Go Down

Topic: leds geven niet veel licht (Read 775 times) previous topic - next topic

denture

hallo allemaal,

ik ben nieuw in het arduino wereldje en pas begonnen met de starterskit, nu heb ik de eerste paar projecten uit het arduino boek al gevolgd en gemaakt!
maar wat mij opvalt is dat de leds bijna geen licht geven je moet heel goed kijken of hij nu brand of niet?
waar zou dit kunnen aan liggen?
zelf denk ik aan de weerstanden maar vind het niet makkelijk te weten welke weerstand hoeveel ohm is de kleurcodes op de weerstanden zijn namelijk zeer slecht herkenbaar!
het gaat hier over de originele starterskit zelf.
of zou het een een code zijn die je moet aanpassen in de ide?

alvast bedankt


GijKieken

Hallo Denture,
Leuk om te horen dat je ook het wereldje van Arduino wilt verkennen.
Welke starterkit,welk boek ,welke sketch en welk schema?
Eventueel foto van je schakeling.
Weerstandjes kun je meten met een multimeter...

denture

hey gijkieken  :D

om op je vragen te antwoorden het gaat over de originele starterskit van arduino en het boek dat erbij zit!
Ik ben gestart van voor af aan in het boek natuurlijk en zit nu op project 5 van het boek, alle vorige 4 projecten waren de leds slecht zichtbaar dus het licht niet aan 1 bepaald project maar is een algemene fout dat ik doe volgens mij?

photoncatcher

Beste Denture, ik heb zojuist een led-projectje gepubliceerd in het Arduinohoekje op mijn website, http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/arduinohoekje/
met daarin een foto (project nr 25, figuur 6) van een opstelling met 2x8 ledjes die je direct vanaf je Arduino kunt laten oplchten of indirect, via een chip. Omdat een led een 3V ding is en de Arduino 5V afgeeft moet er altijd een weerstandje in de schakeling. Normaal is dat een 220 ohm weerstandje. Je kunt ook 500 ohm of meer gebruiken maar dan wordt de lichtopbrengst duidelijk minder. De ledjes op de foto worden aangestuurd met een weerstand van 500 ohm in de schakeling. Die leds geven nog steeds meer dan genoeg licht!

MAS3

Hoi allemaal, en welkom denture.

Ik betrap mezelf wel eens op (meestal door laat op de avond te antwoorden op vragen) het verschaffen van onjuiste of onvolledige informatie, en moet dat dan later corrigeren.

Photoncatcher gaat al even mee en is ook nogal actief met zijn projectjes.
Daarom hoop ik dat het antwoord hierboven zo is opgesteld, om het antwoord niet al te ingewikkeld te maken.
Maar feitelijk is het antwoord onjuist of incompleet.
Want je kunt niet stellen dat een LED een 3 volt ding is; dat is simpelweg niet waar.
Er zijn wel LEDs voor 3 volt, maar dat zijn witte, of LEDs met een andere specifieke kleur die met een hulpmiddel uit een andere kleur gecreƫerd moet worden.
De juiste spanning voor een LED wordt bepaald door het materiaal waarmee de LED gebouwd is, en het materiaal waarmee de LED gebouwd is bepaalt de kleur licht die het ding uitstraalt.
De helderheid van dat licht word (binnen grenzen) bepaald door de stroom door die LED.
Daarmee komt dan meteen de wet van Ohm om de hoek, die vertelt je wat de juiste waarde voor de weerstanden moet zijn.
Een weerstand beperkt de stroom door een belasting, en met het toepassen van de wet van Ohm kun je uitrekenen wat de juiste weerstand moet worden als je de spanning van de voedingsbron weet, en de gewenste spanning over en stroom door de LED.

Wanneer je een beperkt aantal weerstandswaardes hebt (en dat is altijd zo), dan moet je die weerstand kiezen die een lagere stroom door je belasting laat gaan, zeker niet een hogere.

Wanneer je de stroom niet zou begrenzen met die weerstand, dan gaat je LED kapot door de te grote stroom (als de kleur van het door de LED uitgestraalde licht ineens verandert, dan weet je dat er teveel stroom door het ding heen gaat).
Die LED is dan onherstelbaar beschadigd.
Maar ook de Arduino zal zo beschadigen, omdat die ook maar een beperkte stroom kan leveren.
Maar als dat gevraagd word, zal de Arduino dit wel proberen te leveren, en zichzelf daarbij opofferen.
Dat wil je om beide redenen niet.
En dus beperk je dan die stroom met de weerstanden.

Losse weerstanden hebben een bepaalde reeks met waarden waarin ze geleverd worden.
220 Ohm past in die reeks, 500 Ohm niet (dan zou je 470 of 510 Ohm krijgen).
Toch heeft Photoncatcher 500 Ohm weerstanden gebruikt, omdat hij hiervoor een weerstandsarray heeft toegepast.
Dat zijn de zwarte 'plaatjes' die je op de foto boven op de LEDs ziet liggen.
Vermoedelijk zijn die er dus wel in die waardes, omdat daar gemakkelijker mee te tellen is.
Want dat gaat dan in vergelijkbare stappen als met de euro munten.

Ik heb geen idee welke weerstanden er in de kit van jou zitten.
Maar als ik zoiets niet erg goed kan zien, dan gebruik ik de camera van mijn mobiel , want dan kan je het gemakkelijk vergroten met je toestel.
En zoals eerder gezegd kun je dit gewoon meten; meten is weten.
Moet je er wel de apparatuur voor hebben uiteraard.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

denture

hallo allemaal,

ondertussen is het probleem opgelost heb de weerstanden eens uigemeten met een multimeter en idd ik had er tussen zitten wan 10 kilo ohm!
dit was de reden !
alvast bedankt voor de reactie's mijn les is hier al geleerd alles even uitmeten vooraleer het plaatsen!

bedankt

GijKieken

Het is altijd leuker als jezelf de oplossing vindt, met hier en daar een tip.

nicoverduin

Hij kan beter gelijk de kleuren codes leren....
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

MAS3

Niet iedereen is goed in het lezen van kleuren (codes).
Soms komt dit door te weinig licht, maar het kan ook komen door het lichaam dat de kleuren anders verwerkt dan gemiddeld.

Dan blijft de multimeter over, of aan iemand anders vragen om welke kleuren het gaat.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

denture

Hij kan beter gelijk de kleuren codes leren....
tja kleurcodes leren allemaal goed en wel maar mijn ogen zijn nog in topconditie en ik heb volgens mij geen kleuren afwijking aan mijn ogen! maar diegene die deze kleuren kan onderschijden van elkaar is al veel langer bezig dan ik waarschijnlijk, en heeft deze al een keer of duizend in zijn handen gehad!!

maar toch bedankt voor de helpende hand van jou ?????

MAS3

In dat geval is het inderdaad het beste om die kleurencode gewoon te leren, waarmee Nico's hulp zeer terecht is.
Dit is nou eenmaal hoe de waarde van weerstanden en condensatoren, en aders in bepaalde kabel worden gecommuniceerd.
Er zit een logische volgorde in die kleuren.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

zelfs mijn telefoon kan die kleuren zien en precies vertellen wat de waarde is van de weerstand.
Veel plezier met je kit.
Ik gebruik vaak geen weerstanden en dan branden de leds flink fel, maar nog een kapotte gehad.
(ik gebruik heel oude leds.
dat kan natuurlijk niet als je PWM gebruikt.dan zie je geen verschil.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

MAS3

Laat dat geen aansporing zijn om geen weerstanden te gebruiken.
Je maakt er niet alleen je LED mee kapot, maar ook je Arduino wanneer de stroom door de LED (en dus ook door de uitgang van je Arduino) niet begrensd word.
Dit moet je dus alleen doen wanneer je weet wat je doet en welke gevolgen dit kan hebben (en je daar niet mee kan zitten).
Uiteraard zijn er omstandigheden mogelijk waarbij de juiste waarde van de weerstand op nul zou uitkomen.
Maar das wel de uitzondering op de regel.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

photoncatcher

Even nog een kleine opmerking achteraf: als ik losse ledjes aanstuur (1 led per pin) via een Arduino dan volstaat een 220 ohm weerstandje. Deze weerstand is nodig om de led te beschermen tegen te hoog voltage.
Er is een truc om te voorkomen dat elk ledje 1 pin van de Arduino nodig heeft, namelijk een chip die de naam 'shift register' heeft. Ik gebruik de 74HC595. Een zo'n chip stuur je aan via drie pinnen van de Arduino, en je kan per chip 8 ledjes laten branden. Het leuke van de 74HC595 is dat je er een heleboel in serie kan plaatsen terwijl je nog steeds slechts 3 pinnen van de Arduino nodig hebt voor de hele keten om elk ledje apart te kunnen aansturen.
Nadeel van de 74HC595 is dat hij beperkt is qua stroom. Er mag niet meer dan 80 mA doorheen gaan anders gaat hij stuk. Per ledje mag er maximaal 20 mA doorheen (en dan niet alle 8 tegelijk laten branden, anders gaat het ook van poef.... Om die reden (stroombegrenzer) pas ik bij shift registers hogere weerstandjes toe, bv 470 ohm of 560 ohm.
Succes!  

MAS3

Ik weet dat ik een zeurkous ben.

Maar een weerstand is niet bedoeld om te beschermen tegen een te hoge spanning.
Die weerstand is bedoeld om de stroom door de LED (en de aansturende elektronica) te beperken.
Het effect daarvan is dat de weerstand een stukje van de spanning voor zich neemt, en een spanningsval over de weerstand meetbaar zal zijn.
Maar dit wordt veroorzaakt door het regelen van de stroom door het geheel.
Dit is beschreven in de wet van Ohm, die je dan ook kunt gebruiken om de juiste waarde van de weerstand te berekenen.

Het kan best zijn dat je dit allemaal al weet, maar wanneer je dan zegt dat een weerstand zal beschermen tegen een te hoge spanning, dan is dat stukje niet juist.
De weerstand zal altijd de stroom begrenzen, en de spanningen die je zult meten zijn een gevolg daarvan.
Het is ook niet zo dat het bij de shift registers anders zou werken dan bij een uitgang van de Arduino.
Maar het kan wel zo zijn dat de maximaal toegelaten stromen per stuur-elektronica heel anders kunnen zijn.

Om te kunnen bepalen wat de juiste en meest optimale waardes zijn, moet je weten welke stroom de LED wil zien en welke spanning.
En welke spanning er (en in mindere mate de maximale stroom) aangeboden wordt, maar ook wat de spanningsval is per onderdeel dat er verder nog in de schakeling zit.
De verschillende spanningsvallen per onderdeel, moeten met de totaal aangeboden spanning overeenkomen.
Onderdelen zijn hier dan de LED, de weerstand en de transistor die de uitgang van de stuur elektronica vormt, en wat er verder nog in het circuit zou zitten.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Go Up