Go Down

Topic: Er trad een error op gedurende laden van de schets - nano (Read 151 times) previous topic - next topic

peezebinkhorst

Hallo,

Sinds kort (!) kan ik niet meer uploaden naar Arduino nano .

De upload blijft hangen tot een timeout.
Vervolgens krijg ik:
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xa7
etc...

Wat heb ik al geprobeerd:
- IDE verwijderen en opnieuw installeren
- Kabels verwisselen
- Andere Arduino nano
- Andere com poort
Board aanpassen en uploaden naar UNO gaat wel!!!

Wat heb ik fout gedaan?

Frank

Mikeb1970

Als dit bij mij gebeurt met een nano, dan probeer ik de sketch te laden op een andere nano. Meestal is de eerste dan stuk. Er zijn hier heel veel forums op het internet en op de meeste zeggen ze dit. Voor het geen deze nano's kosten is het de moeite niet waard om het probleem trachten op te lossen, alhoewel ik het toch eens geprobeerd heb, maar na uren zitten testen heb ik het ook opgegeven.

Laat me aub eens weten of je het opgelost.krijgt.

Groetjes, Mike

peezebinkhorst

Hallo Mike,

Bedankt voor je reactie, maar ik had al gemeld dat ik ook al een nieuwe nano had geprobeerd.

Frank

MAS3

Het eerste wat ik zou doen, is zien of je Nano wel een reset krijgt.
Want dat is de eerste stap voor het uploaden, je board moet een reset krijgen waarna 'ie kijkt of er een upload aan zit te komen.
Geen reset is ook niet klaar voor de upload, en dus een time out.
De reset kun je zelf ook proberen.
Druk de reset knop in en houd 'm ingedrukt.
Klik dan op de upload knop, en wacht tot je ziet dat die upload begint.
Tegenwoordig word er altijd gecompileerd in plaats van dat een niet gewijzigde sketch word geĆ¼pload, dus dat betekent dat je wat geduld moet beoefenen en goed moet kijken naar wat er gebeurt in de IDE.
Zodra je ziet dat de upload gestart word, laat je de reset knop los.

Als het dan wel werkt, kun je op zoek gaan naar de oorzaak van de verdwenen reset.
Op sommige boards kun je deze functie uitzetten met een jumpertje of door een verbinding te verbreken ik weet eigenlijk niet of dit ook in de IDE uitgezet kan worden.
Er kan natuurlijk ook een defect zijn ergens.

Je vertelt dat je ook andere Arduino varianten hebt.
Mogelijk is de bootloader beschadigd of niet aanwezig op je Nano.
Beide heb ik als eens meegemaakt, nieuwe Nano zonder bootloader, en een andere die het ineens ook niet meer wilde doen.

Zelf heb ik een aardige verzameling aan boards opgebouwd, en dus heb ik er destijds 1 gebruikt om op de betroffen Nano's een nieuwe bootlader te zetten.
Hier staat beschreven hoe je dat kunt doen (klik !).
Lees dat een paar keer door, en probeer eens of je daarmee je probleem op kunt lossen.
Baat het niet, dan schaadt het niet...

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

ArdLab_Gent

Welke Arduino IDE versie gebruik je?

In versie 1.8.7 kan je bij board-> Nano kiezen tussen "ATMega328P" en "ATMega328P (Old Bootloader)".

Mijn Nano upload problemen waren opgelost door "ATMega328P (Old Bootloader)" te kiezen.

Geen idee waarom er plots ook de keuze "ATMega328P (Old Bootloader)" is maar ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
ArdLab geeft Arduino workshops voor beginners.
ArdLab is lid van de STEM-Academie.
http://www.ardlab.gent - http://www.stem-academie.be/

sterretje

Geen idee waarom er plots ook de keuze "ATMega328P (Old Bootloader)" is maar ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
In het begin van 2018 begon Arduino Nanos te voorzien van een nieuwe boot loader. Om daar gebruik van te kunnen maken kwam er een nieuwe board manager (v1.6.21) die zowel de nieuwe boot loader als de oude boot loader ondersteunt.

De reden voor de nieuwe boot loader is, als ik me niet vergis, een lang uitstaande bug met betrekking tot de WDT reset.

IDE 1.8.5 kwam standaard met board manager 1.6.20. Als je die hebt en je krijgt een 2018 model originele Nano, zul je moeten upgraden naar v1.6.21 of nieuwer; je kunt ook de Uno proberen (zou moeten werken bij mijn weten).

IDEs 1.8.6 en 1.8.7 komen standaard met een nieuwere board manager (niet zeker van de versie, voor 1.8.7 is het denk ik 1.6.23).

Als je board manager 1.6.21 of hoger gebruikt.
1)
Voor pre-2018 Nanos en clones kies je de 'old boot loader' optie.
2)
Voor 2018 model Nanos kies je de '328P' optie.

PS
Je kunt beter weg blijven van board manager v1.6.23; deze heeft een bug en kan een segmentation fault gooien tijdens het linken. Dit kan ook gelden voor board manager v1.6.22 (geen idee). De oplossing is

1)
IDE 1.8.5 en IDE 1.8.7, downgraden van de board manager naar 1.6.21.
2)
Voor IDE 1.8.6 is er geen echte oplossing (zit weer een andere bug in) en de oplossing is om een andere versie van de IDE te installeren en vervolgens the board manager te downgraden naar v1.6.21.

If you understand an example, use it.
If you don't understand an example, don't use it.

Electronics engineer by trade, software engineer by profession. Trying to get back into electronics after 15 years absence.

shooter

ik heb vaak baat bij het opnieuw installeren van de CH340 driver.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up