Go Down

Topic: leds geven niet veel licht (Read 1 time) previous topic - next topic

kverhoef

Jan 01, 2019, 11:36 pm Last Edit: Jan 01, 2019, 11:44 pm by kverhoef
Ook een absolute beginner hier en net als jij begonnen met de originele Arduino starter kit.

De weerstanden die je nodig hebt (in ieder geval voor de LEDs tot hoofdstuk 5) zijn 220 Ohm weerstanden en de kleur code is ROOD - ROOD - BRUIN - GOUD
De gouden band geeft de tolerantie aan (in dit geval 5%) en die zijn standaard geleverd in de kit. Als een mede absolute beginner kan ik zeggen dat het idd niet meevalt om ze snel uit elkaar te houden.

Als je de gouden band rechts houd, lees je de code van links naar rechts. Vergrootglas helpt maar ik heb ook meteen maar een multimeter aangeschaft (€ 18,-) en je kan ze makkelijk door meten.
Houd in de gaten dat je, voor zo ver ik begrepen heb, geen weerstanden kan meten in een circuit. Je moet ze er dus eerst uithalen voor je gaat meten of natuurlijk meten voor je ze plaatst

Kleurencodes leren is handig maar ik merk bij mezelf dat het eigenlijk vanzelf gaat.

Overigens heb ik ze gesorteerd in bakjes zitten zodat ik niet telkens de code hoef te lezen.

MAS3

Sorteren in aparte bakjes is altijd een goed idee.
Maar na een tijdje zal dat toch een zooitje worden hoor (oei wat voel ik me ineens oud).

Meten van een weerstand in het circuit, ligt aan dat circuit of dat kan.
Maar als je het goed wil doen kun je volstaan met 1 zijde los nemen, zodat je niet per se het gehele ding hoeft te demonteren.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Go Up