Brug af porte

Hej

Som nybegynder med Arduino har man jo en million spørgsmål man ikke sådan lige kan finde svaret på.

Som jeg har forstået det, ja så kan alle porte, mere eller mindre bruges både til input og output, men er der begrænsninger ?

Kan man f.eks., på et Duemilanove board, bruge digital pin 0, 1, 2, 3, 4 og 5 til et LCD display ?

--
Mvh Max

Alle portene er både indgange og udgange, dog har visse pins/porte specielle egenskaber, fx PWM, eller Hardware seriel porte, eller som analoge pins, hvor du kan definere eller måle spændingen fra 0-5volt i 1023 trin.
http://zeecue.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1
Her bliver en del af portene brugt til LCD displayet som rene digitale out porte, og en port bliver brugt som en analog in til temperaturføleren.

Mvh Morten

Hej Morten

Ok, jeg er klar over at der er A/D converter porte og den slags.
Men min tanke gik lidt på at f.eks. digital pin 1 og 2 jo er Tx/Rx pin for serial comunikation med kredsen, men der forstyrre et display måske ikke når det bare sidder der, jeg kan jo se på displayet at der kommer data på de porte når man skriver til kredsen, men det forstyrre jo ikke den endelige konstruktion hvor kredsen bar sidder og kun er sig selv.

--
Mvh Max

Nemlig, TX og RX bliver kun brugt når du snakker med arduinoen over usb/seriel porten, så hvis du skal bruge disse 2 til noget andet, så kan du evt bare koble en kontakt over dem, så du er sikker på at du ikke få lavet ged i fx lcd skærmen.

Takker for svaret, så blev jeg lidt klogere.

Dog har jeg lige fundet ud af at det ikke er smart at have et display koblet på pin 1 og 2 så længe man bruger Serial.print til debugging :slight_smile:

Et andet spørgsmål er, kan man brænde Bootloaderen i ATMEGA kredse med Duemilanove boardet ?

Og hvor finder jeg en ICSP for Dummies forklaring ?

--
Mvh Max

Ja det kan du da, ArduinoISP, det er direkte i Arduino programmet, og super nemt at bruge da det forklarer det hele for dig.
Smid ArduinoISP sketchen på den, og kør burn bootloader with Arduino ISP bagefter.
Der står i sketchen hvilke pins der skal til hvad.

Det lyder jo simpelt.

Jeg går ud fra at jeg skal bruge det kredsløb som er vist nederst på denne side :

Kan man på samme måde overføre en Sketch til den externe AVR ?