Hi-speed photography - Writing the timing program?

Tusen takk for hjelpen så lang. Trur dette kommer til å bli et flott prosjekt!

Bare en liten endring som jeg ønsker at du kan ta med i "program A - vannkrone" før du skriver det. Programmet bruker jo blitslyset for å fryse dråpen, og siden kameraets lukker står åpen i 2-4 sekund, så må jeg ha det mørkt i rommet. Det er litt unødvendig pes med å slå av og på hodelykten/taklyset for hver bildeserie, så jeg tenker å montere inn en 3W LED lampe (arbeidslys) i samme boks som Arduino'en og tenker vi kan la Arduino'en få jobben med å slå av og på lyset også.

Kan du legge inn en eksta utgang til i programmet. Ønsker at den slår på "lys utgangen" (sette utgangsporten høy) helt på slutten av "program A - vannkrone", altså etter at programmet har kjørt 10 runder og det er tatt 10 bilder. Så ønsker jeg at lysets blir slått av helt i starten av "program A - vannkrone". Og at lyset forblir avslått i hele sekvensen hvor det tas 10 bilder.

Ser at dette oppsettet vil medføre at vi starter med avslått lys, men det er helt OK. Jeg kjører som regel en testrunde eller to for å justere inn fokus og vanntrykk alikavel. Ønsker altså ikke at lyset skal slås på straks Arduinoen blir slått på (får strøm), og ønsker heller ikke å legge ut en egen bryter for denne lille finessen.

Hentet ideen fra denne linken: Arduino High Speed Photography Trigger - YouTube

Skrevet lidt hurtigt. Kig på det, og se om det matcher dine tanker.

NorwegianFlash.pde (4.28 KB)

Tusen takk!

Dette ser veldig lovende ut. Kan ikke si jeg forstår det, men jeg skal teste programmet, så får du høre hvordan det fungerer.

Lurer litt på tilkoplingen av POT-metret. Skal senterkinnen til port A0 og en av sidepinnene til GND, eller skal senterpinnen til GND og sidepinnene til A0 og A1?

Er det slik at lyset nå vil bli slått PÅ straks Arduino'en får power? Ønsker at lyset slal være AV helt til første sekvens var kjørt, men det er er liten detalj vi eventuelt kan justere senere.

Mvh
Bjorn Tore

BjornTore:
Dette ser veldig lovende ut. Kan ikke si jeg forstår det, men jeg skal teste programmet, så får du høre hvordan det fungerer.

Har du overhovedet fået din Arduino at virke? - f.eks. med at indlæse File-Example-Blink og ændre intervallet?

Lurer litt på tilkoplingen av POT-metret. Skal senterkinnen til port A0 og en av sidepinnene til GND, eller skal senterpinnen til GND og sidepinnene til A0 og A1?

Senterkinnen til A0. De andre til hhv +5V og GND. Derfor er en 100K eller 50K pot god, så trækker du ikke meget strøm (5V/100K)

For afprøve pot opkobblingen prøv så File-Example-AnalogInput.

Og så skulle du have nok erfaring at lave et bitte lille program så du kan tænd-slukke Lyset på Pin13 ved en af DIP vippe kontakterne.

Er det slik at lyset nå vil bli slått PÅ straks Arduino'en får power? Ønsker at lyset slal være AV helt til første sekvens var kjørt, men det er er liten detalj vi eventuelt kan justere senere.

Lyset tænder ved poweron. Og slukker ved knap trykket. Og det kan justeres, ja. (bare fjern den ene linje i setup modulet)

Nei jeg har ikke mottatt min Arduino enda. Venter fælt og håper den dukker opp i morgen.

Har lastet programvaren og ser det ligger en del øvingsprogrammer der, men får ikke kjørt dem da jeg ikke har noe simuleringsverktøy heller. Jeg er såpass gammel at jeg husker vi programmerte litt i BASIC i 1978-79, har også programmert mikroprosessirer i 1985-86, men dette med C++ er helt nytt for meg. Men tusen takk for hjelpen, den er gull verdt.

Trenger å komme kjapt inn i dette da jeg vil få bruk for den i forbindelse med et fotokurs jeg skal være med å holde.

Mvh
Bjørn Tore

Simuleret Arduino, denne Msg tråd. Den er under udvikling (brug ikke penge på den, lev med de 30 sekunders straffeboks :slight_smile: ) men kan være en hjælp for dig, da man kan single steppe og den slags.

Takk for linken! (har ikke rukket å teste den ennå)

Fikk lastet inn programmet du har skrevet, og Arduinoen aksepterte det. Men jeg fikk ikke testet det da jeg mangler inngangskretsene og utgangskretsene for å få kople til de eksterne delene. Har bestilt meg demo-bord for å ha en plass å kople på.

Det som skjedde var at LED13 tente, jeg trigget pin12 mot GND og LED13 slukket. Men etter en stund (ca. 2 minutt), så tente LED13 igjen (uten at PHOTOGATEN var trigget). Vel, noe surrer og går i loop, men jeg må vente på demo-bordet før jeg får koplet til POT-meter og utgangstransistorene slik at jeg får kjørt en skikkerlig test.

Nå er vi igang. Jippiiiii...... :slight_smile:

Indgange der ikke er tilsluttet noget er lidt tilfældigt om de er op eller ned. Altid set input der ikke bruges til 0 eller 5V (hvis de bruges i programmet. Hvis de slet ikke bruges er det lige meget). Der kan man med fordel bruge den interne pullup, så er en ikke tilsuttet pin helt bestemt på HIGH.

(Jeg ser du får lidt grundlæggende hjælp i den anden tråd :slight_smile: )

Har enda ikke fått testet dette da min utløsermekanisme for luftgeværet ikke har dukket opp. Det kan imidlertid godt tenkes at overgangen fra motor til gevær vil bli det svakeste punkt, så plan to er å lage et luftgevær som drives av trykkgass, samt trigger det hele med hjelp av en luftventil. Ble litt opptatt med disse vanndråpebildene, men har ikke glemt mitt hovedprosjekt som er å få tatt bilde av en vanndråpe som kolliderer med en geværkule. Det er det ikke så mange om har klart å få til, så det blir litt spess.

Har startet en annen tråd for å sjekke om det en mulig å ikke bruke DIP-brytere, men en 12-punkts vribryter som programvelger. Det blir enklere å forholde seg til når det hele skal monteres inn i kabinett. Dog så har jeg ikke 12 ledige innganger.

Har set den anden tråd. 4 digitale indgange er 16 kombinationer. Du behøver ikke 12. :wink:

Ja det stemmer. Ulempen er bare at DIP-bryter-løsningen ikke er så fleksibel med tanke på at dette skal pakkes inn i et kabinett. Det vil bli enklere å montere en vribryter (eller POT-meter) i kabinettet.

En annen ting er at jeg tenker å lage flere slike dråpemaskiner (for salg) og da ønsker jeg å ha et rimelig alternativ. Det vil det være mye rimeligere å bruke en ATtiny85 enn en Ardiuno. Den koster bare 1/4 så mye, samt den tar mindre plass og bruker mindre strøm. Ulempen er at ATtiny85 ikke har mer enn 6 I/O porter, samt at den ikke støtter riktig alle Arduino funksjoner/programmer.

Jeg trenger en port for blits, en (eller to) for magnetventil(er), en for START/kamera. Lys av/på er litt luksus. Også POT-meter er litt luksus. Men en programvelger ønsker jeg å ha med. Altså burde det være mulig å klare seg med 6 porter; håper jeg.

Se: http://hlt.media.mit.edu/?p=1229

Det der med prisen er en sjov ting. På min RS-online, som ikke er billig, koster en AtTiny85 22kr og en almindelig DIP pakke ATmega132 (som i en rigtigt Arduino) 32 kr. 10kr er selvfølgelig 10kr, men da dit projekt sikkert bruger kasser, printplade, strømregulering, stik, skruer og meget mere til ... 150? 250? synes jeg argumentet er lidt ...sjovt. Og så kommer ventiler og specille tilslutnings ledninger dertil.

Hvis man nu vil lave et par hundrede enheder til salg, så begynder indkøbsprisen blive interessant, især da nogle komponenter bliver billige i 100+ eller 1000+ kvantiteter, og så lønner det sig at shoppe.

Som hobbist - og det er jeg - så er prisen næsten ligegyldig da jeg har det sjovt med at programmere det jeg samler. Jeg får mange timers underholdning ud af en 200Kr Arduino (De kan købes billigere, men jeg støtter grundlæggerne <smiley med glorie mangler her :)>

Lige nu erstatter jeg i mine projekter den 200+kr dyre Arduino print med en billigere kort og SMD ATMega132 hvor der kun er monteret de støtte komponenter jeg har brug for (ingen USB, stik, regulering osv...) så er jeg ned 1/4 pris uden funktions tab på et mindre printkort. Jeg må prøve et par AtTiny også, "one of these days".

Nåh, videre med dit projekt. Du skriver bare hvis programmet skal skrives om til en Tiny ( skulle ikke være nødvendigt )

Ok, mulig jeg er på bærtur. Ble bare så sjarmert av at den lille tassen har både CPU, klokke og EEPROM, samt at den kunne programmeres. Var ikke klar over det alternativet du nevner. For 3-4 uker siden så hadde jeg ikke hørt om Arduino engang. Men nå tenkte jeg også litt på at en liten krets med 8 foter er litt vansleligre å kopiere (særlig dersom jeg sliper bort merkingen på kretsen).

Har litt tru på at det kan være et marked for et slikt produkt dersom det er enkelt nok og billig nok. Fotohobbyen er jo veldig viksende og mange beundrer disse dråpebildene og har lyst å ta slike selv. Ser også at dem som tar de flotteste bildene gjerne er elektronikkingeniører som har jobbet lenge for å rigge seg en dråperigg. Jeg ønsker å tilby noe enkelt for hobbyfotografen. Gjerne en komplett pakke med alt han trenger og gjerne til under kr. 1000,-.

Kanhende ønsker noen en løsningen 12 ferdigkomponerte program. Kanhende vil noen ha en mer fleksibel løsningen med fire vribrytere med dråpestørrelse, avstand, dråpestørreøse2, og tidsforsinkelse. Og kanhende ønsker noen å gjøre dette fra PC. Jeg kan godt tenke meg å tilby alle disse løsningene. Kanhende kan jeg selge alle tre løsningene til samme kunde (etterhvert som han utvikler sine ferdigheter og blir mer hekta på dråpene). Uansett så er det ikke retferdig at denne muligheten skal være forbeholdt imgeniørene og/eller dem som har råd til dyre tidsmaskiner til flere tusen kroner.

Du har faktisk kun 5 I/O pinde på en Attiny85.
Den sjette er reset, og hvis du bruger den kan du ikke programmere den om igen (så har du nemlig ingen reset pin)
Den eneste mulighed er at bruge en High Voltage programmer og det er jo noget bøvl.

Jeg er selv vildt facineret af hvad så lille en dims faktisk kan. Og så er den meget simpel når man skal bruge den: glem alt om bootloader, krystal og kondensatorer og modstande, bare programmer og lod den i hvor den skal bruges. Det har jo også noget at sige i prissammenligningen.

Jeg startede med at programmere den vha. Arduino som ISP, og siden købte jeg en Pololu AVR programmer.

BjornTore:
Ble bare så sjarmert av at den lille tassen har både CPU, klokke og EEPROM, samt at den kunne programmeres.

Enig.

Angående dine visioner af fotogrej, jeg talte med en af mine venner i Labitat og han nævnte i flæng et par websites og en færdig Arduino Shield der gør det samme. Som så meget andet her i verden, der er ikke meget der er nyt, meget er bare ting man selv kun hør om for første gang.

Det skal ikke holde en fra fornøjelsen at gøre det selv, og heller ikke fra fornøjelsen at måske kunne gøre det om igen, lidt bedre, billigere, smartere ... go go go

Joda det finnes mange foto-timere, har sett det. Men jeg tenker nå litt småskala produksjon for mine fotovenner. Mange av dem har lyst å ta slike flotte dråpebilder og storparten av dem har nok aldri hørt om Arduino. Tenker derfor at innpakkningen og prisen er vel så viktig som de tekniske finessene.

Fant en link som omtalte seriell kommunikasjon mellom Arduino og PC. Lurer derfor på om Adruino for eksempel kan sende meldingen "skriv inn ønsket dråpestørrelse", vente på svar, så "skriv inn ønsket tidsforsinkelse" og så på den måten hente inn verdier for parametrene som ønskes endret på. Da vil muligens brukeren kunne legge inn timer-verdiene fra PC uten å måtte forholde seg til hele sketchet. Da vil det jo også rekke med fem porter. En for seriell kommunikasjon, en for blits, en for magnetventil og en for START/kamera. Men uansett, dette med ATtiny er egentlig ikke så veldig viktig. Men det hadde nå vært litt artig om programmet på sikt lot seg flytte til en ATtiny, så det skader jo ikke å ha det i bakhodet.

Bare for at vi ikke snakker forbi hindanden. "Arduino" er betegnelsen for hele systemet, bestående af et Arduino print med en Atmel chip med en boot loader, en IDE (editor med kompiler), "styresystemet" (der kalder setup og loop osv), og en nem USB opkobling. Og alle delene er opensource og må genbruges og modificeres uden frygt.

Atmel laver en bunke chips, bl.a. Atmel 8 bit processorer; AtTiny og ATMega. De er ikke opensource (skulle du have adgang til en chip fabrik :slight_smile: )

En AtMega har indbygget seriel communication UART, men de færreste pc'er disse dage har en seriel port. Der findes USB-COM port devices, og en af den slags sidder netop på Arduino boardet (de fleste -Arduino serien indholder også nogle uden).

Så .. hvis du vil lave noget som en ikke teknisk bruger skal kunne snakke med en pc/mac så skal den have USB delen. Du kan meget snedigt :wink: sælge USB-kabel-med-seriel seperat så prisen for din dråbe-flash enhed bliver mindre. Usb-seriel kabel kan jo købes mange steder. Men det bliver nok med en AtMega chip.

OK jeg ser den. Da konkluderer jeg med at mine ATtiny tanker var et blindspor. Det samme med denne tilsynelatende enkle serielle kommunikasjonsporten opp mot PC.

Tenker da å jobbe vidre med tanken om å bruke Arduino Nano for denne dråpemaskinen. Da har jeg i hvertfall tilstrekkelig med innganger å boltre meg med. Har ikke mottatt denne ennå, men tanken er da å lodde Nanoen fast i en hobby-printplate hvor jeg også får plass for litt driverkretser og skruklemmer for innkopling av diverse signal og power-kabler.

Da har altså mitt prosjekt en USB-inngang for de litt viderekommende, men jeg har fortsatt lyst at den skal kunne brukes frittstående uten PC. Altså en programvelger for valg av ferdige programmer (som nermest sikrer brukeren bildemessige fulltreffere). En programvelger (12-stepp) og en blitsutløser korrigering med (-5, -4, -3. -2, -1, 0, +1, +2, +3, +4, +5, +6). Da kommer brukeren ganske langt får han blir nødt å sette opp USB-porten og åpne opp Arduino sketchet for å komme seg vidre og få til egendesignede dråpeformasjoner.

Liker ikke helt å ende opp med bare en modell, samt å åpne opp sketchet helt, men som du sier, det er jo ikke noen stor hemmelighet hva som skjer i en enkel timerkrets. Får starte med dette og heller utvikle det etterhvert som jeg høster erfaringer.

Har egentlig fått mange fine innspill her på forumet så jeg må bruke litt tid på å teste ut hvilke av disse som fungerer optimalt for mitt prosjekt.

Tusen takk for hjelpen alle sammen!

Se vedlagte bilde og videosnutt. (Dette er min første film, så ingen filmkritikk takk)