Go Down

Topic: 2 arduino's met bleuthooth  (Read 368 times) previous topic - next topic

Robin_De_Smet

Hallo iedereen

Zelf weet ik nog niet heel goed hoe arduino's werken en wat je er allemaal mee kan doen. Maar ik ben er wel geintreseerd in.

ik zit namelijk met een paar vaagjes.

Ik moet voor mijn ge├»ntegreerde proef een project maken en heb daarbij gekozen voor een motor helm met verlichting. Het is de bedoeling dat wanneer ik op mijn moto/brommer mijn pinkers opzet dat langs dezelfde kant een ledstrip begint te knipperen. Dit zelfde geldt natuurlijk ook voor de andere kant. Ook moet ik een stop licht verwerken op mijn helm. De ledstrip voor mijn achterlicht moet standaard beginne branden wanner de motor aanstaat en moet feller beginne branden wanneer ik rem (dit is dus het zelfde als  het remlicht maar dan ook op de brommer

Nu was mijn vraag of arduino's hiervoor geschikt zijn want alles moet draadloos gebeuren(dus via bluetooth van motor naar helm) en welke arduino's ik dan eventueel nodig heb.

Moest u nog verder informatie hebben hoe ik alles zou moeten programmeren en plaatsen mag u dat eventueel zeker uitleggen

groeten

MAS3

Hoi Robin_De_Smet, welkom.

Jouw project zal uit meerdere zaken bestaan, maar ik vermoed dat dat juist de bedoeling is.
Een Arduino heeft geen BlueTooth aan boord, als je dat wil gebruiken zul je dat er aan toe moeten voegen.
Maar er zijn meer dan 1 vorm van draadloze communicatie.
Die communicatie zal je keuze het meest beïnvloeden vermoed ik.
Zo zijn er niet-Arduino's die je wel met de Arduino IDE kunt programmeren, en die van huis uit draadloos kunnen communiceren.

Registreren of er een pinker of ander licht actief is, is geen probleem.
Aangezien je tot nog toe maar 3 of 4 toestanden wil zien en/of schakelen, heb je niet meer dan 4 ingangen en 4 uitgangen nodig
En iets mee laten pinken is ook geen probleem.
Ook het laten oplichten, en feller laten oplichten bij remmen is heel goed te doen.
Maar je zult er wel externe componenten bij nodig hebben (niet heel veel hoor).
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

Ja het is wel mogelijk, maar denk dat de elektronica een beetje boven je pet komt, want je hebt beveiliging nodig door de hogere spanningen die op de lampjes en de schakelaars staan. dus je zult met optocouplers moeten werken.
voor bluetooth kun je wel een simpele opzet maken met goedkope chinese zenders. 
In de helm is een stuk simpeler door 6 Volt te gebruiken en een ULN2003.
de achterlicht dimmen kan bijvoorbeeld op pin 5.
ik zou de knipperlichten trouwens ook op PWM pinnen zetten, dan kun je ze langzaam aan laten gaan.
paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up