Go Down

Topic: Hi-speed photography - Writing the timing program? (Read 4 times) previous topic - next topic

BjornTore

Ok, mulig jeg er på bærtur. Ble bare så sjarmert av at den lille tassen har både CPU, klokke og EEPROM, samt at den kunne programmeres. Var ikke klar over det alternativet du nevner. For 3-4 uker siden så hadde jeg ikke hørt om Arduino engang. Men nå tenkte jeg også litt på at en liten krets med 8 foter er litt vansleligre å kopiere (særlig dersom jeg sliper bort merkingen på kretsen). 

Har litt tru på at det kan være et marked for et slikt produkt dersom det er enkelt nok og billig nok. Fotohobbyen er jo veldig viksende og mange beundrer disse dråpebildene og har lyst å ta slike selv. Ser også at dem som tar de flotteste bildene gjerne er elektronikkingeniører som har jobbet lenge for å rigge seg en dråperigg. Jeg ønsker å tilby noe enkelt for hobbyfotografen. Gjerne en komplett pakke med alt han trenger og gjerne til under kr. 1000,-.

Kanhende ønsker noen en løsningen 12 ferdigkomponerte program. Kanhende vil noen ha en mer fleksibel løsningen med fire vribrytere med dråpestørrelse, avstand, dråpestørreøse2, og tidsforsinkelse. Og kanhende ønsker noen å gjøre dette fra PC. Jeg kan godt tenke meg å tilby alle disse løsningene.  Kanhende kan jeg selge alle tre løsningene til samme kunde (etterhvert som han utvikler sine ferdigheter og blir mer hekta på dråpene). Uansett så er det ikke retferdig at denne muligheten skal være forbeholdt imgeniørene og/eller dem som har råd til dyre tidsmaskiner til flere tusen kroner.
BjornTore

Erni

Du har faktisk kun 5 I/O pinde på en Attiny85.
Den sjette er reset, og hvis du bruger den kan du ikke programmere den om igen (så har du nemlig ingen reset pin)
Den eneste mulighed er at bruge en High Voltage programmer og det er jo noget bøvl.

Jeg er selv vildt facineret af hvad så lille en dims faktisk kan. Og så er den meget simpel når man skal bruge den: glem alt om bootloader, krystal og kondensatorer og modstande, bare programmer og lod den i hvor den skal bruges. Det har jo også noget at sige i prissammenligningen.

Jeg startede med at programmere den vha. Arduino som ISP, og siden købte jeg en Pololu AVR programmer.

Msquare

Ble bare så sjarmert av at den lille tassen har både CPU, klokke og EEPROM, samt at den kunne programmeres.
Enig.

Angående dine visioner af fotogrej, jeg talte med en af mine venner i Labitat og han nævnte i flæng et par websites og en færdig Arduino Shield der gør det samme. Som så meget andet her i verden, der er ikke meget der er nyt, meget er bare ting man selv kun hør om for første gang.

Det skal ikke holde en fra fornøjelsen at gøre det selv, og heller ikke fra fornøjelsen at måske kunne gøre det om igen, lidt bedre, billigere, smartere ... go go go

BjornTore

Joda det finnes mange foto-timere, har sett det. Men jeg tenker nå litt småskala produksjon for mine fotovenner. Mange av dem har lyst å ta slike flotte dråpebilder og storparten av dem har nok aldri hørt om Arduino. Tenker derfor at innpakkningen og prisen er vel så viktig som de tekniske finessene.

Fant en link som omtalte seriell kommunikasjon mellom Arduino og PC. Lurer derfor på om Adruino for eksempel kan sende meldingen "skriv inn ønsket dråpestørrelse", vente på svar, så "skriv inn ønsket tidsforsinkelse" og så på den måten hente inn verdier for parametrene som ønskes endret på. Da vil muligens brukeren kunne legge inn timer-verdiene fra PC uten å måtte forholde seg til hele sketchet. Da vil det jo også rekke med fem porter. En for seriell kommunikasjon, en for blits, en for magnetventil og en for START/kamera. Men uansett, dette med ATtiny er egentlig ikke så veldig viktig. Men det hadde nå vært litt artig om programmet på sikt lot seg flytte til en ATtiny, så det skader jo ikke å ha det i bakhodet.
BjornTore

Msquare

Bare for at vi ikke snakker forbi hindanden. "Arduino" er betegnelsen for hele systemet, bestående af et Arduino print med en Atmel chip med en boot loader, en IDE (editor med kompiler), "styresystemet" (der kalder setup og loop osv), og en nem USB opkobling. Og alle delene er opensource og må genbruges og modificeres uden frygt.

Atmel laver en bunke chips, bl.a. Atmel 8 bit processorer; AtTiny og ATMega. De er ikke opensource (skulle du have adgang til en chip fabrik :) )

En AtMega har indbygget seriel communication UART, men de færreste pc'er disse dage har en seriel port. Der findes USB-COM port devices, og en af den slags sidder netop på Arduino boardet (de fleste -Arduino serien indholder også nogle uden).

Så .. hvis du vil lave noget som en ikke teknisk bruger skal kunne snakke med en pc/mac så skal den have USB delen. Du kan meget snedigt ;) sælge USB-kabel-med-seriel seperat så prisen for din dråbe-flash enhed bliver mindre. Usb-seriel kabel kan jo købes mange steder. Men det bliver nok med en AtMega chip.

Go Up