...

Jo visst kan jag göra det, men då måste jag ställa om alarmen till ny tid hela tiden, eller skaffa ny mobil.
Nu ved jeg ikke lige hvilken du har, men på min HTC Magic med Android indstiller jeg bare alarmerne en gang, og indstiller dem til hvor tit jeg vil have dem, og på hvilke dage. Og så kører det sådan indtil jeg går ind og fjerner dem (hvis de er sat til at gentage).

Stockholms utkant
Newbie
*
View Profile

Jag förstår inte varför du orkar svara ens.

Skulle jag gå och köpa likadan ny mobil som du har bara för att slippa göra något som jag vill göra?

Spelar väl ingen roll om det redan finns? Då kan vi lika bra lägga ner all hobbyverksamhet, skiten finns ju redan...

Vejen, Denmark
Edison Member
*
RAWR! ^,..,^
View Profile

Jag förstår inte varför du orkar svara ens.
Det skal jeg nok holde mig fra en anden gang.

Skulle jag gå och köpa likadan ny mobil som du har bara för att slippa göra något som jag vill göra?
Nej, jeg sagde at jeg ikke vidste hvilken du havde, og fortalte så hvordan alarmerne fungerede på min.

Spelar väl ingen roll om det redan finns? Då kan vi lika bra lägga ner all hobbyverksamhet, skiten finns ju redan...
Nej, men når man nu allerede har et apparat på sig (har stadig ikke gættet hvilken telefon du har) som kan nøjagtigt det du vil lave, så kan jeg ikke rigtig se nogen grund til at lave det igen, og endda gøre så man skal have endnu et apparat til samme funktion.

Men igen, undskyld jeg kommer med mine ideer (forstår ikke hvorfor du spørger efter inputs, når du alligevel ikke vil have dem), det skal ikke ske igen. Held og lykke med det.

Stockholms utkant
Newbie
*
View Profile

Jag har en telefon med ett alarm. Ska jag använda den så måste jag ställa om larmet hela tiden.

Jag ligger i min säng 24 timmar/dygn och vill ha något att fördriva tiden med. Men ursäkta att jag kan vara så dum att slösa bort tid på att göra saker som redan finns. Jag har inte så lång tid kvar på denna jord, så varför inte hjälpa dom stackars mobilproducenterna att tjäna en extra hacka före jag går bort. Jag är för självupptagen.

Sen var ju inte min fråga om hur jag ska slippa glömma ta medicinerna på enklast sätt. Då hade ett svar med tex en mobil varit välkommet, för jag kanske inte tänkte på det. Nu var det för att jag ville göra nåt "vettigt" med Arduino. Kvalitetstid kallar jag det för. smiley-wink

Stockholms utkant
Newbie
*
View Profile

Om det är någon annan som har liknande projekt, så hittade jag lite matnyttigt här:

http://www.arduino.cc/playground/Code/Time

Pages: [1]   Go Up
Jump to: